Psychiat Prax 2017; 44(02): 85-92
DOI: 10.1055/s-0041-109033
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bitte macht (irgend)was! Eine bundesweite Online-Befragung Psychiatrieerfahrener zum Einsatz milderer Maßnahmen zur Vermeidung von Zwangsmaßnahmen

Please do Something – no Matter what! A Nationwide Online Survey of Mental Health Service Users About the Use of Alternatives to Coercive MeasuresKolja Heumann1, Thomas Bock1, Tania M. Lincoln2
  • 1Zentrum für psychosoziale Medizin, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf
  • 2Arbeitsbereich Klinische Psychologie und Psychotherapie, Fachbereich Psychologie, Universität Hamburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 December 2015 (eFirst)

Zusammenfassung

Ziel Es wurde untersucht, welche milderen Maßnahmen Psychiatriepatienten vor einer Zwangsmaßnahme erlebten, wie sie deren Scheitern begründeten und welche Maßnahmen sie als potenziell hilfreich einschätzten, um Zwang zu vermeiden.

Methode Per Online-Survey wurden 83 von Zwangsmaßnahmen betroffene Psychiatrieerfahrene befragt.

Ergebnis Durchschnittlich 5,4 von 21 milderen Maßnahmen wurden vor einer Zwangsmaßnahme erlebt. Für deren Scheitern wurden am häufigsten strukturelle Gründe genannt. Mit Ausnahme der Maßnahme „Überzeugungsversuch“ wurden alle Maßnahmen von der Mehrheit als potenziell hilfreich eingeschätzt.

Schlussfolgerungen Um Zwang zu verhindern sollte ein breites Spektrum milderer Maßnahmen ausgeschöpft werden.

Abstract

Aim In recent years the legal basis in Germany for the use of coercive measures in psychiatry has changed. Now, coercive measures are permitted only as last resort after milder measures failed. However, there is no regulation of the type or amount of milder measures. In this study, we investigated which and how many milder measures were experienced by service users before coercion was used and which measures they value as potentially helpful to avoid it.

Methods A sample of 83 service users was recruited. In an online survey the experience with 21 milder measures and their evaluation as helpful were assessed by self-report.

Results On average, participants reported 5.4 experienced milder measures. The most frequent reason provided for why measures failed were structural factors, followed by staff behavior, and reasons caused by the participants themselves. The only milder measure rated by less than 50 % as potentially helpful in avoiding coercive measures was being persuaded to take medication .

Conclusion Although many milder measures are perceived as potentially helpful, only few seem to be made use of in routine clinical practice. In order to prevent coercion staff members should apply a wider range of milder measures.