Summary
Aim: Molecular analysis of the expression of the sodium iodide symporter (NIS) in 32 patients
with differentiated thyroid cancer (DTC) and correlation with scintigraphic findings
(131I,123I) in 19 (59.4%) of them. Patients, methods: NIS expression of 27 primary tumours, 13 lymphnodes and 18 distant metastases was
determined by immunostaining using a murine monoclonal anti-NIS-antibody. NIS expression
and radionuclide uptake of metastases were analysed by a semiquantitative visual score.
Patients were divided into two subgroups: Group 1 (n = 8 patients): indirect correlation
of radioiodine uptake (RIU) of subsequent metastases with NIS expression of 7 primary
tumours and 3 metastases; Group 2 (n=11 patients): direct correlation of radionuclide
uptake with NIS expression of 19 metastases which were excised after imaging. Results: 49 of 58 specimens (84.5%) were NIS-positive. A preserved NIS-expression was found
in 12 primary tumours and 8 of 10 (80%) synchrone and 6 of 7 (85.7%) metachrone metastases.
Group 1 revealed a 100% positive predictive value (PPV) of a preserved NIS expression
in the primary tumour regarding radioiodine uptake in metastases while a lack of NIS
expression in the primary tumor did not reliable predict a loss of the metastases’
ability to concentrate radioiodine. In group 2, only 11 of 19 (57.9%) specimens showed
a concordant NIS expression and RIU whereas in the remaining 8 cases without visible
RIU NIS expression was still present. Conclusions: NIS expression of the primary tumour and metastases in DTC is usually well preserved.
We found a positive correlation between NIS expression of the primary and metastatic
tissue but could not identify such well correspondence between NIS expression and
the RIU of subsequent metastases.
Zusammenfassung
Ziel: Molekulare Untersuchungen der Expression des Natriumiodid- Symporters (NIS) bei 32
Patienten mit differenziertem Schilddrüsenkarzinom und Korrelation mit szintigraphischen
Befunden (123I, 131I) bei 19 (59,4%) dieser Patienten. Patienten, Methoden: 27 Primärtumoren, 13 Lymphknoten- sowie 18 Organmetastasen wurden mittels eines spezifischen
murinen monoklonalen anti-NIS-Antikörpers hinsichtlich ihrer NIS-Expression immunhistochemisch
analysiert. Sowohl die NIS-Expression als auch der jeweilige Radionuklid-Uptake wurden
anhand eines visuellen Scores semiquantitativ evaluiert. Das Patientenkollektiv wurde
in zwei Gruppen unterteilt: Gruppe 1 (n = 8 Patienten): indirekte Korrelation des
RIU verbliebener, immunhistochemisch nicht untersuchter Metastasen mit der NIS-Expression
von 7 Primärtumoren und 3 entnommenen Metastasen; Gruppe 2 (n = 11 Patienten): Direkte
Korrelation des präoperativen Uptakes von Radioiod mit der NIS-Expression von 19 entnommenen
Metastasen. Ergebnisse: 49 der 58 (84,5%) Gewebeproben waren NIS-positiv. Bei 12 Primärtumoren mit NIS-Expression
wiesen 8 von 10 (80%) synchronen sowie 6 von 7 (85,7%) metachronen Metastasen eine
NIS-Positivität auf. In Gruppe 1 lag der positiv prädiktive Wert einer NIS-Expression
im Primärtumor in Bezug auf den RIU der Metastasen bei 100%. Eine fehlende NIS-Expression
im Primärtumor sagte einen Verlust an Radioiodspeicherung in Metastasen allerdings
nicht zuverlässig voraus. In Gruppe 2 hatten lediglich 11 von 19 (57,9%) Metastasen
eine konkordante NIS-Expression bei nachweisbarem präoperativen RIU, bei 8 NIS-positiven
Präparaten blieb der RIU negativ. Schlussfolgerung: Die NIS-Expression bei differenzierten Schilddrüsenkarzinomen und ihren Metastasen
ist in der Regel erhalten. Trotz einer guten Korrelation zwischen NIS-Expression des
Primärtumors und seiner Metastasen, ist im Einzelfall eine zuverlässige Aussage über
den RIU von Metastasen durch den Nachweis der NIS-Expression nicht möglich.
Keywords
Sodium iodide symporter - differentiated thyroid cancer - immunohistochemistry - radioiodine
uptake
Schlüsselwörter
Natriumiodid-Symporter - differenziertes Schilddrüsenkarzinom - Immunhistochemie -
Radioiod-Uptake