Nuklearmedizin 2002; 41(04): 184-190
DOI: 10.1055/s-0038-1623894
Original Article
Schattauer GmbH

Recovery-Koeffizienten zur Quantifizierung der arteriellen Inputfunktion aus dynamischen PET-Messungen: experimentelle und theoretische Bestimmung

Recovery coefficients for the quantification of the arterial input function from dynamic PET measurements: experimental and theoretical determination
G. Brix
1   Bundesamt für Strahlenschutz, Institut für Strahlenhygiene, Abteilung für Medizinische Strahlenhygiene, Neuherberg
,
M. E. Bellemann
2   Fachhochschule Jena, Fachbereich Medizintechnik, Jena
,
H. Hauser
3   Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Forschungsschwerpunkt Radiologische Diagnostik und Therapie, Heidelberg, Deutschland
,
J. Doll
3   Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Forschungsschwerpunkt Radiologische Diagnostik und Therapie, Heidelberg, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen: 18 December 2001

18 February 2002

Publication Date:
11 January 2018 (online)

Summary

Aim: For kinetic modelling of dynamic PET data, the arterial input function can be determined directly from the PET scans if a large artery is visualized on the images. It was the purpose of this study to experimentally and theoretically determine recovery coefficients for cylinders as a function of the diameter and level of background activity. Methods: The measurements were performed using a phantom with seven cylinder inserts (Ø = 5-46 mm). The cylinders were filled with an aqueous 68Ga solution while the main chamber was filled with a 18F solution in order to obtain a varying concentration ratio between the cylinders and the background due to the different isotope half lives. After iterative image reconstruction, the activity concentrations were measured in the center of the cylinders and the recovery coefficients were calculated as a function of the diameter and the background activity. Based on the imaging properties of the PET system, we also developed a model for the quantitative assessment of recovery coefficients. Results: The functional dependence of the measured recovery data from the cylinder diameter and the concentration ratio is well described by our model. For dynamic PET measurements, the recovery correction must take into account the decreasing concentration ratio between the blood vessel and the surrounding tissue. Under the realized measurement and data analysis conditions, a recovery correction is required for vessels with a diameter of up to 25 mm. Conclusions: Based on the experimentally verified model, the activity concentration in large arteries can be calculated from the measured activity concentration in the blood vessel and the background activity. The presented approach offers the possibility to determine the arterial input function for pharmacokinetic PET studies non-invasively from large arteries (especially the aorta).

Zusammenfassung

Ziel: Für die Modellierung dynamischer PET-Daten kann die arterielle Inputfunktion direkt aus PET-Aufnahmen gewonnen werden, falls eine größere Arterie auf den Bildern dargestellt ist. Ziel dieser Arbeit war es, Recovery-Koeffizienten für Zylinder als Funktion des Durchmessers und der Hintergrundaktivität experimentell und theoretisch zu bestimmen. Methodik: Die PET-Messungen erfolgten an einem Phantom mit sieben zylinderförmigen Einsätzen (Ø = 5-46 mm). Die Zylinder wurden mit einer wässrigen 68Ga-Lösung und die Hauptkammer mit einer 18F-Lösung gefüllt, sodass sich aufgrund der unterschiedlichen Halbwertszeiten eine Variation des Konzentrationsverhältnisses zwischen den Zylindern und dem Hintergrund ergab. Nach iterativer Bildrekonstruktion wurden die Aktivitätskonzentrationen im Zentrum der Zylinder bestimmt und die Recovery-Koeffizienten als Funktion des Durchmessers und der Hintergrundaktivität berechnet. Ferner wurde ausgehend von den Abbildungseigenschaften des PET-Systems ein Modell für die Beschreibung der Recovery-Koeffizienten entwickelt. Ergebnisse: Die Abhängigkeit der gemessenen Recovery-Werte vom Zylinderdurchmesser und vom Konzentrationsverhältnis wird durch das formulierte Modell gut beschrieben. Bei dynamischen PET-Messungen muss bei der Recovery-Korrektur das abnehmende Konzentrationsverhältnis zwischen dem Gefäß und dem umgebenden Gewebe berücksichtigt werden. Unter den realisierten Mess- und Auswertebedingungen ist bis zu einem Gefäßdurchmesser von 25 mm eine Recovery-Korrektur erforderlich. Schlussfolgerungen: Basierend auf dem experimentell verifizierten Modellansatz kann die Aktivitätskonzentration in größeren Arterien aus der im Gefäß gemessenen Aktivitätskonzentration und der Hintergrundaktivität berechnet werden. Das eröffnet die Möglichkeit, die arterielle Inputfunktion für pharmakokinetische Analysen nichtinvasiv aus größeren Arterien (insbesondere der Aorta) zu bestimmen.

