Abstract
Enlarged or irregular lymph nodes (LNs) are clinical and imaging findings in a large
variety of malignant and non-malignant diseases. A comprehensive diagnostic work up
is usually necessary in order to differentiate the benign or the malignant nature
of the altered LNs. The diagnosis has to be made using all clinical information and,
if necessary, assessed LNs need to be biopsied and further, histologically or microbiologically
characterized. However, imaging techniques, and particularly ultrasonography (US),
are essential on the way to the final diagnosis, from initial detection and characterization
to follow-up of biopsy guidance. Computed-tomography (CT) and/or magnetic resonance
imaging (MRI) are of great value for oncological diseases staging and treatment monitoring.
Imaging techniques are helpful in distinguishing between benign and malignant LNs
disease as well as between LNs metastases and lymphoma in most cases. Furthermore,
imaging can define the extent and distribution of malignant diseases. It may assist,
through the use of particular techniques such as elastography, to identify the most
suspicious LN to be biopsied and to guide targeted biopsies from the most suspicious
areas. It also serves as the main tool for the evaluation of treatment response in
malignant diseases. The quality of LNs imaging has remarkably improved in recent years.
New methods, such as contrast-enhanced ultrasonography (CEUS), elastography, positron
emission tomography (PET)/PET-CT, as well as diffusion weighted imaging (DWI) in MRI,
have already led to substantial changes in clinical practice. This review describes
the most recent imaging techniques for LNs assessment, and their particular clinical
value, with a special emphasis on the role of US techniques. Strengths and weaknesses
of different imaging tools are discussed comprehensively, highlighting the importance
of a corroborative attitude for successful management of each particular case.
Zusammenfassung
Vergrößerte oder abnorme Lymphknoten (LK) finden sich bildgebend bei einer Vielzahl
maligner und nicht-maligner Krankheitsbilder. Zur Klärung der Dignität ist regelhaft
eine umfassende diagnostische Aufarbeitung erforderlich, die neben einer gründlichen
Anamnese und klinischen Untersuchung in vielen Fällen auch eine mikrobiologische und
histologische Untersuchung von Biopsaten einschließen wird. Bildgebende Verfahren
und insbesondere die Sonografie sind essenzielle Bestandteile des diagnostischen Vorgehens
– von der Detektion über die Charakterisierung bis hin zur gezielten Durchführung
der Biopsie. Computertomografie (CT) und/oder Magnetresonanztomografie (MRT) haben
einen großen Stellenwert für das Staging und die Therapieüberwachung. Bildgebende
Methoden werden auch mit dem Ziel eingesetzt, zwischen benignen und malignen Lymphknoten
sowie zwischen Karzinommetastasen und malignem Lymphombefall zu differenzieren. Bei
malignen Erkrankungen können darüber hinaus Ausmaß und Verteilungmuster evaluiert
werden. Elastografische Methoden können diejenigen Lymphknoten oder Lymphknotenareale
definieren, aus denen eine bildgebend gestützte Biopsie am Erfolg versprechendsten
ist. Bildgebung ist auch die wichtigste Grundlage für die Bewertung des Therapieansprechens.
Die Qualität der LK-Bildgebung hat sich in den letzten Jahren deutlich verbessert.
Neue Methoden wie kontrastverstärkte Sonografie (CEUS), Elastografie, Positronenemissionstomografie
(PET) und PET-CT sowie diffusionsgewichtete MRT-Bildgebung haben bereits in der klinischen
Praxis Gewicht erlangt. Unter besonderer Berücksichtigung sonografischer Verfahren
beschreibt diese Übersicht die aktuellen Methoden der LK-Bildgebung sowie ihren Stellenwert
in der klinischen Praxis und empfiehlt unter Berücksichtigung der spezifischen Stärken
und Schwächen der verfügbaren Methoden ihren komplementären Einsatz.
Schlüsselworter
Bildgebung - kontrastverstärkte Sonografie - Elastografie - Computertomografie - Magnetresonanztomografie
- diffusionsgewichtete Bildgebung - Positronenemissionstomografie
Key words
imaging - contrast-enhanced ultrasound - elastography - computed tomography - magnetic
resonance imaging - diffusion weighted imaging - positron emission tomography