Thromb Haemost 1966; 15(03/04): 570-590
DOI: 10.1055/s-0038-1649460
Originalarbeiten — Original Articles — Travaux Originaux
Schattauer GmbH

Über den Nachweis der Plasminogenverarmung in retrahierten Vollblutgerinnseln und über deren Bedeutung für die Lysierbarkeit mit Streptokinase[*]

R Gottlob
1   Aus der Abteilung für Experimentelle Chirurgie (Leiter: Doz. Dr. R. Gottlob) der I. Chirurgischen Universitätsklinik Wien (Vorstand: Prof. Dr. P. Fuchsig)
,
G Blümel
1   Aus der Abteilung für Experimentelle Chirurgie (Leiter: Doz. Dr. R. Gottlob) der I. Chirurgischen Universitätsklinik Wien (Vorstand: Prof. Dr. P. Fuchsig)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 July 2018 (online)

Summary

1. Blood clots are lysed by SK before the beginning of retraction. Retracted clots are only very little lysed.

2. Recalcified citrated blood is easily lysed since the excess of added calcium ions inhibits the retraction.

3. The determination of the water content of the clots gives information on their retraction state.

4. The determination of water content made it possible to prove that thrombus retraction takes place in vivo. Already one day after thrombosis the water content is clearly lower than in fresh clots. Later the water content increases again slightly.

5. Clots formed in vitro and in vivo are lysed by SK after retraction if they come into contact with fibrin or fibrinogen containing plasminogen.

6. Heated fibrin plates or heated fibrin tubes both with SK, casein degradation and an immunological method allowed to prove that whole blood clots loose their activable plasminogen during retraction. One assumes that plasminogen is expressed during retraction.

7. The possibility of a therapeutical fibrinolysis with SK is due to the fact that SK can penetrate into the clot and the SK containing thrombus continuously comes in contact with circulating blood rich in plasminogen. The importance of these results for thrombolysis with SK is discussed.

* Auszugsweise in den Sitzungen der Gesellschaft für Innere Medizin, Wien, am 12. XI. 1964 und am 16. XII. 1965 vorgetragen.


 
  • Literatur

  • 1 Astrup T, Müllertz S. The fibrin plate method for estimating fibrinolytic activity. Arch. Biochem 40: 346 1952;
  • 2 Benthaus J. Über die Retraktion des Blutgerinnsels. Thrombos. Diathes. haemorrh. (Stuttg) 03: 311 1959;
  • 3 Benzer H, Blümel G, Gottlob R, Pizci F. Die Behandlung von Thrombosen durch lokale Infusion fibrinolytischer Fermente. Langenbeeks Arch. klin. Chir 304: 775 1963;
  • 4 Boyles P. W. Assay of profibrinolysin with streptokinase heated fibrin plate. Amer. J. clin. Path 43: 81 1965;
  • 5 Deutsch E. Der derzeitige Stand der Fibrinolyse. Fortschritte der Angiologie (Ratschow - Halpern-Haan). Darmstadt: 1963
  • 6 Fonio A. Neuere Untersuchungen über die physiologischen fibrinolytischen Vorgänge in vitro. Schweiz, med. Wsehr 90: 1243 1960;
  • 7 Gottlob R. Die lokale Anwendung von Streptokinase bei der chirurgischen Behandlungarterieller Verschlüsse. Minerva cardioangiol. europ 06: 82 1958;
  • 8 Gottlob R, Zinner G. Treatment of venous thrombosis by continous infusions of streptokinase: Experimental investigations. J. int. Coll. Surg 28: 575 1957;
  • 9 Gottlob R, Zinner G, Blümel G, Zekert F. Die Behandlung venöser Verschlüsse durch die lokale Infusion fibrinolytischer Stoffe. 13. Congress of the european society of cardio-vascular surgery. Athen: 1964. (Im Druck.)
  • 10 Gross R, Graul Hundeshagen, Menking Schwick. Zit nach. Gross R. Blutgerinnung und Fibrinolyse. Mitteilungen Behringwerke 44: 1 1964;
  • 11 Jürgens J. Therapeutische Fibrinolyse I. Untersuchungen zur Wirksamkeit von Streptokinase und Actase in vivo. Klin. Wschr 42: 534 1964;
  • 12 Jürgens J. Therapeutische Fibrinolyse. II. Untersuchungen zur Wirksamkeit von Streptokinase und Actase in vivo. Klin. Wschr 42: 539 1964;
  • 13 Künzer W, Habershausen D. Zur fibrinolytischen Aktivität von Erythrozyten des Menschen und bestimmter Tiere. Klin. Wschr 41: 831 1963;
  • 14 Ludwig H. Thrombolyse durch Streptokinase. Dtsch. med. Wschr 89: 1105 1964;
  • 15 Müller K. H, Hwpe K. Ist Streptokinase tatsächlich wirkungslos? Dtsch. med. Wschr 89: 448 1964;
  • 16 Rasmussen J. Diskussion. in Wright I. S, Koller F, Streuli F. Thrombolytic Activity and related phenomena. 192 Schattauer; Stuttgart: 1960
  • 17 Remmert L. F, Cohen P. P. Partial purification and properties of proteolytic enzyme of human serum. J. biol. Chem 181: 431 1949;
  • 18 Schmidt H. W. Kommt es durch Streptokinase zur Thrombolyse?. Dtsch. med. Wschr 88: 1385 1963;
  • 19 Schmidt H. W. In vitro-Untersuchungen zur Frage der Fibrinolyse und Thrombolyse durch Streptokinase. Klin. Wschr 41: 1010 1963;
  • 20 Schmidt H. W. Thrombusbau und Thrombolyse. Klin. Wschr 42: 973 1964;
  • 21 Schmutzler R, Koller F. Die Thrombolyse-Therapie. Ergebn. inn. Med. Kinderheilk 22: 157 1965;
  • 22 Shery S, Fletcher A. P, Alkjaersig N. Fibrinolysis and fibrinolytic activity in man. Physiol. Rev 39: 343 1959;
  • 23 Verstraete M, Vermylen J. The feasibility of adequate thrombolytic therapy with streptokinase in peripheral arterial occlusions. Thrombos. Diathes. haemorrh. (Stuttg.) Suppl. 3 ad 07: 211 1963;
  • 24 Verstraete M, Vermylen J, Amery A. Enzymatic Clot Dissolution in Man. A New Therapeutic Approach. Acta clin. belg 19: 271 1964;