Abstract
Purpose To compare radiation dose, subjective and objective image quality of 3 rd generation
dual-source CT (DSCT) and dual-energy CT (DECT) with conventional 64-slice single-source
CT (SSCT) for pulmonary CTA.
Materials and Methods 180 pulmonary CTA studies were performed in three patient cohorts of 60 patients
each. Group 1: conventional SSCT 120 kV (ref.); group 2: single-energy DSCT 100 kV
(ref.); group 3: DECT 90/Sn150 kV. CTDIvol, DLP, effective radiation dose were reported,
and CT attenuation (HU) was measured on three central and peripheral levels. The signal-to-noise-ratio
(SNR) and contrast-to-noise-ratio (CNR) were calculated. Two readers assessed subjective
image quality according to a five-point scale.
Results Mean CTDIvol and DLP were significantly lower in the dual-energy group compared to
the SSCT group (p < 0.001 [CTDIvol]; p < 0.001 [DLP]) and the DSCT group (p = 0.003
[CTDIvol]; p = 0.003 [DLP]), respectively. The effective dose in the DECT group was
2.79 ± 0.95 mSv and significantly smaller than in the SSCT group (4.60 ± 1.68 mSv,
p < 0.001) and the DSCT group (4.24 ± 2.69 mSv, p = 0.003). The SNR and CNR were significantly
higher in the DSCT group (p < 0.001). Subjective image quality did not differ significantly
among the three protocols and was rated good to excellent in 75 % (135/180) of cases
with an inter-observer agreement of 80 %.
Conclusion Dual-energy pulmonary CTA protocols of 3 rd generation dual-source scanners allow
for significant reduction of radiation dose while providing excellent image quality
and potential additional information by means of perfusion maps.
Key Points:
Dual-energy CT with 90/Sn150 kV configuration allows for significant dose reduction
in pulmonary CTA.
Subjective image quality was similar among the three evaluated CT-protocols (64-slice
SSCT, single-energy DSCT, 90/Sn150 kV DECT) and was rated good to excellent in 75%
of cases.
Dual-energy CT provides potential additional information by means of iodine distribution
maps.
Citation Format
Petritsch B, Kosmala A, Gassenmaier T et al. Diagnosis of Pulmonary Artery Embolism:
Comparison of Single-Source CT and 3rd Generation Dual-Source CT using a Dual-Energy
Protocol Regarding Image Quality and Radiation Dose. Fortschr Röntgenstr 2017; 189:
527 – 536
Zusammenfassung
Ziel Das Potential der Dritt-Generation Dual-Source CT (DSCT) in der Lungenemboliediagnostik
wurde bis dato noch nicht ausführlich untersucht. Ziel dieser Studie war es, Strahlendosisparameter
sowie subjektive und objektive Bildqualität des aktuellsten DSCT Scanners im Single-Energy
und Dual-Energy (DE) Modus mit einem herkömmlichen pulmonalen Standard CTA Protokoll
am 64-Zeilen CT (SSCT) zu vergleichen.
Material und Methoden Es wurden insgesamt 180 pulmonale CTA Studien in drei Patientengruppen mit jeweils
60 Patienten durchgeführt. 1. Gruppe: konventionelle 120 kV (ref.) 64-Zeilen SSCT;
2. Gruppe: 100 kV (ref.) Single-Energy DSCT; 3. Gruppe: 90/Sn150 kV DECT. Dosisparameter
(CTDIvol, DLP, effektive Dosis) wurden evaluiert und die CT Abschwächung (HU) wurde
an jeweils drei zentralen bzw. peripheren Lokalisationen gemessen. Das Signal-Rausch-Verhältnis
(SNR) und das Kontrast-Rausch-Verhältnis (CNR) wurden berechnet. Die subjektive Bildqualität
wurde von zwei Readern ausgewertet (5-Punkte Skala).
Ergebnisse CTDIvol und DLP waren in der DECT Gruppe jeweils signifikant niedriger als in der
SSCT Gruppe (p < 0,001 [CTDIvol]; p < 0,001 [DLP]) und der DSCT Gruppe (p = 0,003
[CTDIvol]; p = 0,003 [DLP]). Die effektive Dosis war mit 2,79 ± 0,95 mSv in der DECT
Gruppe signifikant geringer als in der SSCT Gruppe (4,60 ± 1,68 mSv, p < 0,001) und
der DSCT Gruppe (4,24 ± 2,69 mSv, p = 0,003). SNR und CNR waren in der DSCT Gruppe
signifikant höher (p < 0,001). Die subjektive Bildqualität der drei Protokolle war
vergleichbar und wurde in 75 % der Fälle (135/180) als gut bzw. sehr gut bewertet
mit einer Interobserver-Variabilität von 80 %.
Schlussfolgerung Die Verwendung von Dual-Energy Protokollen in der pulmonalen CTA an Dritt-Generation
Dual-Source CT Scannern erlaubt eine signifikante Dosisreduktion bei erhaltener exzellenter
Bildqualität und potentieller zusätzlicher Information im Sinne von Perfusions-Karten.
Kernaussagen:
Die Verwendung von 90/Sn150 kV Dual-Energy CT-Protokollen erlaubt eine signifikante
Dosisreduktion in der pulmonalen CTA.
Die subjektive Bildqualität aller drei untersuchten CT-Protokolle (64-Zeilen SSCT,
Single-Energy DSCT, 90/Sn150 kV DECT) war vergleichbar und wurde in 75 % der Fälle
als gut bzw. sehr gut bewertet.
Die Dual-Energy CT bietet potentiell zusätzliche Informationen durch die Erstellung
von farbcodierten Jod-Karten.
Key words pulmonary angiography - radiation dose - image quality - dual-source - dual-energy
- pulmonary embolism