Phlebologie 2008; 37(02): 83-92
DOI: 10.1055/s-0037-1622218
Original Article
Schattauer GmbH

Dicke der Epidermis und Dermis[*]

Sonographische Messung an 24 Stellen des menschlichen KörpersThickness of the human skin24 points of measurementEpaisseur du derme et de l’épiderme24 points de mesure sur le corps humain
P. Krackowizer
1   Sektion für klinisch-funktionelle Anatomie (Direktorin: O. Univ.-Prof. Dr. med. Helga Fritsch), Department für Anatomie, Histologie und Embryologie, Medizinische Universität Innsbruck, Österreich
,
E. Brenner
1   Sektion für klinisch-funktionelle Anatomie (Direktorin: O. Univ.-Prof. Dr. med. Helga Fritsch), Department für Anatomie, Histologie und Embryologie, Medizinische Universität Innsbruck, Österreich
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 09 July 2007

angenommen mit Revision: 21 January 2008

Publication Date:
04 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Ziele der Untersuchung waren die Etablierung definierter Messpunkte (MPs) für Ultraschallmessungen der Hautdicke sowie die Auswertung der Ergebnisse bezüglich Geschlecht und Body-mass-Index (BMI). Studienteilnehmer, Material, Methoden: Gemessen wurde die Hautdicke an 112 Personen (43 Frauen, 69 Männer; 19–28 Jahre) kaukasischer Herkunft mit 12,0-MHz (B-Mode) an 24 MPs des Körpers. Bei Frauen wurden die Werte entsprechend dem Zykluszeitpunkt und bei Einnahme hormonaler Kontrazeptiva korrigiert.Ergebnisse:- Am dünnsten war die Haut am rechten Fuß (MP 41: Ø 0,790 mm); am dicksten am Thorax (MP 67: Ø 1,476 mm). Die Hautdicke wies eine Spannweite von 0,48 mm (MPs 41 und 42; Frauen) bis sogar 2,00 mm (MPs 57 und 67; Männer) auf. Keine Korrelation fand sich zwischen Hautdicke und Lebensalter; eine hohe Korrelation jedoch mit dem BMI (r ≤ 0,411) und der Körpergröße (r ≤ 0,593). Schlussfolgerung: Frauen hatten statistisch signifikant dünnere Haut als Männer. Männer hatten in dieser Studie bis zu 1,428mal dickere Haut (MP 42) als Frauen.

Summary

The aims of the study were the definition of points of measurement (PMs) for the thickness of the skin (epidermis & dermis), which will be reproducible for further investigations. These PMs should be tested in an explorative study on healthy subjects of both genders and a limited range of age. Furthermore these initial data should be statistically analyzed in relation to gender and body mass index (BMI). Participants, material, methods: The thickness of the skin was measured in 112 healthy volunteers (43 women, 69 men; 19–28 years) of Caucasian origin with 12.0-MHz-machines in B-mode at 24 locations (quadrants 1–6). In women, the data were corrected for their menstrual cycle and/or their intake of contraceptive drugs. Results: The thinnest skin was found at the right foot (PM 41: Ø 0.790 mm), whereas the thickest skin was found at the ventral chest (PM 67: Ø 1.476 mm). Skin-thickness ranged from 0.45 (PM 41 & 42; women) up to 2.00 mm (PM 57 & 67; men). We found no correlation between the age and the skin-thickness. A high correlation was found with both BMI (r ≤ 0.411) and body-height (r ≤ 0.593). Conclusion: Women had a significantly thinner skin than men. The male skin was up to 1.428 times thicker (PM 42) than the female skin.

Résumé

Le but de cette étude a concerné les points de mesure (PM) choisis pour mesurer l’épaisseur de la peau (derme et épiderme), ce qui soit reproductible pour de futures investigations. Ces PM ont été déterminés pour une investigation chez des sujets sains des deux sexes et d’une tranche d’âge limitée. En outre, ces résultats ont été analysés de manière statistique en relation avec le sexe et le BMI. Participants, matériel et méthode: L’épaisseur de la peau a été mesurée chez 112 volontaires sains (43 femmes et 69 hommes; de 19 à 28 ans), de type caucasien avec des sondes échographiques de 12,0 MHz en mode B à 24 localisations précises (quadrants 1–6). Chez les femmes, les résultats ont été rectifiés selon le cycle menstruel et/ou par la prise ou non d’un traitement contraceptif. Résultats: L’épaisseur cutanée la plus faible a été trouvée au pied droit (PM 67 : Ø 1,476mm). Elle a varié de 0,45mm (PM 41 et 42; femmes) à 2mm (PM 57 et 67; hommes). Nous n’avons pas mis en évidence de relation entre l’âge et l’épaisseur de la peau. Une corrélation haute a été constatée avec le BMI (r ≤ 0,411) et avec la taille (r ≤ 0,593). Conclusion: Les femmes ont une épaisseur de peau significativement inférieure à celle des hommes. La peau masculine a une épaisseur supérieure de 1,428 fois (PM 42) à la peau féminine.

