Phlebologie 2009; 38(02): 77-82
DOI: 10.1055/s-0037-1622259
Original Article
Schattauer GmbH

Actual procedures of diagnostics and treatments of crural venous ulcer in specialized German praxis and clinics

Results of a survey during the annual meeting of the German Society of Phlebology in Bochum, October 2008Aktueller Stand der Diagnostik und Therapie des Ulcus cruris in spezialisierten deutschen Praxen und KlinikenErgebnisse der Fragebogen-Evaluation im Rahmen der DGP-Jahrestagung in Bochum, Oktober 2008Attitude actuelle pour l’établissement du diagnostic et des traitements de l’ulcère veineux de jambe par les praticiens allemands spécialisés indépendants ou hospitaliersRésultat d’une enquête au cours de la réunion annuelle de la Société Allemande de Phlébologie à Bochum, en octobre 2008
S. Reich-Schupke
1   Venenzentrum der Dermatologischen und Gefäßchirurgischen Kliniken der Ruhr-Universität im St.-Maria-Hilf-Krankenhaus, Bochum
,
P. Altmeyer
1   Venenzentrum der Dermatologischen und Gefäßchirurgischen Kliniken der Ruhr-Universität im St.-Maria-Hilf-Krankenhaus, Bochum
,
M. Stücker
1   Venenzentrum der Dermatologischen und Gefäßchirurgischen Kliniken der Ruhr-Universität im St.-Maria-Hilf-Krankenhaus, Bochum
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Publication History

Received: 18 November 2008

accepted in revised form: 04 February 2009

Publication Date:
04 January 2018 (online)

Summary

Background: To evaluate the implementation of the guidelines of the German Society of Phlebology for venous crural ulcer a survey was conducted during the annual meeting of the German Society of Phlebology 2008 in Bochum. Methods: All 719 medical participants got an anonymized questionnaire asking for supply of crural ulcer in their institution. Results: The recurrent 66 questionnaires (9.2%) were filled by colleagues from practice or hospital, mostly surgeons, dermatologists, phlebologists and vascular surgeons. As basic diagnostics vein doppler (56.1%), duplex (75.8%) or measurement of brachial-ankleindex (83.3%) were performed. Compression therapy is used in all institutions. Mainly used wound dressings are polyurethane foam dressings, alginates, hydrocolloids and silver dressings. About 2/3 conduct surgical therapy of ulcers. Conclusion: Supply of ulcus cruris by the participants of the annual meeting of the DGP corresponds mainly, but not in all aspects to the guidelines. Further efforts for a spread of the guidelines are necessary.

Zusammenfassung

Hintergrund: Zur Erfassung der Umsetzung der Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie zum Ulcus cruris venosum erfolgte eine Befragung der Teilnehmer der Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie DGP 2008 in Bochum. Methoden:Alle 719 ärztlichen Kongressbesucher erhielten einen anonymisierten Fragebogen zur Ulkus-Versorgung in ihrer Einrichtung. Ergebnisse: Die rückläufigen 66 (9,2%) Fragebögen stammten je hälftig von Niedergelassenen und Klinikern, meist aus der Chirurgie, Dermatologie, Phlebologie und Gefäßchirurgie. Zur Basisdiagnostik führen die Antwortenden Venen-Doppler- (56,1%) oder Duplex-Sonografie (75,8%) und die Bestimmung des Knöchel-Arm-Index (83,3%) durch. Alle Befragten setzten Kompressionstherapien ein. Die am häufigsten eingesetzten Wundverbände sind Polyurethanschaumverbände, Alginate, Hydrokolloide und Silberverbände. Etwa zwei Drittel der Befragten führten operative Ulkustherapien durch. Schlussfolgerung: Die Versorgung des Ulcus cruris erfolgt durch die Teilnehmer der DGP Jahrestagung vielfach, aber nicht umfassend leitliniengerecht. Weitere Bemühungen zur Verbreitung der Leitlinien sind notwendig.

Resumé

Contexte : Afin d’évaluer l’impact des guidelines de la SAP concernant l’ulcère veineux de jambe, une investigation a été faite au cours de la réunion annuelle de la SAP à Bochum en 2008. Méthode : Les 719 participants médecins ont reçu un questionnaire anonyme concernant le traitement de l’ulcère de jambe dans leur pratique. Résultat : Les 66 questionnaires reçus (9,2%) ont été remis par des collègues praticiens ou hospitaliers, essentiellement des chirurgiens, des dermatologues, des phlébologues et des chirurgiens vasculaires. Un diagnostic de base a été établi par doppler veineux (56,1%), duplex (75,8%) ou gradient de pression bras – cheville (83,3%). Un traitement compressif a été utilisé par tous les participants. Les pansements de plaies les plus fréquents ont été faits avec de la mousse de polyuréthane, de l’alginate, des hydrocolloïdes et des compresses d’argent. Deux tiers des cas environ ont été traités chirurgicalement. Conclusion : Le traitement de l’ulcère de jambe par les participants de la réunion de la SAP correspond en gros, mais non totalement aux guidelines. Des efforts complémentaires sont nécessaires pour uniformiser les techniques.

 
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