Psychiat Prax
DOI: 10.1055/s-0042-123434
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Erkennungsgüte dreier deutschsprachiger Screeninginstrumente für Depression bei hospitalisierten Patienten mit koronarer Herzerkrankung

Diagnostic Accuracy of German Depression Screenings in Patients with Coronary Heart DiseaseMira Tschorn1, 2, *, Nina Rieckmann3, *, Volker Arolt4, Katja Beer1, Wilhelm Haverkamp5, Peter Martus6, Johannes Waltenberger7, Jacqueline Müller-Nordhorn3, **, Andreas Ströhle1, **
  • 1Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Charité – Universitätsmedizin Berlin
  • 2Sozial- und Präventivmedizin, Strukturbereich Kognitionswissenschaften, Department Sport- und Gesundheitswissenschaften, Universität Potsdam
  • 3Institut für Public Health, Charité – Universitätsmedizin Berlin
  • 4Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Münster
  • 5Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Kardiologie, Charité – Universitätsmedizin Berlin
  • 6Institut für Klinische Epidemiologie und angewandte Biometrie, Universitätsklinikum Tübingen
  • 7Department für Kardiologie und Angiologie, Universitätsklinikum Münster
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Publication Date:
03 April 2017 (eFirst)

Zusammenfassung

Ziel Vergleich der Erkennungsgüte von drei Depressions-Screeninginstrumenten bei Patienten mit koronarer Herzerkrankung (KHK).

Methodik 1019 KHK-Patienten erhielten den Patient Health Questionnaire (PHQ-9 und PHQ-2) und die Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D) sowie ein klinisches Interview (Composite International Diagnostic Interview) als Referenzstandard.

Ergebnisse Bezüglich der Erkennungsgüte waren PHQ-9 und HADS-D dem PHQ-2 überlegen. Optimale Cut-off-Werte waren 7 (PHQ-9 und HADS-D) und 2 (PHQ-2).

Schlussfolgerung PHQ-9 und HADS-D haben eine vergleichbare Diskriminationsfähigkeit für depressive Störungen bei KHK-Patienten.

Abstract

Objective To compare the diagnostic accuracy of German depression screening instruments in patients with coronary heart disease (CHD).

Methods 1019 CHD patients completed the Patient Health Questionnaire (PHQ-9 and PHQ-2) and the Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS-D). The Composite International Diagnostic Interview served as reference standard for “any depressive disorder” and “major depression”.

Results The accuracy of the PHQ-9 and the HADS-D was comparable according to the area under the curve, and both were superior to the PHQ-2. The optimal cut-off according to the Youden index (maximum sum of sensitivity and specificity) was 7 for both instruments. At this optimal cut-off, the PHQ-9 had a higher sensitivity compared to the HADS-D, but a lower specificity (below 68). Results remained similar when patients who reported that they currently underwent treatment for depression were excluded.

Conclusion The PHQ-9 and the HADS-D have comparable overall diagnostic accuracy in CHD patients. In line with previous screening studies with CHD patients, the optimal cut-offs were below the cut-offs that are recommended in the literature.

* geteilte Erstautorenschaft


** geteilte Seniorautorenschaft


Die Tab. 3 und 4 finden Sie online unter http://dx.doi.org/10.1055/s-0042-123434