Rofo 2000; 172(5): 443-448
DOI: 10.1055/s-2000-674
KONTRASTMITTEL
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kontrastverstärkte Power-Doppler-Sonographie: Vergleich verschiedener Applikationsformen des Ultraschallkontrastverstärkers Levovist®

W. Kratzer1 , V. Kächele1 , E. Merkle2 , R. A. Mason1 , M. Büchner3 , C. von Tirpitz1 , M. Pfeiffer1
  • 1Abt. Innere Medizin I, Universitätsklinikum Ulm
  • 2Abt. Röntgendiagnostik, Universitätsklinikum Ulm
  • 3Abt. Neurologie, Universitätsklinikum Ulm
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung.

Ziel: Ziel der Studie war der Vergleich verschiedener Applikationsformen des Ultraschallkontrastverstärkers Levovist® hinsichtlich Verstärkungsdauer und Verstärkungsintensität bei Patienten mit Raumforderungen in Leber oder Pankreas. Patienten und Methode: 7 Patienten mit Raumforderungen der Leber oder des Pankreas wurden dreimal prospektiv mittels kontrastverstärkter Power-Doppler-Sonographie (Levovist® 8 ml, 400 mg/ml) untersucht: 1. mit einer Bolusinjektion über den Hauptkanal, 2. über das Zuspritz-Ventil einer Venenverweilkanüle und 3. mit kontinuierlicher Infusion. Die erzielte Verstärkung wurde im zeitlichen Verlauf von drei voneinander unabhängigen Untersuchern semiquantitativ beurteilt. Ergebnisse: Bei gleicher Levovist®-Dosis konnte für die Infusion eine signifikant verlängerte Verstärkungsdauer von 9 : 43 min extra- und 7 : 34 min intratumoral gegenüber 6 : 01 min extra- und 4 : 54 min intratumoral bei der Bolusinjektion über den Hauptkanal (extratumoral p = 0,0156; intratumoral p = 0,0313) nachgewiesen werden. Die Verstärkungsintensität war unter der Infusion verringert. Die Bolusinjektion über das Zuspritz-Ventil führte zu einer geringeren Verstärkungsdauer und -intensität als die Injektion über den Hauptkanal. Schlußfolgerung: Mit der kontinuierlichen Infusion von Levovist® sind gegenüber der Bolusinjektion eine signifikante Verlängerung der Verstärkungsdauer und eine geringere Verstärkungsintensität nachweisbar. Die Applikation über das Zuspritz-Ventil führt nicht zu einer optimalen Kontrastverstärkung und ist daher nicht zu empfehlen.

Contrast enhanced power Doppler sonography: Comparison of different administration forms of the ultrasound contrast agent Levovist®.

Purpose: Objective of the present study was the comparison of various administration forms of the ultrasound contrast medium Levovist® with regard to duration and intensity of contrast enhancement in patients with tumors of the liver or pancreas. Patients and Methods: Seven patients with tumors of the liver or pancreas were examined prospectively using power Doppler sonography. Ultrasound contrast enhancement was achieved using Levovist® (8 ml, 400 mg/ml) in three different administration forms: 1st as a bolus injection through the main channel, 2nd through the injection valve of an intravenous cannula, or 3rd as a continuous infusion. Semiquantitative evaluation of the degree of contrast enhancement over the course of the examination was conducted by three independent examiners. Results: Levovist®, administered by continuous infusion, resulted in a significantly longer average period of contrast enhancement (9 : 43 min (extratumoral), 7 : 34 min (intratumoral)) than did the same dosage administered as a bolus injection through the main channel (6 : 01 min (extratumoral), 4 : 54 min (intratumoral), p = 0.0156 (extratumoral); p = 0.0313 (intratumoral), but contrast intensity was decreased. Bolus injection through the injection valve of the i. v. cannula was associated with decreased duration and intensity of contrast enhancement compared with injection through the main channel. Conclusion: Compared with bolus injection, the continuous infusion of Levovist® resulted in a significant prolongation of the duration but in a decreased intensity of contrast enhancement. Administration of Levovist® through the injection valve does not result in optimal contrast enhancement and is therefore not recommended.

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Dr. Wolfgang Kratzer

Abteilung Innere Medizin I Universitätsklinikum Ulm

Robert-Koch-Straße 8

89081 Ulm

Phone: 0731-502-4538

Fax: 0731-502-4867

Email: wolfgang.kratzer@medizin.uni-ulm.de

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