Abstract
Introduction: Data on specific characteristics based on the gender of the unborn baby and their
significance for obstetrics are limited. The aim of this study is to analyse selected
parameters of obstetric relevance in the phases pregnancy, birth and postpartum period
in dependence on the gender of the foetus. Materials and Methods: The selected study method comprised a retrospective data acquisition and evaluation
from the Austrian birth register of the Department of Clinical Epidemiology of Tyrolean
State Hospitals. For the analysis all inpatient singleton deliveries in Austria during
the period from 2008 to 2013 were taken into account (live and stillbirths n = 444 685).
The gender of the baby was correlated with previously defined, obstetrically relevant
parameters. Results: In proportions, significantly more premature births and sub partu medical interventions
(vaginal and abdominal surgical deliveries. episiotomies) were observed for male foetuses
(p < 0.001). The neonatal outcome (5-min Apgar score, umbilical pH value less than
7.1, transfer to a neonatal special unit) is significantly poorer for boys (p < 0.001).
Discussion: In view of the vulnerability of male foetuses and infants, further research is needed
in order to be able to react appropriately to the differing gender-specific requirements
in obstetrics.
Zusammenfassung
Einleitung: Die Studienlage über die vom Geschlecht des ungeborenen Kindes ausgehenden Spezifika
und deren Bedeutung in der Geburtshilfe ist limitiert. Ziel der Arbeit ist, anhand
ausgewählter, geburtshilflich relevanter Parameter die Phasen Schwangerschaft, Geburt
und Wochenbett in Abhängigkeit zum fetalen Geschlecht zu analysieren. Material und Methoden: Als Methode wurde eine retrospektive Datenerhebung und -auswertung aus dem Geburtenregister
Österreich des Instituts für klinische Epidemiologie der Tirol Kliniken gewählt. Zur
Analyse wurden alle stationären Einlingsgeburten in Österreich im Zeitraum von 2008–2013
(Lebend- und Totgeburten n = 444 685) herangezogen. Das Geschlecht des Kindes wurde
mit vorab definierten, geburtshilflich relevanten Variablen in Beziehung gesetzt.
Ergebnisse: Im Verhältnis sind bei männlichen Feten signifikant mehr Frühgeburten und medizinische
Interventionen sub partu (vaginal und abdominal operativer Entbindungsmodus, Episiotomie)
zu verzeichnen (p < 0,001). Das neonatale Outcome (5-min-Apgar-Wert, Na-pH-Wert unter
7,1, Verlegung auf neonatologische Abteilung) ist bei Knaben signifikant schlechter
(p < 0,001). Diskussion: Im Hinblick auf die Vulnerabilität von männlichen Feten und Neugeborenen ist weitere
Forschung notwendig, um in der Geburtshilfe den geschlechtsspezifisch unterschiedlichen
Bedarfen entsprechend agieren zu können.
Key words
foetal period - birth - obstetrics
Schlüsselwörter
Fetalzeit - Geburt - Geburtshilfe