Dtsch Med Wochenschr 2015; 140(10): e101-e105
DOI: 10.1055/s-0041-101871
Fachwissen
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ist das Impfangebot für Studierende an medizinischen Fakultäten in Deutschland ausreichend?

Are the immunization services offered to students at university hospitals in Germany sufficient?
S. Wicker
1   Betriebsärztlicher Dienst, Universitätsklinikum Frankfurt
,
O. Wichmann
2   Fachgebiet Impfprävention, Robert Koch-Institut, Berlin
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 May 2015 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund | Medizinische Beschäftigte haben ein erhöhtes Infektionsrisiko und können selbst Infektionserkrankungen auf Patienten übertragen. Die Ständige Impfkommission (STIKO) empfiehlt daher, dass medizinische Beschäftigte nachweislich und ausreichend durch Impfungen vor vermeidbaren berufsbedingten Infektionen geschützt sind. Auch Medizinstudierende gehören dieser Indikationsgruppe an, weshalb ihre Impfungen vor Beginn einer Tätigkeit mit Patienten kontrolliert und gegebenenfalls vervollständigt werden sollten.

Methoden | Anonyme Fragebogenerhebung unter Betriebsmedizinern zum Impfangebot und Impfakzeptanz an deutschen medizinischen Fakultäten.

Ergebnisse | Insgesamt 34 der 37 medizinischen Fakultäten (Rücklauf 91,9 %) nahmen an der Befragung teil. Bis auf eine medizinische Fakultät wurden an allen Universitäten beruflich indizierte Impfungen für die Medizinstudierenden angeboten.

Unter den 33 medizinischen Fakultäten mit Impfangebot wurde die Hepatitis-B-Immunisierung in allen routinemäßig angeboten. Die Masern-Mumps-Röteln-Impfung (MMR) wurde dagegen von 44 % der Betriebsärztlichen Dienste entweder gar nicht oder nur für bestimmte Bereiche (z. B. praktisches Jahr in der Pädiatrie) angeboten. Bei der Pertussis-Immunisierung halt dies für 50 % der Betriebsärztlichen Dienste. Nur 33 % der Fakultäten erhoben genaue Impfquoten unter den Studierenden. Ein jährliches Programm zur Impfung medizinischen Personals gegen saisonale Influenza war an 30 (88 %) Fakultäten etabliert, aber von diesen schlossen nur 56 % Medizinstudierende ein.

Folgerungen | Die konsequente Umsetzung evidenzbasierter Impfempfehlungen ist eine Voraussetzung, arbeitsbedingte Infektionen und nosokomiale Infektionsausbrüche zu reduzieren. Vor dem Hintergrund des WHO-Eliminationsziels für Masern und einem nachgewiesenem erhöhten Maserninfektionsrisiko ist es bedenklich, dass medizinische Fakultäten die MMR-Impfung entweder gar nicht oder nur für bestimmte Bereiche anbieten. Verbesserungsbedarf besteht ebenso bezüglich des Influenza- und Pertussis-Impfangebots für Medizinstudierende sowie bei der Erfassung von Impfquoten.

Abstract

Objective: Healthcare professionals have an increased risk of acquiring infectious diseases and can also serve as a source of infection to their patients. The German Standing Committee on Vaccination (STIKO) recommends that healthcare professionals should be sufficiently vaccinated against vaccine-preventable infections. Also medical students belong to this target group. For this reason their vaccination status should be checked and -if necessary- completed before working with patients.

Methods: Anonymous questionnaire-based survey among occupational physicians at university hospitals in Germany provided information about immunization services and the acceptance of vaccination.

Results: In total 34 of 37 university hospitals (response 91.9 %) participated in this survey. Except one university hospital, all offered occupation-related vaccinations to their medical students. While hepatitis B vaccination was offered in all 33 university hospitals with immunization services, more than 44 % did not offer at all or only to restricted groups (e. g. students with an internship in Pediatrics) vaccinations against measles-mumps-rubella (MMR). In 50 % of the university hospitals this also applied to the pertussis vaccinations. Only 33 % of university hospitals reported to collect data for a precise vaccination coverage assessment. A seasonal influenza vaccination program for medical staff was established at 30 (88 %) university hospitals, but of these only 56 % included medical students.

Conclusion: The forceful implementation of evidence-based vaccination recommendations supports the reduction of nosocomial infections and outbreaks. In view of the WHO goal of eliminating measles and a documented increased risk of acquiring measles, it is alarming that university hospitals do not offer MMR-vaccines to their medical students at all or only to restricted groups. There is also a need to improve health services in respect to offering influenza and pertussis vaccinations to medical students and collecting data to better assess vaccination coverage.

