Dtsch Med Wochenschr 2018; 143(21): 1532-1540
DOI: 10.1055/s-0042-109254
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Qualitätsmanagement: Kollegiales Peer-Review-Verfahren in der Intensivmedizin

Peer Review for Quality Management in Intensive Care Medicine
Elke Muhl
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 October 2018 (online)

Abstract

We report on the German Peer Review procedure for the quality management of Intensive Care Wards. The third up-date of the quality-indicators was published in 2017. The Peer Review Procedure, its organization, the development of quality indicators in Germany and their benefit for the patients is introduced.

In der Intensivmedizin wird das Peer-Review-Verfahren als freiwilliges, internes Qualitätsmanagementverfahren seit 2010 angewandt. Nachdem 2010 erstmals Qualitätsindikatoren (QI) für das Verfahren publiziert wurden [1], wurden diese 2013 und 2017 aktualisiert und auf den neuesten Stand der Wissenschaft gebracht [2] [3]. Im Folgenden werden Ziele und Ablauf inkl. der Weiterbildung der Peers und die Qualitätsindikatoren vorgestellt.

 
  • Literatur

  • 1 Braun JP, Mende H, Bause HW. Qualitätsindikatoren in der Intensivmedizin: wozu? Nutzen oder Last für Intensivmediziner. GMS Ger Med Sci 2010; 8: Doc22 . doi: 10.3205/000111
  • 2 Kumpf O, Braun JP, Brinkmann A. et al. Intensivmedizinische Qualitätsindikatoren für Deutschland – dritte Auflage 2017. GMS Ger Med Sci 2017; 15: 15-29 . doi: 10.3205/000251. eCollection 2017
  • 3 World Alliance For Patient Safety Drafting Group. Sherman H, Castro G, Fletcher M. et al. Towards an international classification for patient safety: the conceptual framework. Int J Qual Health Care 2009; 21: 2-8
  • 4 Pronovost PJ, Berenholtz SM, Ngo K. et al. Developing and pilot testing quality indicators in the intensive care unit. J Crit Care 2003; 18: 145-155
  • 5 Winters BD, Gurses AP, Lehmann H. et al. Clinical review: Checklists – translating evidence into practice. Crit Care 2009; 13: 210
  • 6 Lilford R, Mohammed MA, Spiegelhalter D. et al. Use and misuse of process and outcome data in managing performance of acute medical care: avoiding institutional stigma. Lancet 2004; 363: 1147-1154
  • 7 Rhodes A, Moreno RP, Azoulay E. et al. Prospectively definded indicators to improve the safety and quality of care for critically ill patients: a report from the Task Force on Safety and Quality of the European Society of Intensive Care Medicine (ESICM). Intensive Care Med 2012; 38: 598-605
  • 8 Flatten H. The present use of quality indicators in the intensive care unit. Acta Anaesthesiol Scand 2012; 56: 1078-1083
  • 9 DAS Taskforce 2015. Baron R, Binder A, Biniek R. et al. Evidence and consensus based Guideline for the management of delirium, analgesia and sedation in intensive care medicine. Revision 2015 (DAS-Guideline 2015) short version. GMS Ger Med Sci 2015; 13: Doc19 . doi: 10.3205/000223. eCollection 2015
  • 10 Fan E, Del Sorbo L, Goligher EC. et al. An official American Thoracic Society/ European Society of Intensive Care Medicine/ Society of Critical Care Medicine Clinical Practice Guideline: Mechanical Ventilation in Adult Patients with Acute Respiratory Distress Syndrome. Am J Respir Crit Care Med 2017; 195: 1253-1263
  • 11 Jorch G, Kluge S, König F. et al. Empfehlungen zur Struktur und Ausstattung von Intensivstationen. Verabschiedet mit Beschluss des Präsidiums der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI) vom 30.11.2010, www.divi.de www.divi.de/empfehlungen/publikationen
  • 12 Waydhas Ch, Herting E, Kluge S. et al. Intermediate care Station – Empfehlungen zu Ausstattung und Struktur. Langversion. www.divi.de/empfehlungen/publikationen
  • 13 Kerlin MP, Adhikari NK, Rose L. et al. An official American Thoracic Society Systematic Review: The effect of Nighttime Intensivist Staffing on Mortality and Length of stay among Intensive Care Uni Patients. Am J Respir Crit Care Med 2017; 195: 383-393
  • 14 Wallace DJ, Angus DC, Barnato AE. et al. Nighttime intensivist staffing and mortality among critically ill patients. N Engl J Med 2012; 366: 2093-2101
  • 15 Valentin A, Capuzzo M, Guidet B. et al. Fehler bei der parenteralen Medikamentenverabreichung auf Intensivstationen. Dtsch Ärzteblatt 2009; 106: 771-777
  • 16 Hugonnet S, Chevrolet JC, Pittet D. The effect of workload on infection risk in critically ill patients. Crit Care Med 2007; 35: 76-81
  • 17 Stone PW, Mooney-Kane C, Larson EL. et al. Nurse working conditions and patient safety outcomes. Medical Care 2007; 45: 571-578
  • 18 Aiken LH, Clarke SP, Sloane DM. et al. Hospital nurse staffing and patient mortality, nurse burnout, and job dissatisfaction. JAMA 2002; 288: 1987-1993