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DOI: 10.1055/s-0041-107941
Direkte Schraubenosteosynthese einer Bennett-Fraktur über den radiopalmaren Zugang nach Gedda und Moberg
Direct Screw Osteosynthesis of a Bennettʼs Fracture by Radiopalmar Incision after Gedda and MobergPublication History
Publication Date:
22 April 2016 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Die Bennett-Fraktur ist eine intraartikuläre Fraktur des 1. Mittelhandknochens mit zwei Hauptfragmenten. Ziel der Behandlung sollte die Wiederherstellung der Gelenkfläche und die frühzeitige Mobilisationsfähigkeit des Daumensattelgelenks sein. Zielsetzung: In diesem Beitrag soll die Operationstechnik der direkten Schraubenosteosynthese bei einer Bennett-Fraktur über den radiopalmaren Zugang nach Gedda/Moberg anhand eines OP-Videos demonstriert werden. Patient: Ein 31-jähriger Patient erlitt im Rahmen einer Daumendistorsion links eine Bennett-Fraktur, welche mittels direkter Schraubenosteosynthese versorgt wurde. Fazit: Die direkte Schraubenosteosynthese ist eine gute Methode zur Wiederherstellung der Gelenkfläche nach Bennett-Fraktur und für die frühzeitige Mobilisation des Daumensattelgelenks.
Abstract
Background: Bennettʼs fracture is a partial intra-articular fracture, with two main fragments of the first metacarpal bone. Treatment should aim to rebuild the articular surface and to achieve early mobilisation of the thumb saddle joint. Objective: To demonstrate the operation of direct screw osteosynthesis of a Bennetʼs fracture by a Gedda/Moberg radiopalmar incision in a video. Patient: During distortion of the thumb, a 31-year old patient suffered a Bennetsʼs fracture, which was operated by direct screw osteosynthesis. Conclusion: Direct screw osteosynthesis is the method of choice to restore the articular surface and early mobilisation of the thumb saddle joint after Bennettʼs fracture.
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Literatur
- 1 Bennett EH. On Fracture of the Metacarpal Bone of the Thumb. Br Med J 1886; 1331: 12-13
- 2 Windolf J, Rueger JM, Werber KD et al. Treatment of metacarpal fractures-Recommendations of the Hand Surgery Group of the German Trauma Society. Unfallchirurg 2009; 112: 577-588
- 3 Oosterbos CJ, de Boer HH. Nonoperative treatment of Bennettʼs fracture: a 13-year follow-up. J Orthop Trauma 1995; 9: 23-27
- 4 Livesley PJ. The conservative management of Bennettʼs fracture-dislocation: a 26-year follow-up. J Hand Surg Br 1990; 15: 291-294
- 5 Gedda KO, Moberg E. Open reduction and osteosynthesis of the so-called Bennettʼs fracture in the carpo-metacarpal joint of the thumb. Acta Orthop Scand 1952; 22: 249-257
- 6 Prokop A, Kulus S, Helling HJ et al. Are there guidelines for treatment of metacarpal fractures? Personal results and literature analysis of the last 12 years. Unfallchirurg 1999; 102: 50-58
- 7 Küntscher MV, Schäfer DJ, Germann G et al. Metacarpal fractures: treatment indications and options. Results of a multicenter study. Chirurg 2003; 74: 1018-1025
- 8 Buchler U, McCollam SM, Oppikofer C. Comminuted fractures of the basilar joint of the thumb: combined treatment by external fixation, limited internal fixation, and bone grafting. J Hand Surg Am 1991; 16: 556-560
- 9 Wagner CJ. Method of treatment of Bennettʼs fracture dislocation. Am J Surg 1950; 80: 230-231
- 10 Gakuu LK, Kanyi SM. Bennetʼs fracture: a direct volar surgical approach. East Central African J Surg 2007; 4: 21-24