Z Gastroenterol 2000; 38(2): 159-164
DOI: 10.1055/s-2000-14854
Originalarbeit

Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag

Interferon-α-2b + ribavirin for the treatment of chronic hepatitis C in non-responders to interferon-α-monotherapy[*]

Interferon-α-2b + Ribavirin zur Therapie der chronischen Hepatitis C bei Non-Respondern auf eine Interferon-α-MonotherapieA. Tromm1 , I. Greving1 , Th. Griga1 , K. Mankel1 , D. Hüppe2
  • 1Abt. für Gastroenterologie und Hepatologie, BG-Kliniken Bergmannsheil - Klinikum der Ruhr-Universtät Bochum (Ltd. Arzt: Prof. Dr. B. May);
  • 2Gastroenterologische Fachpraxis Herne
Further Information

Publication History

14.7.1999

2.11.1999

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Der Einsatz der Kombinationstherapie mit Interferon-α-2b und Ribavirin bei primären Therapieversagern wird kontrovers diskutiert. Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die Effektivität einer Kombinationsbehandlung mit 3 × 3 MU Interferon-α-2b/Woche und 1.000-1.200 mg Ribavirin/d über sechs Monate zu untersuchen.

Patienten und Methode: Das Ansprechen auf die Kombinationstherapie wurde bei 44 Patienten (Genotyp I = 79,5%) untersucht. Alle Patienten waren zuvor mit mindestens 3 × 3 MU Interferon-alpha sc. für minimal drei Monate behandelt worden, ohne daß es zu einem virologischen Ansprechen gekommen war. Das biochemische und virologische Ansprechen wurde während der Therapie und drei bzw. sechs Monate nach Absetzen kontrolliert.

Ergebnisse: Unter der Behandlung kam es bei allen Patienten nach sechs Monaten zu einem signifikanten Abfall der Transaminasen SGOT (34,3 ± 27,6 vs. 16,4±13,5 U/L) und SGPT (59,6 ± 48,8 vs. 23,2 ± 20,7 U/L). Nach Ende der Therapie war bei 15/44 Patienten (34,1%) die HCV-RNA (PCR) negativ. Bei 8/44 Patienten (18,2%) konnte eine dauerhafte HCV-Negativität erzielt werden. Die Therapie führte zu einem signifikanten Abfall des Hämoglobinwertes (12,0 ± 1,7 vs. 14,6 ± 1,0 g/dl; p < 0,005), der nach Beendigung der Therapievollständig reversibel war (14,4 ± 1,6 g/dl; n. s.). Bei zehn Patienten (22,7%) gaben Hämoglobinwerte < 10,0 g/dl Anlaß zu einer Dosisreduktion des Ribavirins.

Zusammenfassung: In Übereinstimmung mit kürzlich vorgelegten Daten sollte deshalb die Einschätzung, Interferon-Non-Responder nicht zu behandeln, neu bewertert werden, da offensichtlich bei einer relevanten Subgruppe dieser Patienten eine Viruselimination zu erreichen ist.

Summary

Methods: 44 consecutive patients (genotype 1: 79.5%) who had been previously treated with a minimum dose of 3 MU interferon-α thrice weekly for at least three months were monitored. Sustained response was defined as virological response with clearance of HCV-RNA after a follow- up period of six months after the end of therapy.

Results: A significant decrease of the mean levels of AST (34.3 ± 27.6 vs. 16.4 ± 13.5 U/L) and ALT (59.6 ± 48.8 vs. 23.2 ± 20.7 U/L) was observed. In 15/44 patients (34.1%) a virological end-of-treatment response was evident. 8/44 patients (18.2%) achieved a sustained response. In 33.3% of the previous non-responders biochemical response with normal aminotransferases, but no virological response was evident. A significant decrease of the mean hemoglobin level was observed during therapy (12.0 ± 1.7 vs. 14.6 ± 1.0 g/dl; p < 0.005), which returned to the pretreatment values after the end of treatment (14.4 ± 1.6 g/dl; n.s.). In ten patients (22.7%) decrease of hemoglobin levels <10g/dl led to a dose reduction of ribavirin.

Conclusion: This study - in agreement to recently published data - provides evidence for the efficacy of the combination therapy with interferon-α-2b and ribavirin in a relevant subset of non-responders to interferon-α. Therapeutic nihilism should be reevaluated in non-responders to interferon-α.

1 These data have been presented as a poster on the Digestive Disease Week 1999 in Orlando, Florida and have been published in abstract form in Gastroenterology 1999; 116: A834 The efficacy of a therapy with interferon-α-2b and ribavirin in patients with hepatitis C not responding to the initial treatment remains controversial. Objective of the present study was to determine the efficacy of a combination therapy with 3 MU interferon-? thrice weekly and 1,000-1,200 mg ribavirin daily for six months in an open label trial.

1 These data have been presented as a poster on the Digestive Disease Week 1999 in Orlando, Florida and have been published in abstract form in Gastroenterology 1999; 116: A834 The efficacy of a therapy with interferon-α-2b and ribavirin in patients with hepatitis C not responding to the initial treatment remains controversial. Objective of the present study was to determine the efficacy of a combination therapy with 3 MU interferon-? thrice weekly and 1,000-1,200 mg ribavirin daily for six months in an open label trial.