Open Access
Geburtshilfe Frauenheilkd 2017; 77(06): 651-659
DOI: 10.1055/s-0042-113189
GebFra Science
Original Article
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Genetic Breast Cancer Susceptibility Variants and Prognosis in the Prospectively Randomized SUCCESS A Study

Veranlagung für Brustkrebs: genetische Varianten und Prognose in der prospektiv randomisierten SUCCESS A-Studie
A. Hein
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN, Erlangen, Germany
,
B. Rack
2   Department of Gynecology and Obstetrics, Ludwig-Maximilians-University Munich, Munich, Germany
,
L. Li
3   Division of Clinical Pharmacology, Department of Molecular Pharmacology and Experimental Therapeutics, Mayo Clinic College of Medicine, Mayo Medical School-Mayo Foundation, Rochester, MN, USA
4   Department of Oncology; Institute of Medicinal Biotechnology; Chinese Academy of Medical Sciences & Peking Union Medical College; Tiantan Xili, Beijing, 100050, China
,
A. B. Ekici
5   Institute of Human Genetics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
,
A. Reis
5   Institute of Human Genetics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
,
M. P. Lux
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN, Erlangen, Germany
,
J. M. Cunningham
6   Department of Laboratory Medicine & Pathology, Mayo Clinic, Rochester, MN, USA
,
M. Rübner
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN, Erlangen, Germany
,
B. L. Fridley
7   Department of Health Sciences Research, Division of Biomedical Statistics and Informatics, Mayo Clinic, Rochester, MN, USA
8   Department of Biostatistics, University of Kansas Medical Center, Kansas City, KS, USA
,
A. Schneeweiss
9   Department of Gynecology and Obstetrics, University Hospital Heidelberg, National Center for Tumor Diseases, Heidelberg, Germany
,
H. Tesch
10   Department of Oncology, Onkologie Bethanien, Frankfurt am Main, Germany
,
W. Lichtenegger
11   Department of Gynecology and Obstetrics, Charité University Hospital Campus Virchow, Berlin, Germany
,
T. Fehm
12   Department of Gynecology and Obstetrics, University Hospital Duesseldorf, Heinrich-Heine University, Düsseldorf, Germany
,
G. Heinrich
13   Department of Gynecologic Oncology, Schwerpunktpraxis für Gynäkologische Onkologie, Fürstenwalde, Germany
,
M. Rezai
14   Department of Breast Diseases, Breast Center of Düsseldorf, Luisenkrankenhaus, Düsseldorf, Germany
,
M W. Beckmann
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN, Erlangen, Germany
,
W. Janni
15   Department of Gynecology and Obstetrics, University Hospital Ulm, Ulm, Germany
,
R. M. Weinshilboum
3   Division of Clinical Pharmacology, Department of Molecular Pharmacology and Experimental Therapeutics, Mayo Clinic College of Medicine, Mayo Medical School-Mayo Foundation, Rochester, MN, USA
,
L. Wang
3   Division of Clinical Pharmacology, Department of Molecular Pharmacology and Experimental Therapeutics, Mayo Clinic College of Medicine, Mayo Medical School-Mayo Foundation, Rochester, MN, USA
,
P. A. Fasching
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN, Erlangen, Germany
16   Department of Medicine, Division of Hematology/Oncology, University of California at Los Angeles, David Geffen School of Medicine, Los Angeles, CA, USA
,
L. Häberle
1   Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Comprehensive Cancer Center Erlangen-EMN, Erlangen, Germany
17   Biostatistics Unit, Department of Gynecology and Obstetrics, Erlangen University Hospital, Friedrich-Alexander-University Erlangen-Nuremberg, Erlangen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 04 July 2016
revised 21 July 2016
updated by the authors 21 April 2017

accepted 22 July 2016
reaccepted 25 April 2017

Publication Date:
28 June 2017 (online)

