Phlebologie 2005; 34(04): 220-225
DOI: 10.1055/s-0037-1621566
Original Article
Schattauer GmbH

Revision der CEAP-Klassifizierung für chronische Venenleiden[*]

Consensus StatementRevised CEAP classification for chronic venous disordersconsensus statementRévision de la classification CEAP pour les maladies veineuses chroniquesrapport de consensus
B. Eklöf
1   Universität Lund, Schweden
,
R. B. Rutherford
2   University of Colorado, Denver
,
J. J. Bergan
3   University of California, San Diego
,
P. H. Carpentier
4   Universität Grenoble, Frankreich
,
P. Gloviczki
5   Mayo Clinic, Rochester, Minnesota
,
R. L. Kistner
6   University of Hawaii, Honolulu
,
M. H. Meissner
7   University of Washington, Seattle
,
G. L. Moneta
8   Oregon Health Science Center University, Portland
,
K. Myers
9   University of Melbourne, Australien
,
F. T. Padberg
10   Univerversity of Medicine and Dentistry of New Jersey, Newark
,
M. Perrin
11   Universität Lyon, Frankreich
,
C. V. Ruckley
12   University of Edinburgh, UK
,
P. Coleridge Smith
13   University College London Medical School, UK
,
T. W. Wakefield
14   University of Michigan, Ann Arbor
,
für das Ad-hoc-Komitee für die Revision der CEAP-Klassifizierung des American Venous Forum › Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 04 April 2005

Publication Date:
05 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Die CEAP-Klassifizierung für chronische Venenleiden wurde 1994 durch ein internationales Ad-hoc-Komitee des American Venous Forum entwickelt, durch die Society for Vascular Surgery unterstützt und 1995 in die „Reporting Standards in Venous Disease“ inkorporiert. Inzwischen benutzen die meisten publizierten klinischen Arbeiten das CEAPSystem, ganz oder in Teilen.

Um die Klassifizierung nicht als statisches System zu belassen, hat ein Ad-hoc-Komitee des American Venous Forum in Zusammenarbeit mit einem internationalen Verbindungskomitee eine Reihe von praktischen Änderungen empfohlen, die in diesem Konsensusbericht aufgelistet sind. Diese beinhalten eine Verfeinerung verschiedener Definitionen, welche der Beschreibung von chronischen Venenerkrankungen dienen, eine Verfeinerung der C-Klassen von CEAP, der Zusatz der Beschreibung n (no venous abnormality), das Datum der Klassifizierung, die Untersuchungsstufe sowie, als einfachere Alternative zur vollen (fortgeschrittenen) CEAP-Klassifizierung, die Einführung einer Basis-CEAP-Version. Es ist wichtig, darauf hinzuweisen, dass CEAP eine deskriptive Klassifizierung darstellt, wogegen das „Venous severity scoring“ sowie Lebensqualitäts- Scores Instrumente für longitudinale Outcome-Studien darstellen.

Summary

The CEAP classification for chronic venous disorders (CVD) was developed in 1994 by an international ad hoc committee of the American Venous Forum, endorsed by the Society for Vascular Surgery, and incorporated into “Reporting Standards in Venous Disease” in 1995. Today most published clinical papers use all or portions of CEAP.

Rather than have it stand as a static classification system, an ad hoc committee of the American Venous Forum, working with an international liaison committee, has recommended a number of practical changes, detailed in this consensus report. These include refinement of several definitions used in describing CVD; refinement of the C classes of CEAP; addition of the descriptor n (no venous abnormality identified); elaboration of the date of classification and level of investigation; and as a simpler alternative to the full (advanced) CEAP classification, introduction of a basic CEAP version. It is important to stress that CEAP is a descriptive classification, whereas venous severity scoring and quality of life scores are instruments for longitudinal research to assess outcomes (J Vasc Surg 2004; 40: 1248–52).

Résumé

La classification CEAP pour les troubles veineux chroniques a été développée en 1994 par un comité international ad hoc de l’American Venous Forum, soutenue par la Society for Vascular Surgery et intégrée aux Reporting Standards in Venous Disease en 1995. Entre-temps, la plupart des travaux cliniques publiés utilisent complètement ou partiellement le système CEAP. Afin que cette classification ne devienne pas un système statique, un comité ad hoc de l’American Venous Forum a, en collaboration avec un comité de liaison international, recommandé toute une série de modifications pratiques, énumérées dans ce rapport de consensus. Celles-ci comprennent une amélioration des différentes définitions servant à la description d’affections veineuses chroniques, une amélioration des classes C du CEAP, l’ajout de la description n (no venous abnormality), la date de la classification, le degré d’investigation ainsi que l’introduction d’une version CEAP de base comme alternative plus simple à la classification CEAP complète (avancée). Il est important d’indiquer que le CEAP représente une classification descriptive, alors que le « Venous severity scoring » ainsi que les scores de la qualité de vie représentent des instruments pour les études longitudinales permettant d’évaluer les résultats.

* Übersetzung durch H. Partsch mit freundlicher Genehmigung des Mosby-Verlags aus J Vasc Surg 2004; 40: 1248-52.


 
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