Arthritis und Rheuma 2006; 26(03): 157-163
DOI: 10.1055/s-0037-1620055
Der rheumatische Fuß
Schattauer GmbH

Knicksenkfuß infolge Insuffizienz der Tibialis-posterior-Sehne

Klinik, Pathomechanik und BehandlungsoptionenPes valgus as a result of insufficiency of the tibialis posterior tendonclinical features, pathomechanics and treatment options
Christian Sommer
1   FussClinic, Klinik St. Anna, Luzern
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Die Tibialis-posterior-Sehne spielt eine wesentliche Rolle bei der Entstehung von Knicksenkfußdeformitäten. Gerade beim Rheumatiker sind Schmerzen dieser Sehne am inneren Rückfuß oftmals der erste Hinweis dafür, dass das Fußskelett den Anforderungen der Kraft- und Bewegungsübertragung in der Landephase des Gehens nicht mehr gewachsen ist. Leider werden diese ersten Zeichen der Sehneninsuffizienz auch vom erfahrenen Untersucher nicht immer frühzeitig erkannt, so dass die Patienten oftmals recht spät einer adäquaten Therapie zugeführt werden. Ziel dieses Artikels ist es, die Klinik und Pathomechanik dieser wichtigen Sehne und das Krankheitsbild des Knicksenkfußes in gut verständlicher Form zu rekapitulieren und die aktuellen Therapieoptionen darzulegen.

Summary

The tibialis posterior tendon plays a vital role in the onset of pes valgus/talipes planus deformities. Particularly in patients with rheumatism, pain in this tendon at the medial border of the heel are the first sign that the architecture of the foot is no longer capable of transmitting the movements and forces exerted during the heel strike phase of the gait. Sadly, these initial signs are not always recognised early, even by experienced clinicians, with the result that many patients do not receive adequate treatment until much later. The aim of this article is to recapitulate the clinical features and pathomechanics of this important tendon, illustrate the clinical picture of pes valgus / talipes planus deformities, and explain the treatment options currently available.

 
  • Literatur

  • 1 Cailliet R.. Foot and Ankle Pain. third edition. Philadelphia: F.A. Davis Company; 1997
  • 2 Evans DR., Kitaoka HB.. The Foot and Ankle: Master Techniques in Orthopaedic Surgery. second edition Lippincott Williams & Wilkins; 2002
  • 3 Hansen jr. ST.. Functional Reconstruction of the Foot and Ankle. Lippincott Williams & Wilkins; 2000
  • 4 Maitland GD.. Mobilisation der peripheren Gelenke. Heidelberg, Wien: Springer; 1988
  • 5 Meyerson. Foot and Ankle Disorders, Vol. 2. W.B. Saunders Company 2000.
  • 6 Pisani G.. Fußchirurgie. Stuttgart: Thieme; 1998
  • 7 Sommer C.. Das instabile OSG. Die Behandlung der frischen Bandruptur – eine Literaturübersicht. Sportverletzung – Sportschaden 1996; 10: 76-8.
  • 8 Sommer C.. Fußchirurgie – ein praktischer Leitfaden. Wien, New York: Springer; 2006
  • 9 Sommer C., Hintermann B., Nigg BM., van den Bogert AJ.. Influence of Ankle Ligaments on Tibial Rotation: An In Vitro Study. Foot and Ankle International 1996; 17 (02) 79-84.