* Die gegenständliche Arbeit entstand aus einer Dissertation, die an der Division für klinischfunktionelle Anatomie, Department für Anatomie, Histologie und Embryologie, der Medizinischen Universität Innsbruck erstellt wurde (21).


 
  • Literatur

  • 1 Agner T, Serup J. Individual and instrumental variations in irritant patch-test reactions--clinical evaluation and quantification by bioengineering methods. Clin Exp Dermatol 1990; 15: 29-33.
  • 2 Bauer DC, Grady D, Pressman A, Cummings SR, Black D, Genant HK, Arnaud C, Browner W, Christianson L, Dockrell M, Fox C, Gluer C, Harvey S, Jergas M, Palermo L, Pressman A, Sanvalentin R, Seeley D, Steiger P, Stone K, Scott J, Fox K, Lewis J, Greenberg G, Bahr M, Trusty S, Finazzo L, Snyder S, Oliner E, Hohman B, Page T, Ensrud K, Grimm R, Bell C, Mitson E, Chavier I, Jacobson K, Fillhouer S, Shoberg C, Michel D, Estill S, Hansen J, Baumhover M, Cauley JA, Kuller LH, Harper L, Nasim M, Bashada C, Buck L, Githens A, Mccune A, Medve D, Rudovsky S, Watson N, Vogt TM, Orwoll E, Blank J, Heinith F, Bright R, Downing J, Packer B, Souvanlausky C, Puderbauth L, Franco D. Skin thickness, estrogen use, and bone mass in older women. Menopause 1994; 1: 131-136.
  • 3 Bliznak J, Staple TW. Roentgenographic measurement of skin thickness in normal individuals. Radiology 1975; 116: 55-60.
  • 4 Blum A, Dill-Müller D. Sonographie der Lymphknoten und des Subkutis in der Dermatologie. Hautarzt 1998; 49: 942-949.
  • 5 Brenner E. Das Lymphödem im Ultraschall – ein Literaturreview. Phlebologie 2005; 34: 143-145.
  • 6 Doldi SB, Lattuada E, Zappa MA, Pieri G, Favara A, Micheletto G. Ultrasonography of extremity lymphedema. Lymphology 1992; 25: 129-133.
  • 7 Eisenbeiss C, Welzel J, Eichler W, Klotz K. Influence of body water distribution on skin thickness: measurements using high-frequency ultrasound. Br J Dermatol 2001; 144: 947-951.
  • 8 Eisenbeiss C, Welzel J, Schmeller W. The influence of female sex hormones on skin thickness: evaluation using 20 MHz sonography. Br J Dermatol 1998; 139: 462-467.
  • 9 Ferguson JK, Donald RA, Weston TS, Espiner EA. Skin thickness in patients with acromegaly and Cushing’s syndrome and response to treatment. Clin Endocrinol (Oxf) 1983; 18: 347-353.
  • 10 Fornage BD, Deshayes JL. Ultrasound of normal skin. J Clin Ultrasound 1986; 14: 619-622.
  • 11 Forst T, Caduff A, Talary M, Weder M, Brandle M, Kann P, Flacke F, Friedrich C, Pfutzner A. Impact of environmental temperature on skin thickness and microvascular blood flow in subjects with and without diabetes. Diabetes Technol Ther 2006; 8: 94-101.
  • 12 Gniadecka M. Localization of dermal edema in lipodermatosclerosis, lymphedema, and cardiac insufficiency. High-frequency ultrasound examination of intradermal echogenicity. J Am Acad Dermatol 1996; 35: 37-41.
  • 13 Hall DA, Blackett AD, Zajac AR, Switala S, Airey CM. Changes in skinfold thickness with increasing age. Age Ageing 1981; 10: 19-23.
  • 14 Hu D, Phan TT, Cherry GW, Ryan TJ. Dermal oedema assessed by high frequency ultrasound in venous leg ulcers. Br J Dermatol 1998; 138: 815-820.
