Phlebologie 2013; 42(05): 275-282
DOI: 10.1055/s-0037-1621841
Übersichtsarbeit

Primäre Varikose und venöse Malformation im Genitalbereich

Therapeutische OptionenPrimary varicosis and venous malformation in the genital areaTherapeutic options
D. A. Loose
1   Bereich Gefäßchirurgie und Angiologie, Facharztklinik Hamburg
,
G. Faerber
2   Zentrum für Gefäßmedizin, Hamburg
,
J. Weber
3   Privatpraxis Hamburg
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Die Pathogenese der primären Varikose und besonders auch der congenitalen vaskulären Malformationen im Genitalbereich ist bestimmt durch hämodynamische und hormonelle Faktoren. Sowohl eine primäre Varikose als auch eine sekundäre Varikose bei Gonadalveneninsuffizienz können zu ausgedehnten Vulvavarikositäten mit erheblichen Stauungsbeschwerden führen (Pelvines Stauungssyndrom).

Congenitale venöse Malformationen im Genitalbereich treten sowohl isoliert als auch in Verbindung mit venösen Malformationen der benachbarten Regionen auf und sollten so früh wie möglich behandelt werden. Entsprechend sind in den vergangenen Jahren unterschiedliche Behandlungstaktiken erarbeitet worden, wobei aktuell nach der interventionell radiologischen Okklusionsbehandlung der Gonadalveneninsuffizienz die Sklerotherapie der Vulvavarikositäten primär oder in Ergänzung mit der gefäßchirurgischen Extirpation der Venektasien zu empfehlen ist. Das betrifft auch die venösen Malformationen im Genitalbereich.

Summary

The pathogenesis of primary varicosis and, in particular, congenital vascular malformations in the genital area is determined by haemodynamic and hormonal factors. Both primary varicosis and secondary varicosis in gonadal vein insufficiency can lead to extensive vulvar varicosities with severe congestive symptoms (pelvic congestion syndrome). Congenital venous malformations in the genital area occur both in isolation and in combination with venous malformations of adjacent regions and should be treated as early as possible.

Correspondingly, various treatment approaches have been developed in recent years, whereby currently, after use of interventional radiology in occlusion treatment of the gonadal vein insufficiency, sclerotherapy of the vulvar varicosities is recommended either primarily or supplementary to vascular surgery to remove the venectasias. This also applies to venous malformations in the genital area.

English version available at: www.phlebologieonline.de



Publication History

Received: 13 July 2013

Accepted: 17 July 2013

Publication Date:
11 January 2018 (online)

© 2013. Thieme. All rights reserved.

