Nuklearmedizin 1984; 23(01): 22-26
DOI: 10.1055/s-0038-1624162
Originalarbeiten - Original Articles
Schattauer GmbH

99mTc-Aprotinin: Comparison with 99mTc-DMSA in Normal and Diseased Kidneys[*]

99mTc-Aprotinin: Vergleich mit 99mTc-DMSA bei normalen und erkrankten Nieren

Authors

  • C. Aprile

    1   From the Fondazione Clínica del Lavoro, Nuclear Medicine Service and Nephrology and Hemodialysis Division, Pavia, Saluggia, VC, Italy
  • R. Saponaro

    1   From the Fondazione Clínica del Lavoro, Nuclear Medicine Service and Nephrology and Hemodialysis Division, Pavia, Saluggia, VC, Italy
  • G. Villa

    1   From the Fondazione Clínica del Lavoro, Nuclear Medicine Service and Nephrology and Hemodialysis Division, Pavia, Saluggia, VC, Italy
  • F. Lunghi

    2   The Sorin Biomedica, Saluggia, VC, Italy
Further Information

Publication History

Received: 21 September 1983

Publication Date:
10 January 2018 (online)

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Summary

Aprotinin (A) and DMSA labelled with 99mTc were compared in patients with normal (NK, n = 12) and diseased kidneys (CRF, n = 13) by means of quantitative serial scans and measurements of blood clearance and urinary excretion. Serial scans only were obtained in additional 13 patients. Scan quality in the NK patients was essentially equal: faster blood clearances, reduced urinary excretions and higher fixations of A in the target compensated for the increased liver uptake. On the other hand, the scan quality in the CRF patients was definitely superior with A, allowing detection of residual functioning parenchyma also in severe kidney failure. Correlation between the net kidney uptake 6 hrs p.i. and the separate hippuran clearance rate was better with A than with DMSA, indicating the feasibility of A in evaluating relative renal function.

Zusammenfassung

Aprotinin (A) und DMSA wurden mit 99mTc markiert und deren Eigenschaften bei Patienten mit normalen (NK, n = 12) und erkrankten (CRF, n = 13) Nieren mittels quantitativen Serumszintigrammen und Messungen der Blutclearance und der Harnausscheidung verglichen. Bei weiteren 13 Patienten wurden nur Serienszintigramme angefertigt. Die Quantität der Szintigramme war bei den NK-Patienten im wesentlichen gleich: schnellere Blutclearanceraten, verringerte Harnausscheidungen und höhere Speicherungen des A im Zielgebiet glichen die erhöhte Leberspeicherung aus. Andererseits war die Szintigrammqualität mit A bei den CRF-Patienten deutlich besser, so daß die Auffindung von funktionierendem Restgewebe auch bei schwerem Nierenversagen möglich war. Die Korrelation zwischen der Netto-Nierenspeicherung 6 Std. p.i. und der getrennten Hippuran-Clearance war mit A besser als mit DMSA, was auf die Möglichkeit hinweist, mit A die relative Nierenfunktion zu bewerten.

* 3rd International Symposium on Radiopharmacology, Freiburg i.Br., September 1983.