Preview

Abstract

Large-scale genotyping studies have identified over 70 single nucleotide polymorphisms (SNPs) associated with breast cancer (BC) risk. However, knowledge regarding genetic risk factors associated with the prognosis is limited. The aim of this study was therefore to investigate the prognostic effect of nine known breast cancer risk SNPs. BC patients (n = 1687) randomly sampled in an adjuvant, randomized phase III trial (SUCCESS A study) were genotyped for nine BC risk SNPs: rs17468277(CASP8), rs2981582(FGFR2), rs13281615(8q24), rs3817198(LSP1), rs889312(MAP3K1), rs3803662(TOX3), rs13387042(2q35), rs4973768(SLC4A7), rs6504950(COX11). Cox proportional hazards models were used to test the SNPsʼ association with overall survival (OS) and progression-free survival (PFS). Additional analyses were carried out for molecular subgroups. rs3817198 in LSP1 (lymphocyte-specific protein 1) was the only SNP that significantly influenced OS (p = 0.01) and PFS (p < 0.01) in the likelihood ratio test comparing the genetic survival model with the clinical survival model. In the molecular subgroups, triple-negative patients with two minor alleles in rs3817198 had a much better prognosis relative to OS (adjusted HR 0.03; 95% CI 0.002 – 0.279) and PFS (HR 0.09; 95% CI 0.02 – 0.36) than patients with the common alleles. The same effect on PFS was shown for patients with luminal A tumors (HR 0.19; 95% CI 0.05 – 0.84), whereas patients with luminal B tumors had a poorer PFS with two minor alleles (HR 2.13; 95% CI 1.02 – 4.40). The variant in rs3817198 has a prognostic effect particularly in the subgroup of patients with triple-negative BC, suggesting a possible link with immunomodulation and BC.

Zusammenfassung

In verschiedenen großangelegten Studien, in denen umfangreiche Genotypisierungsstudien vorgenommen wurden, wurden bislang über 70 Einzelnukleotid-Polymorphismen (SNPs) identifiziert, die mit einem erhöhten Brustkrebsrisiko einhergehen. Aber das Wissen über die mit der Prognose assoziierten Risikofaktoren wächst weniger schnell. Ziel dieser Studie war es daher, die Auswirkungen von 9 bekannten Brustkrebsrisiko-SNPs auf die Prognose zu untersuchen. In einer adjuvanten randomisierten Phase-III-Studie (SUCCESS A-Studie) wurden Brustkrebspatientinnen (n = 1687) einer Genotypisierung unterzogen. Die Patientinnen waren zuvor nach dem Zufallsprinzip ausgewählt worden. Bei der Genotypisierung standen 9 Brustkrebsrisiko-SNPs im Mittelpunkt: rs17468277(CASP8), rs2981582(FGFR2), rs13281615(8q24), rs3817198(LSP1), rs889312(MAP3K1), rs3803662(TOX3), rs13387042(2q35), rs4973768(SLC4A7), rs6504950(COX11). Zur Überprüfung des Zusammenhangs zwischen SNP und Gesamtüberleben (OS) bzw. progressionsfreiem Überleben (PFS) wurde eine Cox-Regressionsanalyse durchgeführt. Molekulare Untergruppen wurden einer weiteren Analyse unterzogen. rs3817198 in LSP1 (Lymphozyten-spezifisches Protein 1) war der einzige SNP, für den im Likelihood-Ratio-Test, der das genetische Überlebensmodell mit dem klinischen Überlebensmodell verglich, eine signifikante Auswirkung auf das Gesamtüberleben (p = 0,01) und das progressionsfreie Überleben (p < 0,01) festgestellt wurde. In den molekularen Untergruppen hatten triple-negative Patientinnen mit 2 seltenen Allelen in rs3817198 eine viel bessere Prognose im Hinblick auf ihr Gesamtüberleben (adjustierte HR 0,03; 95%-KI 0,002 – 0,279) und ihr progressionsfreies Überleben (HR 0,09; 95%-KI 0,02 – 0,36), verglichen mit Patientinnen, welche die häufig vorkommenden Allele aufwiesen. Dieselbe Auswirkung auf das progressionsfreie Überleben fand sich auch bei Patientinnen mit Brustkrebs vom Luminal-A-Typ (HR 0,19; 95%-KI 0,05 – 0,84), während Patientinnen mit Brustkrebs vom Typ Luminal-B und 2 seltenen Allelen ein geringeres progressionsfreies Überleben aufwiesen (HR 2,13; 95%-KI 1,02 – 4,40). Die Variante in rs3817198 hatte besonders auf die Untergruppe von Patientinnen mit triple-negativem Brustkrebs eine prognostische Auswirkung, was auf eine mögliche Assoziation zwischen Immunmodulation und Brustkrebs hindeutet.

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