Psychiatr Prax 2017; 44(01): 47-49
DOI: 10.1055/s-0042-118593
Kurze Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Subjektiver kognitiver Abbau und Demenzentwicklung – Ergebnisse der Leipziger Langzeitstudie in der Altenbevölkerung (LEILA75+)

Subjective Cognitive Decline and Development of Dementia – Results from the Leipzig Longitudinal Study of the Aged (LEILA75+)
Susanne Röhr
1   Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Medizinische Fakultät, Universität Leipzig
,
Tobias Luck
1   Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Medizinische Fakultät, Universität Leipzig
2   LIFE – Leipziger Forschungszentrum für Zivilisationserkrankungen, Universität Leipzig
,
Arno Villringer
3   Max Planck Institut für Kognitions- und Neurowissenschaften, Leipzig
4   Tagesklinik für kognitive Neurologie, Universitätsklinikum Leipzig
,
Matthias C. Angermeyer
5   Zentrum für Public Mental Health, Gösing a. W., Österreich
6   Department für Public Health, Klinische und Molekulare Medizin, Universität Cagliari, Italien
,
Steffi G. Riedel-Heller
1   Institut für Sozialmedizin, Arbeitsmedizin und Public Health (ISAP), Medizinische Fakultät, Universität Leipzig
› Institutsangaben
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
11. Oktober 2016 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Prospektive Untersuchung des Demenzrisikos in Abhängigkeit subjektiv erlebten kognitiven Abbaus (subjective cognitive decline/SCD).

Methoden: 595 kognitiv unbeeinträchtigte Personen ab 75 Jahre (LEILA75+-Studie) wurden regelmäßig über 8 Jahre klinisch interviewt und getestet.

Ergebnisse: Unter Berücksichtigung weiterer Einflussvariablen war SCD nicht mit einem signifikant höheren Demenzrisiko assoziiert.

Schlussfolgerung: SCD ist kein eindeutiger Indikator für eine Demenzentwicklung.

Abstract

Objective: Subjective cognitive decline is controversially discussed as early notable sign of future dementia in the literature. Therefore, we aimed to investigate whether SCD predicts dementia in a sample of cognitively unimpaired older individuals (75+).

Methods: 595 cognitively unimpaired individuals who participated in the Leipzig Longitudinal Study of the Aged (LEILA75+) were regularly interviewed and cognitively tested over 8 years. Cox regression analyses were used to determine the association of SCD and development of dementia.

Results: SCD at baseline was not associated with an increased dementia risk when adjusted for covariates. By contrast, subtle deficits on cognitive testing, though within a normal range, indicated higher dementia risk.

Conclusion: SCD is not a clear indicator for the development of dementia. However, individuals who exhibit subtle deficits on cognitive tests, though within the normal range, should be monitored closely as they might be at increased risk for dementia.

 
  • Literatur

  • 1 Jonker C, Geerlings MI, Schmand B. Are memory complaints predictive for dementia? A review of clinical and population-based studies. Int J Geriatr Psychiatry 2000; 11: 983-991
  • 2 Jessen F, Amariglio RE, van Boxtel M et al. Subjective Cognitive Decline Initiative (SCD-I) Working Group. A conceptual framework for research on subjective cognitive decline in preclinical Alzheimer's disease. Alzheimers Dement 2014; 10: 844-852
  • 3 Mitchell AJ, Beaumont H, Ferguson D et al. Risk of dementia and mild cognitive impairment in older people with subjective memory complaints: meta-analysis. Acta Psychiatr Scand 2014; 130: 439-451
  • 4 Mendonca MD, Alves L, Bugalho P. From subjective cognitive complaints to dementia: who is at risk? A systematic review. Am J Alzheimers Dis Other Demen 2016; 31: 105-114
  • 5 Schmand B, Jonker C, Geerlings MI et al. Subjective memory complaints in the elderly: depressive symptoms and future dementia. Br J Psychiatry 1997; 171: 373-376
  • 6 Riedel-Heller SG, Busse A, Aurich C et al. Prevalence of dementia according to DSM-III-R and ICD-10: results of the Leipzig Longitudinal Study of the Aged (LEILA75+) Part 1. Br J Psychiatry 2001; 179: 250-254
  • 7 Zaudig M, Hiller W. SIDAM – Strukturiertes Interview für die Diagnose einer Demenz vom Alzheimer-Typ, der Multiinfarkt- (oder vaskulären) Demenz und Demenzen anderer Ätiologie nach DSM-III-R, DSM-IV und ICD-10 (SIDAM-Handbuch). Bern: Huber; 1996
  • 8 Folstein MF, Folstein SE, McHugh PR. Mini-Mental-State: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 1975; 12: 189-198
  • 9 Hautzinger M, Bailer M. ADS. Allgemeine Depressions Skala. Weinheim: Beltz; 1993
  • 10 Hughes PH, Berg L, Danziger WL et al. A new clinical scale for staging of dementia. Br J Psychiatry 1982; 140: 566-572
  • 11 Kukull WA, Larson EB, Teri L et al. The Mini-Mental State Examination score and the clinical diagnosis of dementia. J Clin Epidemiol 1994; 47: 1061-1067
  • 12 Petersen RC. Mild cognitive impairment as a diagnostic entity. J Intern Med 2004; 256: 183-194
  • 13 Eichler T, Thyrian R, Teipel S et al. Früherkennung der Demenz in der Hausarztpraxis: Subjektive Gedächtnislücken sind kein geeigneter Indikator. Dtsch Arztebl 2015; 112 DOI: 10.3238/PersNeuro.2015.08.17.04.
  • 14 Reisberg B, Shulman MB, Torossian C et al. Outcome over seven years of healthy adults with and without subjective cognitive impairment. Alzheimers Dement 2012; 6: 11-24