Dtsch Med Wochenschr 2017; 142(03): 184-188
DOI: 10.1055/s-0042-119242
Klinischer Fortschritt
Intensivmedizin
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nierenersatztherapie bei Intensivpatienten: Ist ein früher Beginn sinnvoll?

Timing of Renal Replacement in Intensive Care Patients – Does an Early Start Make Sense?
Stefan John
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 February 2017 (online)

Was ist neu?

Wann ist der optimale Zeitpunkt? Unklarheit besteht, ob ein früher Beginn eines Nierenersatzverfahrens bei Intensivpatienten sinnvoll sein kann. Ein früher Beginn kann Komplikationen vermeiden helfen, umgekehrt benötigen viele Patienten mit Nierenversagen am Ende gar kein Ersatzverfahren und würden dann nur einem unnötigen Trauma unterzogen werden.

Früh oder nicht früh? Studienlage nicht einheitlich Zwei neue große randomisiert-kontrollierte Studien zum optimalen Beginn eines Nierenersatzverfahrens kommen zu unterschiedlichen Ergebnissen. Grund dafür sind die verschiedenen Vorgehensweisen der beiden Studien. Beide Studien können wichtige, neue Informationen jedoch keine definitiven Antworten liefern. Die Entscheidung zum Beginn muss daher weiter immer individuell unter Abwägung des Nutzens aber auch des Risikos einer Nierenersatztherapie getroffen werden.

 
  • Literatur

  • 1 Susantitaphong P. Cruz DN. Cerda J. et al. World incidence of AKI: a metaanalysis. Clin J Am Soc Nephrol 2013; 8: 1482-1493
  • 2 Uchino S. Kellum JA. Bellomo R. et al. Acute renal failure in critically ill patients: a multinational, multicenter study. JAMA 2005; 294: 813-818
  • 3 John S. Renal replacement therapy as a possible trauma in acute kidney injury. Med Klin Intensivmed Notfmed 2014; 109: 342
  • 4 Kidney Disease: Improving Global Outcomes (KDIGO) Acute Kidney Injury Work Group. KDIGO Clinical Practice Guideline for Acute Kidney Injury. Kidney Int Suppl 2012; 2: 1-138
  • 5 Jörres A. Acute kidney injury: choice of the initial modality for renal replacement therapy. Med Klinik Intensivmed Notfmed 2015; 110: 251
  • 6 John S. Willam C. Lung and kidney Failure. Med Klin Intensivmed Notfmed 2015; 110: 452
  • 7 Karvellas CJ. Farhat MR. Saujad I. et al. A comparison of early vs late initiation of renal replacement therapy in critically ill patients with acute kidney injury: a systematic review and meta-analysis. Crit Care 2011; 15: R72
  • 8 Bouman CS. Oudemans-Van Straaten HM. Tijssen JG. et al. Effects of early high-volume continuous venovenous hemofiltration on survival and recovery of renal function in intensive care patients with acute renal failure: a prospective, randomized trial. Crit Care Med 2002; 30: 2205-2211
  • 9 Jamale TE. Hase NK. Kulkarni M. et al. Earlier-start versus usual-start dialysis in patients with community-acquired acute kidney injury; a randomized controlled trial. Am J Kidney Dis 2013; 62: 1116-1121
  • 10 Wald R. Adhikari NKJ. Smith OM. et al. Comparison of standard and accelerated initiation of renal replacement therapy in acute kidney injury. Kidney Internat 2015; 88: 897-904
  • 11 Gaudry S. Hajage D. Schortgen F. et al. Initiation strategies for renal-replacement therapy in the intensive care unit. N Engl J Med 2016; 375: 122-133
  • 12 Zarbock A. Kellum MD JA. Schmidt C. et al. Effect of early vs delayed initiation of renal replacement therapy on mortality in critically ill patients with acute kidney injury. The ELAIN randomized clinical trial. JAMA 2016; 315: 2190-2199
  • 13 Bagshaw SM. Wald R. Acute kidney injury: Timing of renal replacement therapy in AKI. Nat Rev Nephrol 2016; 12: 445-446