Rofo 2016; 188(06): 574-581
DOI: 10.1055/s-0042-104205
Musculoskeletal System
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Measuring Acetabular Cup Orientation on Antero-Posterior Radiographs of the Hip after Total Hip Arthroplasty with a Vector Arithmetic Radiological Method. Is It Valid and Verified for Daily Clinical Practice?

Messung der Hüftpfannenposition auf anteroposterioren Beckenübersichtsaufnahmen nach Implantation einer Hüftendtotalendoprothese mittels vektor-arithmetischer Methode. Wie genau ist dies im klinischen Alltag?

Autoren

  • B. Craiovan

    1   Orthopedic Surgery, University Medical Center Regensburg, Bad Abbach/Regensburg, Germany
  • M. Weber

    1   Orthopedic Surgery, University Medical Center Regensburg, Bad Abbach/Regensburg, Germany
  • M. Worlicek

    1   Orthopedic Surgery, University Medical Center Regensburg, Bad Abbach/Regensburg, Germany
  • M. Schneider

    1   Orthopedic Surgery, University Medical Center Regensburg, Bad Abbach/Regensburg, Germany
  • H. R. Springorum

    1   Orthopedic Surgery, University Medical Center Regensburg, Bad Abbach/Regensburg, Germany
  • F. Zeman

    2   Center for Clinical Studies, University Medical Center Regensburg, Germany
  • J. Grifka

    1   Orthopedic Surgery, University Medical Center Regensburg, Bad Abbach/Regensburg, Germany
  • T. Renkawitz

    1   Orthopedic Surgery, University Medical Center Regensburg, Bad Abbach/Regensburg, Germany
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

08. November 2015

14. Februar 2016

Publikationsdatum:
19. April 2016 (online)

Abstract

Purpose: The aim of this prospective study is to validate a vector arithmetic method for measuring acetabular cup orientation after total hip arthroplasty (THA) and to verify the clinical practice.

Materials and Methods: We measured cup anteversion and inclination of 123 patients after cementless primary THA twice by two examiners on AP pelvic radiographs with a vector arithmetic method and compared with a 3D-CT based reconstruction model within the same radiographic coronal plane.

Results: The mean difference between the radiographic and the 3D-CT measurements was – 1.4° ± 3.9° for inclination and 0.8°± 7.9° for anteversion with excellent correlation for inclination (r = 0.81, p < 0.001) and moderate correlation for anteversion (r = 0.65, p < 0.001). The intraclass correlation coefficient for measurements on radiographs ranged from 0.98 (95 %-CI: 0.98; 0.99) for the first observer to 0.94 (95 %-CI: 0.92; 0.96) for the second observer. The interrater reliability was 0.96 (95 %-CI: 0.93; 0.98) for inclination and 0.93 (95 %-CI: 0.85; 0.96) for anteversion.

Conclusion: The largest errors in measurements were associated with an extraordinary pelvic tilt. In order to get a valuable measurement for measuring cup position after THA on pelvic radiographs by this vector arithmetic method, there is a need for a correct postoperative ap view, with special regards to the pelvic tilt for the future.

Key points:

• Measuring acetabular cup orientation on anteroposterior radiographs of the hip after THA is a helpful procedure in everyday clinical practice as a first-line imaging modality

• CT remains the golden standard to accurately determine acetabular cup position.

• Future measuring on radiographs for cup orientation after THA should account for integration of the pelvic tilt in order to maximize the measurement accuracy.

Citation Format:

• Craiovan B, Weber M, Worlicek M et al. Measuring Acetabular Cup Orientation on Antero-Posterior Radiographs of the Hip after Total Hip Arthroplasty with a Vector Arithmetic Radiological Method. Is It Valid and Verified for Daily Clinical Practice?. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 574 – 581

Zusammenfassung

Ziel: Ziel dieser prospektiven Studie war es eine vektor-arithmetische Methode zur Messung der Hüftpfannenposition nach Implantation einer Hüfttotalendoprothese (Hüft-TEP) zu validieren und deren Genauigkeit für die Anwendung im klinischen Alltag zu überprüfen.

Material und Methoden: Die Pfannenanteversion und -inklination von 123 Patienten nach zementfreier primärer Hüft-TEP wurde zweimal von zwei verblindeten Untersuchern auf einer tiefen Beckenübersichtsaufnahmen im anteroposterioren (ap) Strahlengang mit einer vektor-arithmetischen Methode vermessen und anschließend mit den Werten einer 3D-CT-Referenzmessung durch ein externes Institut unter Berücksichtigung der radiologischen Definition verglichen.

Ergebnisse: Die mittlere Differenz zwischen der radiologischen und der 3D-CT-Messung betrug – 1,4° ± 3,9° für die Inklination und 0,8 ° ± 7,9 ° für die Anteversion. Die Pfanneninklination korrelierte sehr gut (r = 0,81, p < 0,001) und die -anteversion gut (r = 0,65, p < 0,001) mit den 3D-CT Werten. Der Intraclass-Korrelationskoeffizient für die Messung im Röntgen betrug 0.98 (95 %-CI: 0,98; 0,99) für den ersten und 0,94 (95 % -CI: 0,92; 0,96) für den zweiten Untersucher. Die Interrater-Reliabilität betrug 0,96 (95 % -KI: 0,93; 0,98) für die Inklination und 0,93 (95 %-CI: 0,85; 0,96) für die Anteversion.

Schlussfolgerung: Die größten Messfehler traten bei einer außergewöhnlichen Beckenkippung in der Bildebene auf. Um eine verlässliche, dem CT vergleichbare, Bestimmung der Pfannenposition nach Hüft-TEP auf konventionellen Röntgenaufnahmen durch die vektor-arithmetische Methode zu erreichen, ist in Zukunft die Berücksichtigung der Beckenkippung notwendig.

Kernaussagen:

• Messungen der Pfannenposition nach Hüft-TEP auf einer tiefen Beckenübersichtsaufnahmen im ap Röntgen sind im klinischen Alltag als First-Line-Modalität ein hilfreiches Verfahren.

• CT bleibt der Goldstandard, um die Pfannenposition für biomechanische Fragestellungen genau zu bestimmen.

• Zukünftige Messungen der Pfannenposition nach Hüft-TEP auf tiefen Beckenübersichtsaufnahmen im ap Röntgen sollten die Beckenkippung in der frontalen Bildebene berücksichtigen, um die Messgenauigkeit zu erhöhen.