  • 15 Idy-Peretti I, Bittoun J, Alliot FA, Richard SB, Querleux BG, Cluzan RV. Lymphedematous skin and subcutis: in vivo high resolution magnetic resonance imaging evaluation. J Invest Dermatol 1998; 110: 782-787.
  • 16 Kasseroller R. Das LVF-Messsystem – Eine Möglichkeit der Klassifizierung der Lymphödeme. Lymphologie in Forschung und Praxis 1999; 3: 11-16.
  • 17 Kasseroller R. LVF – Lymphödemklassifikation des inguinalen und axillären Tributargebietes. Zeitschrift für Gefässmedizin 2005; 2: 4-8.
  • 18 Khapaev RS, Kolpakov MS, Mordvov SA, Lubarsky MS. Ultrasonographic criteria of upper limb soft tissues state in patients with post-mastectomy lymphoedema. Eur J Lymphol 2004; 12: 9-12.
  • 19 Kim DI, Huh S, Hwang JH, Kim YI, Lee BB. Venous dynamics in leg lymphedema. Lymphology 1999; 32: 11-14.
  • 20 Knorz S. Bildgebende Lymphödemdiagnostik – Grundlagen und Standortbestimmung. Phlebologie 2006; 35: 188-196.
  • 21 Krackowizer P. Sonographische Dickenmessung der Cutis – Grundlage für die sonographische Lymphödemdiagnostik. Thesis: Department für Anatomie, Histologie und Embryologie. Innsbruck: Medizinische Universität; 2007: 121.
  • 22 Lee Y, Hwang K. Skin thickness of Korean adults. Surg Radiol Anat 2002; 24: 183-189.
  • 23 Leveque JL, de Rigal J, Agache PG, Monneur C. Influence of ageing on the in vivo extensibility of human skin at a low stress. Arch Dermatol Res 1980; 269: 127-135.
  • 24 Marshall M. Differentialdiagnostische Abklärung des Lymph-, Lip- und Phlebödems mittels hochauflösender (Duplex-)Sonographie. Ultraschall Klin Prax 1996; 10: 130.
  • 25 Moore TL, Lunt M, McManus B, Anderson ME, Herrick AL. Seventeen-point dermal ultrasound scoring system – a reliable measure of skin thickness in patients with systemic sclerosis. Rheumatology (Oxford) 2003; 42: 1559-1563.
  • 26 Richard S, de Rigal J, de Lacharriere O, Berardesca E, Leveque JL. Noninvasive measurement of the effect of lifetime exposure to the sun on the aged skin. Photodermatol Photoimmunol Photomed 1994; 10: 164-169.
  • 27 Rogers S. Skin thickness in psoriasis. Clin Exp Dermatol 1992; 17: 324-327.
  • 28 Stemmer R. Ein klinisches Zeichen zur Früh- und Differentialdiagnose des Lymphödems. Vasa 1976; 5: 261-262.
  • 29 Stemmer R. Das Stemmersche Zeichen – Möglichkeiten und Grenzen der klinischen Diagnose des Lymphödems. Wien Med Wochenschr 1999; 149: 85-86.
  • 30 Tan CY, Statham B, Marks R, Payne PA. Skin thickness measurement by pulsed ultrasound: its reproducibility, validation and variability. Br J Dermatol 1982; 106: 657-667.
  • 31 Tsukahara K, Takema Y, Moriwaki S, Fujimura T, Imokawa G. Dermal fluid translocation is an important determinant of the diurnal variation in human skin thickness. Br J Dermatol 2001; 145: 590-596.
  • 32 Wortsman XC, Holm EA, Wulf HC, Jemec GB. Real-time spatial compound ultrasound imaging of skin. Skin Res Technol 2004; 10: 23-31.
  • 33 Wratten C, Kilmurray J, Wright S, O’Brien PC, Back M, Hamilton CS, Denham JW. Pilot study of high-frequency ultrasound to assess cutaneous oedema in the conservatively managed breast. Int J Cancer 2000; 90: 295-301.