Nuklearmedizin 1991; 30(01): 35-39
DOI: 10.1055/s-0038-1629552
ÜBersichtsartikel - Review Articles
Schattauer GmbH

Evaluation of 99mTc-Label led Vitamin K4 as an Agent for Testicular Imaging

M. T. Ercan
2   The Nuklearmedizinische Klinik und Poliklinik rechts der Isar der TU, München, FR Germany
,
H. S. Durak
2   The Nuklearmedizinische Klinik und Poliklinik rechts der Isar der TU, München, FR Germany
,
M. Kitapgi
2   The Nuklearmedizinische Klinik und Poliklinik rechts der Isar der TU, München, FR Germany
,
B. E. Caner
2   The Nuklearmedizinische Klinik und Poliklinik rechts der Isar der TU, München, FR Germany
,
R. Senekowitsch
1   From the Department of Nuclear Medicine, Hacettepe University Medical Faculty, Ankara, Turkey
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 09 November 1990

Publication Date:
04 February 2018 (online)

Vitamin K4 was labelled with 99mTc with an efficiency higher than 97%. The compound was stable up to 24 h at room temperature, and its biodistribution in NMRI mice indicated its in vivo stability. Blood radioactivity levels were high over a wide range. 10% of the injected activity remained in blood after 24 h. Excretion was mostly via kidneys. Only the liver and kidneys concentrated appreciable amounts of radioactivity. Testis/soft tissue ratios were 1.4 and 1.57 at 6 and 24 h, respectively. Testis/blood ratios were lower than 1. In vitro studies with mouse blood indicated that 33.9 ±9.6% of the radioactivity was associated with RBCs; it was washed out almost completely with saline. Protein binding was 28.7 ±6.3% as determined by TCA precipitation. Blood clearance of 99mTc-l<4 in normal subjects showed a slow decrease of radioactivity, reaching a plateau after 16 h at 20% of the injected activity. In scintigraphic images in men the testes could be well visualized. The right/left testis ratio was 1.08 ±0.13. Testis/soft tissue and testis/blood activity ratios were highest at 3 h. These ratios were higher than those obtained with pertechnetate at 20 min post injection.99mTc-l<4 appears to be a promising radiopharmaceutical for the scintigraphic visualization of testes.

Zusammenfassung

Vitamin K4 wurde mit 99mTc mit einer Effizienz von mehr als 97% markiert. Die Verbindung war bei Raumtemperatur bis zu 24 h stabil; ihre Bioverteilung in NMRI-Mäusen wies auf ihre In-vivo-Stabilität hin. Die Blutkonzentrationen waren über einen weiten Bereich hoch. 10% der injizierten Aktivität verblieben im Blut nach 24 h. Die Ausscheidung erfolgte hauptsächlich über die Nieren. Nur die Leber und die Nieren speicherten deutliche Aktivitäten. Das Hoden/Weichgewebe-Verhältnis betrug 1,4 bzw. 1,57 nach 6 bzw. 24 h; das Hoden/Blut-Verhältnis war kleiner als 1. In-vitro-Untersuchungen mit Mäuseblut zeigten, daß 33,9±9,6% der Radioaktivität zwar an Erythrozyten gebunden waren, aber mit Kochsalzlösung fast zur Gänze ausgewasehen werden konnten. Die Eiweißbindung bestimmt durch TCA-Fällung, betrug 28,7 ±6,3%. Die Blutclearance des 99mTc-K4 zeigte bei Normalpersonen ein langsames Absinken; das Plateau wurde nach 16 h bei 20% der injizierten Dosis erreicht. In szintigraphischen Bildern am Menschen konnten die Hoden gut dargestellt werden. Das links/rechts-Hodenver- hältnis betrug 1,08 ±0,13. Das Hoden/ Weichteilgewebe- und das Hoden/ Blut-Verhältnis waren nach 3 h am höchsten. Diese Werte waren höher als jene mit “mTc-Pertechnetat 20 min nach der Injektion. 99mTc-K4 scheint ein vielversprechendes Radiopharmakon zur szintigraphischen Darstellung der Hoden zu sein.

 
  • REFERENCES

  • 1 Abu-Sleiman R, Ho JE, Gregory JG. Scrotal scanning: Present value and limits of interpretation. Urology 1979; 13: 326-30.
  • 2 Datta NS, Mishkin FS. Radionuclide imaging in intrascrotal lesions. J Am Med Ass 1975; 231: 1060-62.
  • 3 Hahn LC, Nadel NS, Gitter MH, Vernon AR. Testicular scanning: A new modality for the preoperative diagnosis of testicular torsion. J Urol 1975; 113: 60-2.
  • 4 Holder LE, Martire JR, Holmes ER. Testicular radionuclide angiography and static imaging: Anatomy, scintigraphic interpretation and clinical indications. Radiology 1977; 125: 739-52.
  • 5 Kline OL, Boehne JW. Vitamins and other nutrients. In: Chase GD, Deno RA, Gennaro AR. et al. eds. Remington’s pharmaceutical sciences. 14th ed. Easton, Penn: Mack; 1970: 1018-22.
  • 6 Lutzker LG. Scrotal scintigraphy. In: Tauxe WN, Dubovsky EV. eds. Nuclear medicine in clinical urology and nephrology. Norwalk: Appleton-Century-Crofts; 1985: 321-46.
  • 7 Riley TW, Mosbaugh PG, Coles JL. et al. Use of radioisotope scan in evaluation of intrascrotal lesions. J Urol 1976; 116: 472-5.
  • 8 Stage KH, Schoenvogel R, Lewis S. Testicular scanning: Clinical experience with 72 patients. J Urol 1981; 125: 334-7.
  • 9 Taylor G, Treves ST. Scrotal scintigraphy. In: Treves ST. ed. Pediatric nuclear medicine. New York: Springer; 1985: 121-8.
  • 10 Ünak T, Ünak P. 125I in cancer research. V. Natl Congr Nucl Med Biol Sei, 2-4 Nov., 1989, Izmir, Abst in Congress Book, 1989: 38.