Osteologie 2015; 24(04): 211-214
DOI: 10.1055/s-0037-1622072
Labordiagnostik bei metabolischen Knochenerkrankungen
Schattauer GmbH

Stellenwert des allgemeinen Labors in der Diagnostik und Verlaufskontrolle der Osteoporose

Relevance of general laboratory diagnostic workup in the diagnosis and monitoring of osteoporosis
S. Scharla
Bad Reichenhall
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht: 03 November 2015

angenommen: 09 November 2015

Publication Date:
02 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Die Differenzialdiagnostik ist bei Osteoporose sehr wichtig, weil zwischen primärer und sekundärer Osteoporose unterschieden wird, was auch therapeutische Konsequenzen hat. Dabei ist das Labor sehr bedeutend. Während bei primärer Osteoporose die allgemeinen Laborwerte in der Regel normal sind, findet man bei einer sekundären Osteoporose oft typische Abweichungen. Häufig sind dann spezielle weiterführende Untersuchungen notwendig.

Summary

The differential diagnostic workup is very important for the management of osteoporosis in order to differentiate between primary and secondary osteoporosis. This is of relevance for treatment. Laboratory examinations are of crucial importance in this regard. In primary osteoporosis, there are no deviations in the general laboratory workup. However, in secondary osteoporosis there are characteristic abnormalities to be expected. In this case, specialized workup is necessary

 
  • Literatur

  • 1 Crabbe P, Bogaert V, De Bacquer D. et al. Part of the interindividual variation in serum testosterone levels in healthy men reflects differences in androgen sensitivity and feedback set point: contribution of the androgen receptor polyglutamine tract polymorphism. J Clin Endocrinol Metab 2007; 92: 3604-3610.
  • 2 Fachinformation Prolia®. www. fachkreise.amgen. de.
  • 3 Fuleihan GE, Bouillon R, Clarke B. et al. Serum 25-Hydroxyvitamin D Levels: Variability, Knowledge Gaps, and the Concept of a Desirable Range. J Bone Min Res 2015; 30: 1119-1133.
  • 4 Lab Tests Online. www.labtestsonline.de.
  • 5 Leitlinie Osteoporose, Version. 2014 www.dvosteologie.org
  • 6 Scharla S, Lempert U. Variabilität der 25-Hydroxyvitamin-D-Bestimmung in Abhängigkeit der Methodik. Osteologie 2012; 21: A48-A49.
  • 7 Scharla S, Lempert U. Case Report: Hypercalcemia after Vitamin D supplementation with 20,000 IU every two weeks. Osteoporos Int 2013; 24 (Suppl. 01) S322.
  • 8 Scharla S. Tumorhyperkalzämie. Nierenund Hochdruckkrankheiten 2013; 42: 445-450.
  • 9 Scharla SH. Therapie mit Vitamin D: Gibt es Grenzen?. J Miner Stoffwechs 2014; 21 (02) 51-55.
  • 10 Schulz W. Hyperkalzämie. München: Dustri. 2012
  • 11 Vanbillemont G, Bogaert V, De Bacquer D. et al. Polymorphisms of the SHBG gene contribute to the interindividual variation of sex steroid hormone blood levels in young, middle-aged, and elderly men. Clin Endocrinol (Oxf) 2009; 70: 303-310.
  • 12 Van der Veer E, van der Goot W, de Monchy JGR. et al. High prevalence of fractures and osteoporosis in patients with indolent systemic mastocytosis. Allergy 2012; 67: 431-438.