Nuklearmedizin 1981; 20(02): 76-81
DOI: 10.1055/s-0037-1620720
Originalarbeiten – Original Articles
Schattauer GmbH

Adrenal Scintigraphy in Primary Aldosteronism

Improved Visualization after Long-Term Pre-Treatment with DexamethasoneNebennierenszintigraphie bei primärem AldosteronismusVerbesserte Visualisierung nach Langzeitvorbehandlung mit Dexamethason
W. H. Hoefnagels
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
,
R.A. Claessens
*   Department of Radiotherapy and Nuclear Medicine, University of Nijmegen, Nijmegen, The Netherlands
,
F.H. Corstens
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
,
J.I. Drayer
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
,
I. Kazem
*   Department of Radiotherapy and Nuclear Medicine, University of Nijmegen, Nijmegen, The Netherlands
,
P.W. Kloppenborg
1   From the Department of Medicine, Division of Endocrinology
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 27 January 1981

Publication Date:
10 January 2018 (online)

Dexamethasone-modified adrenal scintigrams were performed on 13 patients with an aldosterone-producing adenoma and on one patient with an aldosterone-producing carcinoma. Adrenal scintigrams using 131I-19-Iodocholesterol were obtained after short pre-treatment with dexamethasone, while 131I-6ß-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterol scintigrams were performed after long-term pre-treatment with dexamethasone during 9–21 days. Using the former procedure the adrenal scintigrams correctly identified the adenoma in 3 of 8 patients, while with the latter procedure the adrenal scintigrams localized the adenomas in 8 out of 9 patients, including 3 patients in whom the former procedure had failed. The adrenal carcinoma was not visualized with 131I-6ß-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterol. Thus, the sensitivity of 131I-19-Iodocholesterol scintigrams to detect aldosterone-producing adenomas was only 37.5%. Uptake of radioactivitiy in the normal contralateral adrenal gland accounted for the low detection rate. On the other hand, the 131I-6ß-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterokl scintigrams, performed after long-term pre-treatment with dexamethasone, had a sensitivity of 89%. It is suggested that long-term pre-treatment with dexamethasone contributed to the improved sensitivity by a more effective suppression of radioactivity uptake in the normal adrenal gland.

Nebennierenszintigraphien wurden bei 13 Patienten mit primärem Aldosteronismus und chirurgisch nachgewiesenen Adenomen und bei einer Patientin mit einem Aldosteron-produzierenden Karzinom durchgeführt. Bei Verwendung von l31I-19-Iodocholesterol nach kurzfristiger Vorbehandlung mit Dexamethason wurden nur bei 3 der 8 Patienten die Adenome korrekt diagnostiziert. Bei Verwendung des neueren Präparats 6ß-131I-Iodomethyl-19-Nor-Cholesterol und langfristiger (9 bis 21 Tage) Vorbehandlung mit Dexamethason wurden 8 von 9 Adenomen richtig lokalisiert, darunter 3, die mit der älteren Technik nicht gefunden wurden. Bei der Patientin mit einem primären Aldosteronismus - infolge eines Karzinoms - konnte der Nebennierenrindentumor nicht abgebildet werden. Kurzfristige Vorbehandlung mit Dexamethason und die Applikation von 131I-19-Iodocholesterol genügen nicht für die Lokalisation von Aldosteron-produzierenden Adenomen. Mit dem neueren 6ß-Derivat des Cholesterols können nach einer ein- bis dreiwöchigen Vorbehandlung mit Dexamethason die Adenome in einem hohen Prozentsatz der Fälle richtig lokalisiert werden, da die langzeitige Vorbehandlung mit Dexamethason anscheinend die Radioaktivitätsaufnahme durch die normale Nebenniere stärker unterdrückt.

