Phlebologie 2012; 41(01): 25-31
DOI: 10.1055/s-0037-1621798
Medizingeschichte
Schattauer GmbH

Schillers Krankheiten und seine Bestattungen

Neue Erkentnisse aus der Sicht eines Chirurgen – Teil 1Schiller´s diseases and his funeralsNew findings-from the view of a surgeon. Part 1
W. Hach
1   Venenzentrum Frankfurt am Main
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Publication History

Received:06 September 2011

Accepted:07 November 2011

Publication Date:
30 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Über Schillers Krankheiten und Todesursachen gibt es eine unübersehbare Literatur. Jede Generation von Ärzten und Heilkundigen hat die Situation seit zwei Jahrhunderten auf ihre Weise und nach ihrem Stand der Wissenschaft bewertet. Die letzte ausführliche Ab-handlung stammt von dem Jenaer Internisten Prof. Dr. Wolfgang Veil anno 1936. Aus chirurgischer wurde das Thema bisher nicht be-trachtet.

Schillers Briefe aus dem Jahre 1791 sagen aus, dass es wenige Tage nach einer schweren Lungenkrankheit zu einem „Bauchübel” gekom-men ist, dessen Symptome am besten einer perforierten Appendizitis und einem perityphlitischem Abszess zuordnen sind (1. Schlüsselkrankheit). Dafür spricht vor allem auch der Sektionsbefund anno 1805. Während der Rehabilitation 1791 trat 3 Monate später ein hochakutes thorakales Krankheitsbild auf, das heute als Lungenarterienembolie inter-pretiert werden muss (2. Schlüsselkrankheit). Schillers Beisetzung im Cassettengewölbe von Weimar hatte viele gesellschaftliche Kriti-ken an den Zeitgenossen aufkommen lassen. Aber bei Beachtung der geschichtlichen Zusammenhänge sieht das Bild keineswegs ungewöhnlich aus.

Summary

The literature on Schiller's illnesses and causes of death is vast. For two centuries now, each generation of doctors and healers has assessed the subject according to their lights and the state of science at the time. The last detailed treatise was penned by the Jena internist Prof. Dr. Wolfgang Veil in 1936. The subject has not yet been approached from a surgical point of view.

Schiller's letters from the year 1791 speak of an “abdominal evil” that developed a few days after a severe lung ailment, the symptoms of which correspond most closely to those of a perforated appendicitis with a perityphlitic abscess (1st principal disease). The main body of support for this thesis comes from the post-mortem examination findings of 1805. Three months later, during Schiller’s convalescence in 1791, a highly acute thoracic condition developed that would be interpreted today as a pulmonary artery embolism (2nd principal disease).

Schiller's burial in the “Kassen Vault” in Wei-mar has given rise to a good deal of criticism of his contemporaries. However, seen within its historical context, this course of events does not appear to have been at all unusual.