Rofo 2016; 188(07): 676-683
DOI: 10.1055/s-0042-106305
Interventional Radiology
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Transarterial Alcohol-Lipiodol Therapy in Patients with Hepatocellular Carcinoma Using Low Alcohol Concentrations

Transarterielle Alkohol-Lipiodol-Therapie bei Patienten mit hepatozellulärem Karzinom unter Verwendung niedriger Alkoholkonzentrationen
F. Mohné
1   Department of Radiology, University Hospital Bonn, Germany
,
C. Meyer
1   Department of Radiology, University Hospital Bonn, Germany
,
C. K. Kuhl
2   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University Hospital RWTH Aachen, Germany
,
C. C. Pieper
1   Department of Radiology, University Hospital Bonn, Germany
,
H. H. Schild
1   Department of Radiology, University Hospital Bonn, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

20 December 2015

19 March 2016

Publication Date:
01 June 2016 (online)

Abstract

Purpose: To evaluate transarterial alcohol-lipiodol therapy (TAL) with low concentrations of alcohol for the treatment of hepatocellular carcinoma (HCC).

Materials and Methods: 17 patients (69.3 ± 10.7a, 13 male, 4 female) with previously untreated HCC (tumor diameter: 7.7 ± 5.8 cm), who underwent 20 transarterial alcohol-lipiodol injections, were evaluated retrospectively. 14 patients had HCC with coexistent cirrhosis (Child-A n = 9, Child-B n = 4, Child-C n = 1). 9 patients presented an Okuda stage I, 7 patients an Okuda stage II and 1 patient an Okuda stage III. Infiltration of the portal vein was seen in 3 patients.

Results: 15 patients underwent TAL with an alcohol:lipiodol ratio of 1:2, another one with a ratio of 1:3 and yet another one with a ratio of 1:5. The median survival was 23 months, and the 1-year and 2-year survival rates were 62.7 % and 31.4 %, respectively. The median survival of patients with HCC < 7.5 cm (n = 10) was 25 months and significantly (p = 0.009) higher than for patients with HCC ≥ 7.5 cm (n = 7; 3 months). Tumor diameters ≥ 7.5 cm were associated with worse lipiodol-contrasting of HCC. Intrainterventional side effects were only feelings of slight abdominal pressure in 2 of 20 interventions. Postinterventional, mild side effects were observed after 3 interventions (abdominal pain n = 1, thoracic pain n = 1, fever n = 1). Serious complications were not observed, in particular there was no decompensation of liver cirrhosis.

Conclusion: TAL with low concentrations of alcohol was a safe and effective treatment in our cohort in spite of extensive tumors and impaired liver function. TAL could be a treatment option for patients who cannot receive other therapies (e. g. TACE, RFA) because of their advanced tumor disease, liver cirrhosis or other contraindications.

Key points:

• TAL can be performed safely in advanced tumor disease and liver cirrhosis

Citation Format:

• Mohné F, Meyer C, Kuhl CK et al. Transarterial Alcohol-Lipiodol Therapy in Patients with Hepatocellular Carcinoma Using Low Alcohol Concentrations. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 676 – 683

Zusammenfassung

Ziel: Evaluation der transarteriellen Alkohol-Lipiodol-Therapie (TAL) mit geringer Alkoholkonzentration zur Behandlung des hepatozellulären Karzinoms (HCC).

Material und Methoden: Retrospektiv ausgewertet wurden 17 Patienten (69,3 ± 10,7a; 13 männlich, 4 weiblich) mit bislang unbehandeltem HCC (Tumorgröße 7,7 ± 5,8 cm), die 20 transarterielle Alkohol-Lipiodol-Injektionen erhielten. Bei 14 Patienten entstand das HCC auf dem Boden einer Leberzirrhose (Child A n = 9, Child B n = 4, Child C n = 1). 9 Patienten wiesen ein Okuda-Stadium I, 7 ein Okuda-Stadium II, 1 Patient ein Okuda-Stadium III auf. Eine Pfortaderinfiltration bestand bei 3 Patienten.

Ergebnisse: 15 Patienten erhielten die TAL mit Alkohol:Lipiodol-Verhältnissen von 1:2, je ein weiterer Patient mit einem Verhältnis von 1:3 bzw. 1:5. Das mediane Überleben betrug 23 Monate, 1-Jahres- bzw. 2-Jahres-Überlebensraten betrugen 62,7 bzw. 31,4 %. Patienten mit HCC < 7,5 cm (n = 10) überlebten im Median 25 Monate und damit signifikant (p = 0,009) länger als Patienten mit HCC ≥ 7,5 cm (n = 7; 3 Monate). Tumordiameter ≥ 7,5 cm waren mit schlechteren Lipiodol-Kontrastierungen des HCC assoziiert. Intrainterventionelle Nebenwirkungen waren lediglich ein leichtes, abdominelles Druckgefühl in 2 von 20 Interventionen. Postinterventionelle, gering ausgeprägte Nebenwirkungen traten nach 3 Interventionen auf (abdominelle Schmerzen n = 1, thorakale Schmerzen n = 1, Fieber n = 1). Schwerwiegende Komplikationen wurden nicht beobachtet, insbesondere fand sich keine Dekompensation einer Leberzirrhose.

Schlussfolgerung: Die TAL mit niedriger Alkoholkonzentration war in unserem Kollektiv auch bei ausgedehnten Tumoren und eingeschränkter Leberfunktion effektiv und sicher. Für Patienten, die anderen Therapieformen (z. B. TACE, RFA) aufgrund fortgeschrittener Tumorerkrankung, Leberzirrhose oder anderer Kontraindikationen nicht zugänglich sind, kann die TAL eine durchführbare Therapieoption sein.

Deutscher Artikel/German Article

 
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