 
  • References

  • 1 Barliev G. B. Adrenal scintigraphy with 131I-19-Iodocholes-terol in the diagnosis of Cushing’s syndrome addociated with adrenal tumor. Eur. J. nucl. Med 1979; 4: 449-451.
  • 2 Basmadjian G. P, Hetzel K. R, Ice R. D. Synthesis of a new adrenal cortex scanning agent 6ß-131I-Iodomethylnor-cholest-5(10)-en-3ß-01 (NP-59). J. Labl. Comp 1975; 11: 427-434.
  • 3 Beierwaltes W. H, Lieberman L. M, Ansari A. N, Nishiyama H. Visualization of human adrenal glands in vivo by scintillation scanning. J. Am. med. Ass 1971; 216: 275-277.
  • 4 Chatal J. F, Charbonnel B, Le Mevel B. P, Guihard D. Uptake of 131I-19-Iodocholesterol by an adrenal cortical carcinoma and its metastases. J. clin. Endocrinol. Metab 1976; 43: 248-251.
  • 5 Conn J. W, Beierwaltes W. H, Lieberman L. M, Ansari A. N, Cohen E. L, Bookstein J. J, Herwig K. R. Primary aldosteronism: preoperative tumor visualization by scintillation scanning. J. clin. Endocrinol. Metab 1971; 33: 713-716.
  • 6 Conn J. W, Morita R, Cohen E. L, Beierwaltes W. H, McDonald W. J, Herwig K. R. Primary aldosteronism. Photoscanning of tumors after administration of 131I-19-Iodocholesterol. Arch. int. Med 1972; 129: 417-425.
  • 7 Conn J. W, Cohen E. L, Herwig K. R. The dexa-methasone-modified adrenal scintiscan in hyporeninemic aldosteronism (tumor versus hyperplasia). A comparison with adrenal venography and adrenal venous aldosterone. J. Lab. clin. Med 1976; 88: 841-856.
  • 8 Forman B. H, Antar M. A, Touloukian R. J, Mul-row P. J, Genel M. Localization of a metastatic adrenal carcinoma using 131I-19-Iodocholesterol. J. nucl. Med 1974; 15: 332-334.
  • 9 Freitas J. E, Grekin R. J, Thrall J. H, Gross M. D, Swanson D. R, Beierwaltes W. H. Adrenal imaging with Iodomethyl-Norcholesterol (I-131) in primary aldosteronism. J. nucl. Med 1979; 20: 7-10.
  • 10 Hoefnagels W. H. L, Claessens R. A. M, Beex L. V. A. M, Smals A. G. H, Drayer J. I. M, Kazem I, Kloppenborg P. W. C. Adrenal scintigraphy with 131I-19-Iodocholesterol. Neth. J. Med 1976; 19: 261-266.
  • 11 Hoefnagels W. H. L, Drayer J. I. M, Smals A. G. H, Kloppenborg P. W. C. Spironolactone and amiloride in hypertensive patients with and without aldosterone excess. Clin. Pharmacol. Ther 1980; 27: 317-323.
  • 12 Hogan M. J, McRae J, Schambelan M, Biglieri E. G. Location of aldosterone producing adenomas with 131I-19-Iodocholesterol. New Engl. J. Med 1976; 294: 410-414.
  • 13 Kojima M, Maeda M, Ogawa H, Nitta K, Ito I. New adrenal scanning agent. J. nucl. Med 1975; 16: 666-668.
  • 14 Lieberman L. M, Beierwaltes W. H, Conn J. W, Ansari A. N, Nishiyama H. Diagnosis of adrenal disease by visualization of human adrenal glands with l31I-19-Iodocholesterol. New Engl. J. Med 1971; 285: 1387-1393.
  • 15 Moses D. C, Schteingart D. E, Sturman M. F. Efficacy of radiocholesterol imaging of the adrenal glands in Cushing’s syndrome. Surg. Gynecol. Obstet 1974; 139: 201-204.
  • 16 Sarkar S. D, Beierwaltes W. H, Ice R. D, Basma-djian G. P, Hetzel K. R, Kennedy W. P, Mason M. M. A new and superior adrenal scanning agent, NP-59. J. nucl. Med 1975; 16: 1038-1042.
  • 17 Sarkar S. D, Cohen E. L, Beierwaltes W. H, Ice R. D, Cooper R, Gold E. N. A new and superior adrenal imaging agent, 131I-6ß-Iodomethyl-19-Norcholesterol (NP-59): Evaluation in humans. J. clin. Endocrinol. Metab 1977; 45: 353-362.
  • 18 Seabold J. E, Cohen E. L, Beierwaltes W. H, Hiner-man D. L, Nishiyama R. H, Bookstein J. J, Ice R. D. S. in the diagnostic evaluation of patients with aldosteronism. J. clin. Endocrinol. Metab 1976; 42: 41-50.
  • 19 Seabold J. E, Haynie Th. P, DeAsis D. N, Samaan N. A, Glenn H. J, Jahns M. F. Detection of metastatic adrenal carcinoma using 131I-6ß-Iodomethyl-19-Norcholesterol total body scans. J. clin. Endocrinol. Metab 1977; 45: 788-797.