Nuklearmedizin 2000; 39(08): 246-250
DOI: 10.1055/s-0038-1632275
Original Article
Schattauer GmbH

Direct comparison of F-l 8-FDG PET and ultrasound in the follow-up of patients with squamous cell cancer of the head and neck

Direkter Vergleich von F-18-FDG PET mit Ultraschall für Nachsorgekontrollen von Patienten mit Plattenepithelkarzinomen im HNO-Bereich
G. W. Goerres
1   Division of Nuclear Medicine, University Hospital Zurich;
,
C. A. Haenggeli
2   ENT Clinics
,
M. Allaoua
3   Division of Nuclear Medicine
,
S. R. Albrecht
3   Division of Nuclear Medicine
,
P. Dulguerov
2   ENT Clinics
,
M. Becker
4   Department of Radiology, and
,
A. S. Allai
5   division of Radiooncology, University Hospitals, Geneva, Switzerland
,
W. Lehmann
2   ENT Clinics
,
D. O. Slosman
3   Division of Nuclear Medicine
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 02 June 2000

in revised form: 20 August 2000

Publication Date:
01 February 2018 (online)

Summary

Aim: The objective of this study was to compare screening ultrasound (US) obtained in patients with squamous cell carcinoma of the head and neck with F-l 8-FDG PET and to evaluate if US obtained before F-l 8-FDG PFT has the potential to enhance patient management by the detection of additional lesions. Method: 28 patients were prospectively included in the study (7 females and 21 males; range: 28-82 years). All had one follow-up examination after surgical treatment and/or radiotherapy using a combination of US and F-l 8-FDG PET on the same day (6-35 months after the end of treatment). Outcome was determined by either biopsyproven cancer recurrence or negative clinical follow-up for additional 6 months after this examination. Results: Regarding only the regions of the neck evaluated with both methods, US detected 25 suspect lesions vs. 9 lesions detected by F-l 8-FDG PET. Descriptive statistical analysis showed better sensitivity, specificity and accuracy of F-l 8-FDG PET. Only in 3 patients a lesion was detected in the same anatomical region using both methods. One patient was false positive with both methods. In another patient US detected a calcified right carotid artery plaque that lead to surgical therapy. Conclusion: F-l 8-FDG PET is better for the detection of clinically relevant lesions in the follow-up of patients with squamous cell carcinoma of the head and neck. In this study, the additional value of morphological information obtained by screening US performed before the PET scan is limited. US may not be a suitable test to improve interpretation of PET examinations.

Zusammenfassung

Ziel: Ziel dieser Studie war es, die Sonographie des Halses bei Patienten mit Plattenepithelkarzinomen im HNO-Bereich mit der F-l 8-FDG PET zu vergleichen und zu evaluieren, ob eine Ultraschalluntersuchung (US) die Nachsorge von Patienten durch die Erkennung zusätzlicher Befunde verbessert. Methode: 28 Patienten wurden prospektiv in die Studie eingeschlossen (7 Frauen, 21 Männer; Alter zwischen 28 und 82 Jahren). Sämtliche Patienten kamen nach erfolgter Chirurgie/Strahlentherapie zu einer kombinierten Untersuchung, die aus US und F-l 8-FDG PET bestand und gleichentags durchgeführt wurde (6-35 Monate nach Ende der Therapie). Als Vergleich diente entweder die histologische Bestätigung eines Rezidivs oder eine negative Nachsorgekontrolle mindestens 6 Monate nach erfolgter Untersuchung. Ergebnisse: Bei Vergleich nur derjenigen Regionen am Hals, welche sowohl mit US als auch mit F-l 8-FDG PET untersucht wurden, fanden sich mit US 25 weiter abklärungsbedürftige Veränderungen gegenüber 9 Läsionen, die mit der F-l 8-FDG PET gesehen wurden. Sensitivität, Spezifität und Genauigkeit der Untersuchungen waren besser mit der F-l 8-FDG PET. Nur bei 3 Patienten wurde eine suspekte Läsion mit beiden Methoden an der gleichen Stelle beschrieben. Ein Patient war mit beiden Untersuchungen falsch positiv beurteilt worden. Bei einem weiteren Patienten konnte mit US ein verkalkter Karotisplaque gefunden werden, der anschließend chirurgisch behandelt wurde. Schlussfolgerung: Die F-l 8-FDG PET ist dem US in der Erkennung von klinisch relevanten Läsionen bei Patienten mit Plattenepithelkarzinomen im HNO-Bereich überlegen. In dieser Studie war der Wert zusätzlicher morphologischer Information des US limitiert. Eine US-Untersuchung, die ohne Kenntnisse des PET-Befundes durchgeführt wird, scheint nicht zu einer Verbesserung der Interpretierbarkeit der PET-Untersuchung zu führen.

