Ultraschall Med 1999; 20(4): 131-136
DOI: 10.1055/s-1999-8904
ORIGINAL ARTICLE/ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Diagnosis of Digital Flexor Tendon Annular Pulley Disruption: Comparison of High Frequency Ultrasound and MRI

 G. Bodner1 ,  A. Rudisch1 ,  M. Gabl2 ,  W. Judmaier3 ,  P. Springer1 ,  A. Klauser
  • 1Department of Radiology
  • 2Department of Traumatology
  • 3Institut of MRI, University Hospital of Innsbruck
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 1999 (online)

summary

Purpose: The objective of this study is to assess accuracy of ultrasound (US) and MRI to diagnose completely disrupted annular pulley ligaments (APL) of the flexor tendons of the fingers. Patients and Methods: In a prospective study 32 patients (all males 18 - 42 years, mean age 25 years) with clinically suspected annular pulley disruption were studied with US and MRI. As a control group we investigated 40 fingers of 10 healthy volunteers and a non injured finger of the patients with US. A 10 MHz linear array was used for US examinations and a 1.5 Tesla unit for MRI. Imaging was performed between the accident and surgical repair within 6 weeks. Examinations were performed in an extended and forced flexed finger position. Results: Complete disruption of the APL was diagnosed by US and MRI in 14 cases confirmed by surgery. The typical sign of disruption was a marked volar displacement of the flexor tendon in the area of the torn annular pulley during forced flexion. A distance between tendon and bone at the area of the ruptured pulley of 3 mm during extension and a distance of 5 mm at flexion was typical for complete disruption. Conclusion: Both diagnostic modalities, US and MRI are valuable techniques in diagnosing complete disrupted annular pulleys of the flexor tendons.

Zusammenfassung

Studienziel: Ziel der Arbeit ist es, die Wertigkeit von Ultraschall (US) und Magnetresonanztomographie (MRT) bezüglich der Diagnose von Ringbandverletzungen im Handbereich gegenüberzustellen. Patienten und Methode: In einer prospektiven Studie wurden 32 Patienten (18 - 42 Jahre, Mittelwert 25 Jahre) mit dem klinischen Verdacht einer Ringbandverletzung mittels US (10 MHz) und MRT (1,5 Tesla) untersucht. Vergleichend untersuchten wir 40 Finger von 10 Probanden und jeweils einen nichtverletzten Finger der Patienten. Die Untersuchungen wurden sowohl in Streckhaltung als auch gebeugter Fingerhaltung durchgeführt. 14 Patienten mit dem Verdacht einer kompletten Ringbandläsion wurden einer rekonstruktiven Ringbandplastik unterzogen. Ergebnisse: Eine gemessene Distanz zwischen Knochen und Beugesehne von 3 mm in gestreckter und 5 mm in forciert gebeugter Fingerhaltung in Höhe des gerissenen Ringbandes waren typisch für eine komplette Ringbandruptur. Diese wurde von US und MRT in allen 14 Fällen diagnostiziert und operativ bestätigt. Schlußfolgerung: Sowohl US als auch MRT erlauben es, komplette Ringbandrupturen zu diagnostizieren.

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Dr. G. Bodner

University Hospital of Innsbruck

Anichstraße 35

A-6020 Innsbruck

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