Summary
An accurate catheter-free technique for clinical determination simultaneouslyof glomerular
filtration rate and effective renal plasma flow by means of radioisotopes has been
developed. The renal function is estimated by the amount of radioisotopes necessary
to maintain a constant concentration in the patient’s blood. The infusion pumps are
steered by a feedback system, the pumps being automatically turned on when the radiation
measured over the patient’s head falls below a certain preset level and turned off
when this level is again readied.
131I-iodopyracet was used for the estimation of effective renal plasma flow and125I-iothalamate estimation of the glomerular filtration rate. These clearances were
compared to the conventional bladder clearances and good correlation was found between
these two clearance methods (correlation coefficients 0.97 and.90 respectively). The
advantages and disadvantages of this new clearance technique are discussed.
Une technique exacte sans cathètre pour déterminer simultanement le taux de filtration
glomérulaire (TFG) et le flux rénal plasmatique effective (FRPE) est décrite qui n’exige
pas de cathéterisme vésical.
TFG et FRPE sont calculés de la quantitée d’isotopes nécessaires au maintien à un
niveau sanguin constant. A l’aide des pompes à infusion sous contrôle d’un detecteur
de rayonnement placé sur la tête du malade la quantité nécessaire peur le maintien
du niveau d’activité est injectée. Pour la determination du FRPE on emploie 131I iodopyracetate et pour celui du TFG 125I-iothalamate. La correlation des résultats de la clearance à infusion avec ceux de
la clearance vésicale conventionale était bonne. Le facteur de correlation était de
0,97 respectivement 0,90. Les aventages et désavantages de la méthode sont discutés.
Es wird eine genaue, klinisch anwendbare Infusionsclearance-Methode zur gleichzeitigen
Bestimmung des Glomerulusfiltrates (GFR) und des effektiven renalen Plasmastromes
(ERPF) beschrieben, bei der kein Blasenkatheterismus notwendig ist. GFR und ERPF werden
aus der Radioisotopenmenge berechnet, die zur Konstanterhaltung eines bestimmten Isotopenspiegels
im Blut des Patienten zugeführt werden muß. Mit Hilfe von strahlungsgesteuerten Infusionspumpen
setzt bei einem Abfall der über dem Kopf des Patienten gemessenen Aktivität unter
einen bestimmten Aktivitätsspiegel automatisch ein Zustrom von Isotopen bis zum erneuten
Erreichen dieses Spiegels ein und wird danach selbständig wieder unterbrochen. Für
die Bestimmung von ERPF wird 131I-iodopyracet und für die von GFR 125I-iothalamate verwendet. Zwischen den Ergebnissen der Infusionsclearance und denen
der konventionellen Blasenclearance besteht eine weitgehende Übereinstimmung, der
Korrelationskoeffizient beträgt 0,97 bzw. 0,90. Die Vorzüge und Nachteile der Methode
werden besprochen.