 
  • References

  • 1 Adams S, Baum RP, Stuckensen T, Bitter K, Hör G. Prospective comparison of 18F-FDG PET with conventional imaging modalities (CT, MRI, US) in lymph node staging of head and neck cancer. Eur J Nucl Med 1998; 25: 1255-60.
  • 2 Bailey DL, Young H, Bloomfield PM, Meikle SR, Glass D, Myers MJ, Spinks TJ, Watson CC, Luk P, Peters AM, Jones T. ECAT ART – a continuously rotating PET camera: performance characteristics, initial clinical studies, and installation considerations in a nuclear medicine department. Eur J Nucl Med 1997; 24: 6-15.
  • 3 Becker M. Larynx and hypopharynx. Radiol Clin North Am 1998; 36: 891-920.
  • 4 Bronstein AD, Nyberg DA, Schwartz AN, Schuman WP, Griffin BR. Soft tissue changes after head and neck radiation: CT findings. Am J Neuroradiol 1989; 10: 171-5.
  • 5 Collins BT, Gardner LJ, Verma AK, Lowe VJ, Dunphy FR, Boyd JH. Correlation of fine needle aspiration and fluoride-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography in the assessment of locally recurrent and metastatic head and neck neoplasia. Acta cytologica 1998; 42: 1325-9.
  • 6 Färber LA, Benard F, Machtay M, Smith RJ, Weber RS, Weinstein GS, Chalian AA, Alavi A, Rosenthal DI. Detection of recurrent head and neck squamous cell carcinomas after radiation therapy with 2-18F-fluoro-2-deoxy-D-glucose positron emission tomography. Laryngoscope 1999; 109: 970-5.
  • 7 Giancarlo T, Palmieri A, Giacomarra V, Russolo M. Pre-operative evaluation of cervical adenopathies in tumours of the upper aerodigestive tract. Anticancer Res 1998; 18: 2805-9.
  • 8 Hamacher K, Coenen HH, Stocklin G. Efficient stereospecific synthesis of no-carrier-added 2-(18F)-fluoro-2-deoxy-D-glucose using aminopolyether supported nucleophilic substitution. J Nucl Med 1986; 27: 235-8.
  • 9 Hanasono MM, Kunda LD, Segall GM, Ku GH, Terris DJ. Uses and limitations of FDG positron emission tomography in patients with head and neck cancer. Laryngoscope 1999; 109: 880-5.
  • 10 Laubenbacher C, Saumweber D, Wagner-Manslau C, Kau RJ, Herz M, Avril N, Ziegler S, Kruschke C, Arnold W, Schwaiger M. Comparison of fluorine-18-fluorodeoxyglucose PET, MRI and endoscopy for staging head and neck squamous-cell carcinomas. J Nucl Med 1995; 36: 1747-57.
  • 11 Leuwer RM, Westhofen M, Schade G. Colour duplex echography in head and neck cancer. Am J Otolaryngol 1997; 18: 254-7.
  • 12 Parker SL, Tong T, Bolden S, Wingo PA. Cancer statistics 1996. CA Cancer J Clin 1996; 46: 5-27.
  • 13 Rege S, Maass A, Chaiken L, Höh CK, Choi Y, Lufkin R, Anzai Y, Juillard G, Maddhi J, Phelps ME. Use of positron emission tomography with fluorodeoxyglucose in patients with extracranial head and neck cancers. Cancer 1994; 73: 3047-58.
  • 14 Robbins KT, Medina JE, Wolfe GT, Levine PA, Sessions RB, Pruet CW. Standardizing neck dissection terminology. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 1991; 117: 601-5.
  • 15 Schroeder RJ, Maeurer J, Gath HJ, Willam C, Hidajat N. Vascularization of reactively enlarged lymph nodes analysed by colour duplex sonography. J Oral Maxillofac Surg 1999; 57: 1090-5.
  • 16 Snow GB, Annanyas AA, Van Slooten EA. Prognostic factors of neck metastases. Clin Otolaryngol 1982; 7: 185-2.
  • 17 Strauss LG. Fluorine-18 deoxyglucose and falsepositive results: a major problem in the diagnostics of oncological patients. Eur J Nucl Med 1996; 23: 1409-15.
  • 18 Takes RP, Knegt P, Manni JJ, Meeuwis CA, Marres HA, Spoelstra HA, de Boer MF, Bruaset I, van Oostayen JA, Lameris JS, Kruyt RH, Joosten FB, van Krieken JH, Bosman FT, Henzen-Logmans SC, Wiersma-van-Tilburg JM, Hermans J, Baatenburg-de-Jong RJ. Regional metastases in head and neck squamous cell carcinoma: revised value of US with US-guided FNAB. Radiology 1996; 198: 81923
  • 19 Van den Brekel MWM, Casteljins JA, Stel HV, Luth WJ, Valk J, van der Waal I, Snow GB. Occult metastatic neck disease: detection with US and US-guided fine-needle aspiration cytology. Radiology 1991; 180: 457-61.
  • 20 Van den Brekel MWM, Casteljins JA, Stel HV, Golding RP, Meyer CJL, Snow GB. Modern imaging techniques and ultrasound-guided aspiration cytology for assessment of neck node metastases: a prospective comparative study. Eur Arch Otorhinolaryngol 1993; 250: 11-7.
  • 21 Van den Brekel MWM, Stel HV, Casteljins JA, Croll GJ, Snow GB. Lymph node staging in patients with clinically negative neck examinations by ultrasound and ultrasound-guided aspiration cytology. Am J Surg 1991; 162: 362-6.
  • 22 Whitehurst JO, Droulias CA. Surgical treatment of squamous cell carcinoma of the oral tongue. Arch Otolaryngol 1987; 103: 334-8.
  • 23 Wong WL, Hussain K, Chevretton E, Hawkes DJ, Baddeley H, Maisey M, McGurk M. Validation and clinical application of computer-combined computed tomography and positron emission tomography with 2-[18F]fluoro-2-deoxy-D-glucose head and neck images. Am J Surg 1996; 172: 628-32.