Osteologie 2015; 24(03): 171-174
DOI: 10.1055/s-0037-1622062
Implantat und Knochen
Schattauer GmbH

Osteoprotektiva in der Endoprothetik

Osteoprotectives in arthroplasty
R. Skripitz
1   Orthopädische Klinik und Poliklinik Universitätsmedizin, Rostock
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht: 07 August 2015

angenommen: 24 August 2015

Publication Date:
02 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Die aseptische Lockerung aufgrund periprothetischer Osteolysen ist eine der häufigsten Ursachen für das Versagen von orthopädischen Implantaten. Das grundlegende Verständnis der wichtigsten Mechanismen der Osseointegration und des periprothetischen Knochenverlusts sollte für die Entwicklung von pharmakologischen Strategien zur Verbesserung der periprothetischen Knochenmasse und damit zur Verlängerung der Standzeit eines Implantats herangezogen werden. Ein Beispiel hierfür ist die mögliche Anwendung von RANKL-blockierenden Molekülen, um Abrieb-induzierte Osteolysen zu verhindern. Bisphosphonate sind potente antiresorptive Medikamente in der Behandlung von Osteoporose und anderen Erkrankungen des Knochenstoffwechsels. Mit der Verwendung von Bisphosphonaten oder von beispielsweise auch Parathormon (PTH) besteht heutzutage die potenzielle Möglichkeit, sowohl die Knochenheilung als auch die analog dazu verlaufenden knöchernen Umbauprozesse nach Implantation von Totalendoprothesen und damit die Prothesenstandzeit zu verbessern. Neben einer systemischen Applikation ist in Zukunft aber auch die lokale Applikation der Osteoprotektiva zu diskutieren. Wichtig ist hierbei die Klärung der Dosis, Mehrfach-oder Einfachapplikation der Substanzen. Insgesamt ist durch die Verwendung der möglichen Osteoprotektiva eine weitere Verbesserung der Überlebensraten von Implantaten zu erwarten.

Summary

The aseptic loosening due to periprosthetic osteolysis, is a major cause for the failure of orthopaedic implants. The basic understanding of the key mechanisms of osseointegration and periprosthetic bone loss should be used for the development of pharmacological strategies to improve the periprosthetic bone mass and thus to extend the life expectancy of an implant. An example of this is the possible application of RANKL-blocking molecules in order to prevent abrasion induced osteolysis. Bisphosphonates are known to be potent anti-resorptive drugs in the treatment of osteoporosis and other bone metabolism diseases. With the use of bisphosphonates or for example PTH we have now the potential possibility to improve both bone healing as well as bony remodeling after implantation of total joint prostheses, and thus to improve the service life expectancy of the implant. In the future the local application of osteoprotectives in addition to the systemic application should be discussed as well. It is important to clarify the dose, multiple or single administration of the substances. Overall, it can however be expected to improve the survival rates of implants by the use of the possible osteoprotectives.

 
  • Literatur

  • 1 Skripitz R, Kurth A, Roth A. Supportive drugs for improved implant healing. Orthopade. 2015 Jul 10. [Epub ahead of print].
  • 2 Pilliar RM, Lee JM, Maniatopoulos C. Observations on the effect of movement on bone ingrowth into porous-surfaced implants. Clin Orthop Relat Res 1986; 208: 108-113.
  • 3 Albrektsson T, Johansson C. Osteoinduction, osteoconduction and osseointegration. Eur Spine J 2001; 10 (Suppl. 02) S96-S101.
  • 4 Eberhardt C, Habermann B, Kurth AA. Anwendungsmöglichkeiten der Bisphosphonate in der Endoprothetik. Orthopäde 2007; 36: 141-145.
  • 5 Gradinger R, Gollwitzer H. Hrsg. Ossäre Integration. Heidelberg: Springer; 2006
  • 6 Khosla S. Minireview: the OPG/RANKL/RANK system. Endocrinology 2001; 142 (12) 5050-5055.
  • 7 Gallo J, Kamínek P, Tichá V. et al. Particle disease. A comprehensive theory of periprosthetic osteolysis: a review. Biomed Pap Med Fac Univ Palacky Olomouc Czech Repub 2002; 146 (02) 21-28.
  • 8 Cavalli L, Brandi ML. Periprosthetic bone loss: diagnostic and therapeutic approaches. F1000Research 2013; 02: 266.
  • 9 Milett PJ, Allen AJ, Doty S, Bostrom M. Effects of alendronate on particulate-induced osteolysis in a rat model. J Bone Joint Surg Am 2002; 84-A: 236-249.
  • 10 Shanbhag AS, Hasselman CT, Rubash HE. The John Charnley Award. Inhibition of wear debris mediated osteolysis in a canine total hip arthroplasty model. Clin Orthop Relat Res 1997; 344: 33-43.
  • 11 Astrand J, Skripitz R, Aspenberg P. Alendronate reduces osteolysis induced by fluid pressure in a rat model. Trans Orthop Res Soc 2000; 25: 524-524.
  • 12 Hilding M, Ryd L, Toksvig-Larsen S, Aspenberg P. Clodronate prevents prosthetic migration: a randomized radiostereometric study of 50 total knee patients. Acta Orthop Scand 2000; 71: 553-557.
  • 13 Goodship AE, Lawes TJ, Green J. et al. The use of bisphosphonates to inhibit mechanically related bone loss in aseptic loosening of hip prostheses. Trans Orthop Res Soc 1998; 23: 2.
  • 14 Hennigs T, Arabmotlagh M, Schwarz A, Zichner L. Dosisabhängige Prophylaxe des frühen periprothetischen Knochenschwundes durch Alendronat. Z Orthop Ihre Grenzgeb 2002; 140: 42-47.
  • 15 Shanbhag AS, May D, Cha C. et al. Enhancing net bone formation in canine total hip components with bisphosphonates. Trans Orthop Res Soc 1999; 24: 255.
  • 16 Duarte PM, de Vasconcelos BCGurgel, Sallum AW. et al. Alendronate therapy may be effective in the prevention of bone loss around titanium implants inserted in estrogen-deficient rats. J Periodontol 2005; 76: 107-114.
  • 17 Eberhardt C, Stumpf U, Brankamp J. et al. Osseointegration of cementless implants with different bisphosphonate regimens. Clin Orthop Relat Res 2006; 447: 195-200.
  • 18 Skripitz R, Aspenberg P. Early effect of parathyroid hormone (1-34) on implant fixation. Clin Orthop Relat Res 2001; 392: 427-432.
  • 19 Skripitz R, Andreassen TT, Aspenberg P. Strong effect of PTH (1-34) on regenerating bone: a time sequence study in rats. Acta Orthop Scand 2000; 71: 619-624.
  • 20 Aspenberg P, Genant HK, Johansson T. et al. Teriparatide for acceleration of fracture repair in humans: a prospective, randomized, double-blind study of 102 postmenopausal women with distal radial fractures. J Bone Miner Res 2010; 25 (02) 404-414.