Summary
Chronic leg ulcer may have various causes, which are currently not centrally recorded
in Germany. It is also unclear who treats patients with chronic leg ulcers in Germany
and how the basic implementation of diagnosis and treatment of these patients looks
like. Patients, methods: Therefore, we started a survey of 1000 general practitioners
and practising specialists in dermatology, surgery and phlebology in five different
regions of Germany. We carried out the genesis of a total of 6275 patients from 62
different practising therapists, 33 specialists in dermatology, surgery or phlebology
and 29 general practitioners. Results: In 66.1% of all patients we found a venous
leg ulcer, in 9.1% a leg ulcer from peripheral arterial occlusive disease, and in
8.5% a mixture of both. Thus there suffered a total of 83.8% of patients on chronic
venous insufficiency or peripheral arterial occlusive disease as a major factor in
the genesis of the chronic leg ulcer. However, even the rarely diagnosed entities
such as exogenous factors, vasculitis, pyoderma gangrenosum or infectious diseases
are occur in summation in 16.2% of all patients and should therefore be known and
excluded. In addition, the treatment periods and referral routes of patients with
chronic leg ulcer should be identified. The analysis showed that the vast majority
(86.8%) of patients with chronic ulcers who were investigated by us is treated by
specialists. The treatment duration of general practitioners is 6.3 weeks (mean value)
before the patient will be referred to a specialist. This treatment period is significantly
shorter compared to the treatment period of the specialists, who treat their patients
14.1 weeks (mean value) before the patient will be referred to another specialist
or to a clinic. Conclusion: Our results show the current aspects of aetiology and
the way of treatment of patients with chronic leg ulcers in Germany.
Zusammenfassung
Das chronische Ulcus cruris kann verschiedene Ursachen haben, die in Deutschland zurzeit
nicht zentral erfasst werden. Auch ist unklar, wer in Deutschland tatsächlich Patienten
mit einem Ulcus cruris behandelt und wie die grundsätzliche Diagnostik und Therapie
dieser Patienten abläuft. Patienten, Methoden: Wir haben 1000 niedergelassene Ärzten
verschiedener Fachrichtungen in fünf Regionen in Deutschland befragt. Nach der Auswertung
aller Rückmeldungen konnten wir somit die Genese von insgesamt 6275 Patienten differenziert
erfragen, die bei insgesamt 33 Fachärzten für Dermatologie, Chirurgie oder Phlebologie
sowie bei 29 Allgemeinmedizinern in Behandlung waren. Ergebnisse: Bei 66,1% der Patienten
lag ein Ulcus cruris venosum, bei 9,1% ein Ulcus cruris arteriosum und bei 8,5% ein
Ulcus cruris mixtum vor. Somit litten insgesamt 83,8% der Patienten unter einer chronisch-venösen
Insuffizienz oder peripheren arteriellen Verschlusskrankheit als wesentlicher Faktor
für die Entstehung eines chronischen Ulcus cruris. Allerdings stellen auch die selten
diagnostizierten Entitäten wie z. B. exogene Faktoren, Vaskulitis, Pyoderma gangraenosum,
Infektionen mit 16,2% der Patienten relevante Krankheitsbilder dar, die stets ausgeschlossen
werden sollten. Zudem sollten Behandlungszeiträume und Überweisungswege der Patienten
mit einem chronischen Ulkus ermittelt werden. Es zeigte sich, dass mit 86,8% die große
Mehrheit der von uns untersuchten Ulkus-Patienten von Fachärzten betreut wird. Die
Behandlungsdauer bei den Allgemeinmedizinern ist im Durchschnitt mit 6,3 Wochen signifikant
kürzer bevor eine Überweisung an einen Facharzt erfolgt verglichen mit Fachärzten,
die durchschnittlich 14,1 Wochen behandeln, bevor an eine andere Institution überwiesen
wird. Schlussfolgerung: Unsere Resultate verdeutlichen die aktuellen Aspekte der Genese
und der Behandlungswege der Patienten mit einem chronischen Ulcus cruris in Deutschland.
Résumé
Un ulcère de jambe peut avoir diverses causes, qui ne figurent pas jusqu'à présent
dans un registre central en Allemagne. On ne sait pas non plus clairement qui traite
en Allemagne les patients atteints d'ulcères de jambe chroniques, ni quel est le mode
de diagnostic et de traitement de ces patients. Patients, méthodes: Nous avons donc
lancé une enquête auprès de 1000 généralistes et spécialistes de diverses disciplines
dans cinq régions d'Allemagne. Après dépouillement des réponses, nous avons ainsi
obtenu les données différenciées de 6275 patients pris en charge au total par 33 spécialistes
en dermatologie, chirurgie ou phlébologie, ainsi que par 29 généralistes. Résultats:
66,1% des patients présentaient un ulcère de jambe veineux, 9,1% un ulcère de jambe
artériel et 6,5% un ulcère mixte. Chez 83,8% des patients, une insuffisance veineuse
chronique ou une artériopathie obstructive des membres inférieurs s'avérait la cause
principale du développement d'un ulcère de jambe. Toutefois, chez 16,2% des patients,
des entités plus rarement diagnostiquées étaient observées qu'il convient d'exclure,
telles que facteurs exogènes, vasculite, pyodermite gangreneuse ou maladies infectieuses.
Par ailleurs, il fallait déterminer les périodes de traitement et les voies d'orientation
à un spécialiste en cas d’ulcère de jambe. L'analyse a montré que parmi les patients
que nous avons étudiés, 86,8%, soit la grande majorité, étaient traités par des spécialistes.
La durée du traitement par des généralistes est en moyenne de 6,3 semaines avant que
le patient soit adressé à un spécialiste. Elle est significativement plus courte que
chez le spécialiste qui traite en moyenne pendant 14,1 semaines avant d’orienter le
patient vers un autre spécialiste hospitalier. Conclusion: Nos résultats montrent
les aspects actuels de l'étiologie et du mode de traitement des patients atteints
d'ulcère de jambe en Allemagne.
Keywords Chronic wounds - aetiology - leg ulcers - CVI - PAOD
Schlüsselwörter Chronische Wunde - Ätiologie - Ulcus cruris - CVI - pAVK
Mots clés Plaies chroniques - étiologie - ulcères de jambe - IVC - AOMI