Summary
Aim of this study was to evaluate the results of o standardized protocol for sentinel
node (SN) detection in breast cancer using Tc-99m labeled nanocolloidal albumin and
a combined intra- and subdermal injection technique. Methods: One hundred and fifty-five women with proven breast cancer (disease stages Tis-T2)
were included. Four injections of 10 to 15 MBq of Tc-99m nanocolloid in 0.1 ml physiologic
saline were administered intra- and subdermally at the 3,6,9 and 12 o’clock positions
in the skin overlying the tumor. Planar scintigraphic images in lateral and anterior
projections were obtained once between 2.5 and 18 hours after tracer administration.
Guided by a gamma probe, all radioactive lymph nodes in the axilla were resected,
then complete dissection followed. Results: In 151 of the 155 women (97.4%), nodal tracer uptake (range 1-7 foci, average 2.2)
was scinligraphically revealed. In one of these cases, drainage was only to the internal
mammary lymphatic chain. Three of the 4 women with detection failure presented with
histologically proven tumor infiltration of the lymphatics and axillary involvement.
In 49 of the patients with visualized axillary lymph nodes (32.7%), at least one SN
was metastatic. In 21 cases, this SN was the only positive node. The remaining 101
patients with negative SN included 4 cases with axillary involvement. The sensitivity
of the SN with respect to the histological status of the entire axilla was thus 92.5%,
the negative predictive value was 96.0%. The overall accuracy of the method was 97.3%.
There was a significant difference between the number of totally detected radioactive
nodes in the groups with and without nodal metastases (3.49 vs. 2.57, p <0.01). Conclusion: The described protocol represents an easy reproducible and reliable method for SN
detection in breast cancer that additionally allows flexible timing of surgery. Further,
we found evidence that the number of scinligraphically visualized nodes also reflects
the histological status of the axilla.
Zusammenfassung
Ziel dieser Studie war die Evaluierung der Ergebnisse eines standardisierten Protokolls
zur Darstellung des Sentinel Node (SN) bei Mammakarzinomen unter Verwendung einer
kombinierten intra- und subkutanen Injektionstechnik. Methoden: Insgesamt wurden 155 Patientinnen mit Mammakarzinom im Stadium Tis-T2 untersucht.
Vier Injektionen mit jeweils 10-15 MBq Tc-99m-markiertem Nanocoll wurden intra- und
subkutan in den Rondbereich der Haut über dem Tumor appliziert. Planare Szintigramme
in lateraler und ventraler Sicht erfolgten zwischen 2,5 und 18 Stunden p. i. Nach
genauer Lokalisation mit einer Gammasonde wurden intraoperativ zunächst alle radioaktiven
Lymphknoten reseziert, danach folgte die komplette Axilladissektion. Ergebnisse: In 151 der 155 Fälle (97,4%) stellten sich szintigraphisch jeweils ein oder mehrere
SN dar (insgesamt zwischen 1 und 7 LK, Mittelwert 2,2). In einem dieser Fälle erfolgte
der Abfluss ausschließlich in die parasternale Lymphknotengruppe. Bei 3 der 4 Patientinnen
ohne detektierbaren Lyrnphabfluss fand sich histologisch eine Tumorinfiltration der
Lymphbahnen mit axillärer Metastasierung. Bei 49 der Frauen mit axillärem Lyrnphabfluss
(32,7%) zeigte sich histologisch zumindest ein positiver SN. In 21 Fällen war dies
der einzige befallene LK. Von den übrigen 101 Patientinnen mit negativen SN fand sich
in 4 Fällen eine axilläre Metastasierung. Die Sensitivität des SN zur Vorhersage des
Nodalstatus errechnet sich somit zu 92,5%, der negative prädiktive Wert zu 96,0% und
die Genauigkeit zu 97,3%. Darüber hinaus zeigte sich ein signifikanter Unterschied
zwischen der Zahl der insgesamt detektierten radioaktiven LK in der Gruppe mit bzw.
ohne axilläre Metastasierung (3,49 vs. 2,57, p <0,01). Schlussfolgerung: Das beschriebene Protokoll stellt eine leicht reproduzierbare und zuverlässige Methode
zur SN-Detektion dar. Ferner konnte gezeigt werden, daß die Anzahl der szintigraphisch
nachweisbaren Lymphknoten auch Hinweise auf den Nodalstatus gibt.
Keywords
Breast cancer - sentinel node - lymphoscintigraphy - gamma probe - nanocolloidal albumin
Schlüsselwörter
Mammakarzinom - Sentinel Node - Lymphabfluss-Szintigraphie - Gammasonde - Nanokolloid