Zusammenfassung
Hüft- und Oberschenkelschmerzen im Kindes- und Jugendalter müssen immer klinisch abgeklärt
werden. Zeigt sich eine Bewegungseinschränkung oder ein bewegungsabhängiger Schmerz
im Hüftgelenk, so ist weitere Diagnostik mittels Ultraschall, Röntgen sowie Labor
notwendig.
In Abhängigkeit vom Alter des Patienten sowie der Röntgen- und Laborkonstellation
liegen unterschiedliche Erkrankungen wie septische Arthritis, Coxitis fugax, M. Perthes,
Epiphyseolysis capitis femoris und rheumatoide Arthritis nahe. Die septische Coxitis
ist ein kinderorthopädischer Notfall und muss immer sicher ausgeschlossen werden.
Eine verzögerte Diagnosestellung oder eine insuffiziente Therapie kann zu einer Destruktion
des Hüftgelenks und damit zu einer lebenslangen Behinderung führen. Daran sollte insbesondere
im Säuglingsalter gedacht werden.
Summary
If children complain of hip pain and/or limping further evaluation is indicated. If
the clinical examination results in limitation of range of motion of the joint or
movement-depending discomfort further diagnostics with blood tests, ultrasound- and
x-ray-examination is necessary. Depending on the child’s age and the results of the
diagnostics tests (blood test, ultra-sound and x-ray) septic arthritis, irritable
hip, M. Legg Calve Perthes, slipped capital femoral epiphysis and juvenile rheumatoid
arthritis need to be taken into account. It is mandatory to exclude septic arthritis
when leg/ hip pain is present: any delay in diagnosis and therapy increases the risk
for osteomyelitis, avascular necrosis of the femoral head and sepsis especially in
infants; any septic event may cause a devastating defect of the hip and may lead to
a major handicap throughout life. Therefore it is one of the very few emergency causes
of pediatric orthopedics and needs instant intervention.
Schlüsselwörter
Hüftschmerz - Coxitis fugax - Morbus Perthes - juvenile Arthritis - septische Arthritis
Keywords
Hip pain - irritable hip - Morbus Legg-CalvéPerthes - rheumatoid arthritis - septic
arthritis