Schattauer GmbH

 
  • Literatur

  • 1 Browse NL, Burnaud KG, Irvine AT, Wilson NM. Diseases of the veins. London: Arnold; 1999. 1-22 239-240.
  • 2 Craig O, Hobbs T. Vulvar phlebography in the pelvic congestion syndrome. Clin Radiol 1975; 25: 517
  • 3 Cabrera J, Garcia-Olmedo MA, Cabrera jr J, Redondo P. Treatment of venous malformations with sclerosant in microfoam form. Arch Dermatol 2003; 139: 1409-1416.
  • 4 Cabrera JC, Loose DA. Sclerotherapy in Vascular Malformations. In: Mattassi R, Loose DA, Vaghi M. (eds). Hemangiomas and Vascular Malformations. An Atlas of Diagnosis and Treatment. Mailand: Springer; 2009: 171-180.
  • 5 Deska Th, Mumm A., Geier B, Pennekamp W, Barbera L. Videoskopische Ligatur der linken Vena ovarica bei pelviner venöser Insuffizienz. Phlebologie 2001; 5: 120-123.
  • 6 Dixon JA, Mitchell WA. Venographic and surgical observations in vulval varcose veins. Surg Gynecol Obstet 1970; 131: 458-464.
  • 7 Faerber G. Die perkutane Sklerotherapie der Varikose im Genitalbereich. 18. Angiologisches Forum Hamburg, 29.-30.09. 2000
  • 8 Guilhen P, Baux R. La Phlebographie Pelvienne par Vois Veineuse, Osseuse et Utérine. Paris: Masson et Cie; 1954
  • 9 Herbreteau D, Bouret JM, Enjolras O, Merland J. Surgical Treatment of venous vascular malformations of the vulva after in situ embolization. Proceedings of the 11th International Workshop on Vascular Anomalies, Rome, June 23-26, 1996. Suppl. M. n.1al n. 1/1996 della Rivista “Archivio di Chirurgia Toracica e Cardiovascolare”
  • 10 Krajcar J, Radakovic B, Stefanic L. Pathophysiology of Venous Insufficiency during Pregnancy. Acta med Croatica 1998; 52: 65-69.
  • 11 La Page PA, Villavicencio JL, Gomez ER, Sheridan MN, Rich NM. The vulvar anatomy of the iliac venous system and its clinical implications. J Vasc Surg 1991; 14: 678-683.
  • 12 Lechter A. Pelvic and Vulvar Varices: Pelvic Congestion Syndrome. In: Goldmann MP, Weiss RA, Bergan JJ. (eds). Varicose Veins and Teleangiectasias. Diagnosis and Treatment.. St. Louis: QMP, Inc.; 1999: 425-448.
  • 13 Loose DA, Gottlieb W- R. Die chirurgische Therapie der Varikose im Genitalbereich. Vortrag auf dem 18. Angiologischen Forum Hamburg, 29.-30.09. 2000
  • 14 Malkoff JS. Treatment of an Extremely symptomatic groin, pudendal, high inner thigh complex of varicosities with sclerotherapy. Communication at the 19th Annual Congress – Phlebology 2000, October 1 – 3,. 2000. New Orleans: Louisiana;
  • 15 Marrocco M, Stillo F. Percutaneous sclerotherapy of genital venous Malformations. Communication at the 13th International Workshop on Vascular Anomalies, Montreal. Canada: May 10 – 13 2000
  • 16 Marrocco-Trischitta MM, Nicodem EM, Nater C, Stillo F. Management of Congenital Venous Malformations of the Vulva. J Obstet Gyn 2001; 20 (10) 1-5.
  • 17 Papendiek C. Atlas Color Temas de Angiologia Pediátrica. Buenos Aires: Editorial Medica Panamericana; 1992
  • 18 Rabe E, Pannier-Fischer F. Die pudendale Varikose – eine selten diagnostizierte Entität. Vasomed 1999; 11 (05) 194-196.
  • 19 Scultetus AH, Villavicencio JL, Rich NM. Das weibliche Beckenvenensyndrom – eine Übersicht. Phlebologie 2003; 2 :37/13 – 44/22
  • 20 Simon E, Kunath E, Göretzlehner G. Varicosis im kleinen Becken bei der gynäkologischen Laparaskopie. Vasomed 1999; 5: 197-201.
  • 21 Staubesand J. Kleiner Atlas zur vaskulären Anatomie der Leistengegend. In: Brunner U. (Hrsg.) Die Leiste. Diagnostische und therapeutische Aspekte der Arteriologie, Phlebologie und Lymphologie.. Bern, Stuttgart, Wien: H. Huber; 1979: 11-50.
  • 22 Weber J. Pelvines Stauungssyndrom, Vulva- und Beinvarikose in Diagnostik und Therapie. Vasomed 1999; 11: 202-207.
  • 23 Weber J, Loose DA. Ovarialveneninsuffizienz, Vulva- und Beinvarikose – diagnostische Abklärung und Therapiekonzept. Vortrag auf dem 4. Phlebologentreffen des Phlebologischen Arbeitskreises Elbe-Havel-Saale, Torgau 15.-16.05. 1998
  • 24 Weber J, Loose DA. Diagnostik, Interventionelle und chirurgische Therapie des pelvinen Stauungssyndroms mit Vulva- und Leistenbeteiligung. Vortrag auf dem Kärntner Radiologie Symposium, „Aktuelle Radiologie der Frau“, Velden, Österreich, 26.-28.04. 2001
  • 25 Zubicoa S, Carrión O, Cadena J, Guijo J, Leal J. Embolization Treatment for Patients with Pelvic and Lower limbs venous insufficiency. Communication at the European Congress of the International Union of Phlebology, 26.09.-01.10.1999, Bremen, Germany. In: Rabe E, Gerlach H, Lechner W. (Hrsg) Phlebology 00. Phlebology of the Second Millennium.. Köln: Viavital Verlag; 1999: 217-218.
  • 26 Weber J. Phlebographie. Bein-, Becken- und Abdominalvenen in Anatomie und Funktion. Bonn: Rabe Verlag; 2010: 327-348.
  • 27 Loose DA, Mattassi R, Vaghi M. Gefäßmalformationen. In: Debus ES, Gross-Fengels W. (Hrsg) Operative und interventionelle Gefäßmedizin.. Berlin: Springer; 2012: 769-791.
  • 28 Lee BB, Bergan J, Gloviczki P, Laredo J, Loose DA, Mattassi R, Parsi K, Villavicencio JL, Zamboni P. Diagnosis and treatment of venous malformations: Consensus document of the International Union of Phlebology (IUP)-2009. Int Angiol 2009; 28 6: 434-451.
  • 29 Krokidis M, Venetucci P, Hatzidakis A, Iaccarino V. Sodium Tetradecyl Sulphate direct intralesional sclerotherapy of venous malformations of the vulva and vagina: report of five cases. Cardiovasc Intervent Radiol 2011; 34: 228-231.
  • 30 Kulungowski AM, Schook C, Alomari AI, Vogel A M, Mulliken JB, Fishman SI. Vascular anomalies of the male genitalia. Pediatr Surg 2011; 46: 1214-1221.
  • 31 Geier B, Mumme A, Asciutto G, Marpe B, Köster O, Barbera L. Pelvine Insuffizienz und Varikosis der unteren Extremität. Phlebologie 2006; 35: 243-248.