Die Psychiatrie 2015; 12(03): 162-166
DOI: 10.1055/s-0038-1669598
Review
Schattauer GmbH

Recovery and economics

Recovery und Ökonomie
M. Knapp
1   Personal Social Services Research Unit, London School of Economics and Political Science, London, UK
,
D. McDaid
1   Personal Social Services Research Unit, London School of Economics and Political Science, London, UK
,
A. Park
1   Personal Social Services Research Unit, London School of Economics and Political Science, London, UK
› Author Affiliations
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Publication History

Received: 15 May 2015

Accepted after Revison: 17 June 2015

Publication Date:
18 September 2018 (online)

Summary

Background: Personal recovery as an approach to psychiatric rehabilitation is attracting growing attention in many health systems. It emphasises attainment of personal goals, meaning and control in life, rather than symptom alleviation. Method: We examine what economic evidence there is in relation to a set of interventions that could be seen to be consistent with a recovery-focused approach. These include peer support, self-management, supported employment, welfare and debt advice, joint crisis plans and advance directives, supported housing, physical health promotion, personal budgets, anti-stigma campaigns and recovery colleges. Results: For some interventions we could find no economic evidence, and for some others it was methodologically weak, but the interventions for which we could find evidence generally did not appear to increase costs, and many represented cost-effective uses of resources.

Zusammenfassung

Hintergrund: Die persönliche „Recovery“ als eine Herangehensweise zur psychiatrischen Rehabilitation findet wachsende Aufmerksamkeit in vielen Gesundheitssystemen. Sie umfasst die Erreichung von persönlichen Zielen, Sinnerfüllung und Kontrolle des Lebensvollzugs, und nicht nur Symptomverbesserung. Methode: Wir untersuchen die ökonomische Evidenz bezüglich einer Reihe von Interventionen, die sich als konsistent mit einem Recovery-Ansatz sehen lassen. Diese schließen ein: Peer-Support, Selbstmanagement, Supported Employment („unterstützte Beschäftigung“), Sozialfürsorge, Schuldenberatung, gemeinsame Krisenpläne, Vorausverfügungen, betreutes Wohnen, Förderung der körperlichen Gesundheit, persönliche Budgets, Antistigmakampagnen und Recovery-Colleges. Ergebnis: Für einige Interventionen konnten wir keine ökonomische Evidenz finden, für einige andere war die Methodik schwach. Die Interventionen, für die wir Evidenz nachweisen konnten, scheinen die Kosten nicht zu erhöhen und viele zeigten einen kosteneffektiven Gebrauch von Ressourcen.