 
  • Literatur

  • 1 Adam LE, Zaers J, Ostertag H, Bellemann ME, Trojan H, Brix G. Performance evaluation of the whole-body PET scanner ECAT EXACT HR+ following the IEC standard. IEEE Trans Nucl Sci 1997; 44: 1172-9.
  • 2 Adam LE, Karp JS, Brix G. Investigation of scattered radiation in 3D whole-body positron emission tomography using Monte-Carlo simulations. Phys Med Biol 1999; 44: 2879-95.
  • 3 Bellemann ME, Rota-Kops E, Brix G, Schmitz T, Zaers J, Herzog H, Lorenz WJ. Experimentelle Quantifizierung der Compton-Streustrah-lung an einem modernen 3D-GanzkörperPET-System. In: Schmidt R. (Hrsg). Medizinische Physik 97. Hamburg: DGMP; 1997: 245-6.
  • 4 Brix G, Zaers J, Adam LE, Bellemann ME, Ostertag H, Trojan H, Haberkorn U, Doll J, Oberdorfer F, Lorenz WJ. Performance evaluation of a whole-body PET scanner using the NEMA protocol. J Nucl Med 1997; 38: 1614-23.
  • 5 Brix G, Doll J, Bellemann ME, Trojan H, Haberkorn U, Schmidlin P, Ostertag H. Use of scanner characteristics in iterative image reconstruction for high-resolution positron emission tomography studies of small animals. Eur J Nucl Med 1997; 24: 779-86.
  • 6 Brix G, Haberkorn U, Bellemann ME. Metabolische 19F-MRT und dynamische 18F-PET zum Chemotherapiemonitoring in experimentellen Tumoren. Z Med Physik 1999; 9: 5-13.
  • 7 Brix G, Adam LE, Zaers J, Trojan H, Bellemann ME, Noßke D, Doll J. Reduktion der Strahlen-exposition bei PET-Untersuchungen durch Datenakquisition im 3D-Modus. Nuklearmedizin 1999; 38: 75-9.
  • 8 Chen CH, Muzic RF, Neslon AD, Adler LP. Simultaneous recovery of size and radioactivity concentration of small spheroids with PET data. J Nucl Med 1999; 40: 118-30.
  • 9 Correia J. A bloody future for clinical PET?. J Nucl Med 1992; 32: 620-2.
  • 10 Defrise M. A factorization method for the 3D X-ray transform. Inv Probl 1995; 11: 983-94.
  • 11 Defrise M, Kinahan PE, Townsend DW, Michel C, Sibomana M, Newport DF. Exact and approximate rebinning algorithms for 3-D PET data. IEEE Trans Med Imaging 1997; 16: 145-58.
  • 12 Doll J, Werling A, Bublitz O, Hauser H, Semmler W, Brix G. Auswirkungen von Aktivitätsund Dichteverteilungen außerhalb des Gesichtsfeldes auf die Genauigkeit von 3D-PET-Messungen. In: Welker K, Zink K. (Hrsg). Medizinische Physik 2001. Neuried: DGMP; 2001: 345-6.
  • 13 Germano G, Chen BC, Huang SC, Bambhir SS, Hoffman EJ, Phelps ME. Use of the abdominal aorta for arterial input function determination in hepatic and renal PET studies. J Nucl Med 1992; 33: 613-20.
  • 14 Geworski L, Knoop BO, de Cabrejas ML, Knapp WH, Munz DL. Recovery correction for quantitation in emission tomography: a feasibility study. Eur J Nucl Med 2000; 27: 161-9.
  • 15 Henze E, Huang SC, Ratib O, Hoffman E, Phelps ME, Schelbert HR. Measurements of regional tissue and blood-pool radiotracer concentrations from serial tomographic images of the heart. J Nucl Med 1983; 987-96.
  • 16 Hoffman EJ, Huang SC, Phelps ME. Quantification in positron emission computed tomography: 1. Effect of object size. J Comput Assist Tomogr 1979; 3: 299-308.
  • 17 Hudson HM, Larkin RS. Accelerated image reconstruction using ordered subsets of projection data. IEEE Trans Med Imaging 1994; 13: 601-9.
  • 18 Kessler RM, Ellis JR, Eden M. Analysis of emission tomographic scan data: limitations imposed by resolution and background. J Comput Assist Tomogr 1984; 8: 514-22.
  • 19 Links JM, Zubieta JK, Meltzer CC, Stumpf MJ, Frost JJ. Influence of spatially heterogeneous background activity on “hot object” quantification in brain emission computed tomography. J Comput Assist Tomogr 1996; 20: 680-7.
  • 20 Ohtake T, Kosaka N, Watanabe T, Yokoyama I, Moritan T, Masuo M, Iizuka M, Kozeni K, Momose T, Oku S, Nishikawa J, Sasaki Y, Iio M. Noninvasive method to obtain input function for measuring tissue glucose utilization of thoratic and abdominal organs. J Nucl Med 1991; 32: 1432-8.
  • 21 Roussed OG, Ma Y, Evans AC. Correction for partial volume effects in PET: principle and validation. J Nucl Med 1998; 39: 904-11.
  • 22 Schmidlin P, Bellemann ME, Brix G. Subsets and overrelaxation in iterative image reconstruction. Phys Med Biol 1999; 44: 1385-96.
  • 23 Witzleb E. Funktion des Gefäßsystems. In: Schmidt RF, Thews G. (Hrsg). Physiologie des Menschen. Berlin, Heidelberg, New York, Tokyo: Springer; 1985. Kapitel 18.