Nuklearmedizin 1998; 37(08): 272-278
DOI: 10.1055/s-0038-1632348
Originalarbeiten — Original Articles
Schattauer GmbH

Arthroscintigraphy in Suspected Rotator Cuff Rupture

Arthroszintigraphie bei Verdacht auf Ruptur der Rotatorenmanschette

Authors

  • S. Gratz

    1   Nuclear Medicine,
  • G. Köster

  • T. Behr

    1   Nuclear Medicine,
  • R. Vosshenrich

    3   Radiology, Georg August University of Göttingen. Germany
  • E. Grabbe

    3   Radiology, Georg August University of Göttingen. Germany
  • W. Becker

    1   Nuclear Medicine,
Further Information

Publication History

Received: 04 May 1998

in revised form: 03 August 1998

Publication Date:
03 February 2018 (online)

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Summary

Aim: In order to evaluate the diagnostic efficiency of arthroscintigraphy in suspected rotator cuff ruptures this new imaging procedure was performed 20 times in 17 patients with clinical signs of a rotator cuff lesion. The scintigraphic results were compared with sonography (n = 20), contrast arthrography (n = 20) and arthroscopy (n = 10) of the shoulder joint. Methods: After performing a standard bone scintigraphy with intravenous application of 300 MBq 99m-Tc-methylene diphosphonate (MDP) for landmarking of the shoulder region arthroscintigraphy was performed after an intraarticular injection of 99m-Tc microcolloid (ALBURES 400 μCi/5 ml). The application was performed either in direct combination with contrast arthrography (n = 10) or ultrasound conducted mixed with a local anesthetic (n = 10). Findings at arthroscopical surgery (n = 10) were used as the gold standard. Results: In case of complete rotator cuff rupture (n = 5), arthroscintigraphy and radiographic arthrography were identical in 5/5. In one patient with advanced degenerative alterations of the shoulder joint radiographic arthrography incorrectly showed a complete rupture which was not seen by arthroscintigraphy and endoscopy. In 3 patients with incomplete rupture, 2/3 results were consistant. A difference was seen in one patient with a rotator cuff, that has been already revised in the past and that suffered of capsulitis and calcification. Conclusion: Arthroscintigraphy is a sensitive technique for detection of rotator cuff ruptures. Because of the lower viscosity of the active compound, small ruptures can be easily detected, offering additional value over radiographic arthrography and ultrasound, especially for evaluation of incomplete cuff ruptures.

Zusammenfassung

Ziel: Ziel dieser Studie war, die diagnostische Treffsicherheit der Arthroszintigraphie bei Verdacht auf Ruptur der Rotatorenmanschette zu überprüfen. Zwanzig Arthroszintigraphien wurden bei 17 Patienten mit klinischen Zeichen einer Ruptur der Rotatorenmanschette durchgeführt. Zum Vergleich lagen Sonographie (n = 20), Röntgenarthrographie (n = 20) und Arthroskopie (n = 10) der Schultergelenke vor. Methode: Zum Landmarking wurde eine Skelettszintigraphie mit 300 MBq 99m-Tc-Me- thylen-Diphosphonat (MDP) der Schulterregion und anschließend eine Arthroszintigraphie nach intraartikulärer Radionuklidinstillation (99m-Tc- Microkolloid-ALBU-RES 400 μCi/5 ml) durchgeführt. Die Radionuklidap- plikation erfolgte entweder in Kombination mit einer Röntgenarthrographie (n = 10) oder nur ultraschallgestützt (n = 10). Goldstandard zur Befundverifizierung war die Endoskopie (n = 10). Ergebnis: Bei kompletter Ruptur der Rotatorenmanschette (n = 5) waren die Ergebnisse der Arthroszintigraphie und Röntgenarthrographie identisch (5/5). Ein falsch positiver Röntgenbefund einer kompletten Ruptur bei einem Patienten mit ausgeprägter Schulterkapselverkalkung wurde szintigraphisch korrekt diagnostiziert. Bei inkompletten Rupturen waren zwei Drittel der Ergebnisse konsistent. Besser erwies sich die Arthroszintigraphie bei voroperierten Patienten mit Reruptur und Zustand nach Kapselentzündung sowie Verkalkung. Schlußfolgerung: Die Arthroszintigraphie hat sich als sensitive Methode zum Nachweis von Rotatorenmanschetten- rupturen erwiesen. Aufgrund der geringeren Radionuklidviskosität ergeben sich insbesondere beim Nachweis inkompletter Rupturen Vorteile gegenüber der Röntgenkontrastmittelarthrographie und Sonographie.