Supporting Information

 
  • Literatur

  • 1 Chen SY, Anderson S, Kutty KP et al. Health care-associated measles outbreak in the United States after an importation: challenges and economic impact. J Infect Dis 2011; 203: 1517-1525
  • 2 Freund R, Krivine A, Prévost V et al. Measles immunity and measles vaccine acceptance among healthcare workers in Paris, France. J Hosp Infect 2013; 84: 38-43
  • 3 Lindley MC, Lorick SA, Spinner JR et al. Student vaccination requirements of U. S. Health professional schools: a survey. Ann Intern Med 2011; 154: 391-400
  • 4 Loulergue P, Launay O. Vaccinations among medical and nursing students: Coverage and opportunities. Vaccine 2014; 32: 4855-4859
  • 5 Loulergue P, Guthmann JP, Fonteneau L et al. Susceptibility of health care students to measles, Paris, France. Emerg Infect Dis 2011; 17: 1766-1767
  • 6 Loulergue P, Fonteneau L, Armengaud JB et al. Vaccine coverage of healthcare students in hospitals of the Paris region in 2009: the Studyvax survey. Vaccine 2013; 31: 2835-2838
  • 7 Maltezou HC. Nosocomial influenza: new concepts and practice. Curr Opin Infect Dis 2008; 21: 337-343
  • 8 Marckmann G. Impfprogramme im Spannungsfeld zwischen individueller Autonomie und allgemeinen Wohl. Bundesgesundheitsbl 2008; 51: 175-183
  • 9 Matysiak-Klose D. Hot Spot: Epidemiologie der Masern und Röteln in Deutschland und Europa. Bundesgesundheitsbl 2013; 56: 1231-1237
  • 10 Miller BL, Lindley MC, Ahmed F, Wortley PM. Student immunity requirements of health professional schools: vaccination and other means of fulfilment – United States, 2008. Infect Control Hosp Epidemiol 2011; 32: 908-911
  • 11 Pavlopolou ID, Daikos GL, Tzivaras A et al. Medical and nursing students with suboptimal protective immunity against vaccine-preventable diseases. Infect Control Hosp Epidemiol 2009; 30: 1006-1011
  • 12 Poland GA, Nichol KL. Medical students as sources of rubella and measles outbreaks. Arch Intern Med 1990; 150: 44-46
  • 13 Poland GA, Nichol KL. Medical schools and immunization policies: missed opportunities for disease prevention. Ann Intern Med 1990; 113: 628-631
  • 14 Robert Koch-Institut. Mitteilung der Ständigen Impfkommission am Robert Koch-Institut (RKI) Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch-Institut. Epidemiol Bull 2013; 34: 313-343
  • 15 Salgado CD, Farr BM, Hall KK, Hayden FG. Influenza in the acute hospital setting. Lancet Infect Dis 2002; 2: 145-155
  • 16 Sepkowitz KA. Occupationally acquired infections in health care workers. Part I. Ann Intern Med 1996; 125: 826-834
  • 17 Sepkowitz KA. Occupationally acquired infections in health care workers. Part II. Ann Intern Med 1996; 125: 917-928
  • 18 Steingart KR, Thomas RA, Dykewicz AC et al. Transmission of measles virus in healthcare settings during a communitywide outbreak. Infect Control Hosp Epidemiol 1999; 20: 115-119
  • 19 Trevisan A, Morandin M, Frasson C et al. Prevalence of childhood exanthematic disease antibodies in paramedical students: need of vaccination. Vaccine  2006; 24: 171-176
  • 20 Weber DJ, Rutala WA. Vaccines for health care personnel. In: Plotkin SA, Orenstein WA, Offit PA. Vaccines. 6th. Edition 2013: 1290-1307
  • 21 Weber DJ, Rutala WA, Schaffner W. Immunization for vaccine-preventable diseases: why aren’t we protecting our students?. Infect Control Hosp Epidemiol 2011; 32: 912-914
  • 22 Weber DJ, Rutala WA, Orenstein WA. Prevention of mumps, measles, and rubella among hospital personnel. J Pediatr 1991; 119: 322-326
  • 23 Wicker S, Rabenau HF, Marckmann G, Gottschalk R. Nosokomiale Maserninfektionen. Dtsch Med Wochenschr 2013; 138: 2421-2425

  • 24 Wicker S, Rabenau HF, Pfeilschifter J, Gottschalk R. Masern im Jahr 2010: Wissenstand und Impfstatus von Medizinstudenten. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2011; 54: 238-242
  • 25 Wiedermann U, Rendi-Wagner P, Aigner G et al. Impfungen für Mitarbeiter des Gesundheitswesens. Wien Klin Wochenschr 2014; 126 (Suppl. 01) 11-22
  • 26 World Health Organization (WHO). Global control and regional elimination of measles, 2000–2012. http://www.who.int/wer/2014/wer8906.pdf Letzter Zugriff 15. 04. 2015
  • 27 Statistisches Bundesamt. Studierende. https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/Indikatoren/LangeReihen/Bildung/lrbil05.html Letzter Zugriff 15. 04. 2015