Laryngorhinootologie 2000; 79(9): 548-550
DOI: 10.1055/s-2000-6938
DYSPHAGIE
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Exzessiver Gewichtsverlust durch Dysphagie bei Laryngeus-superior-Neuralgie - eine Falldarstellung

 B. A. Stuck ,  J. T. Maurer ,  Ch. Möckel ,  K. Hörmann
  • Universitäts-HNO-Klinik Mannheim (Klinikdirektor: Prof. Dr. med. K. Hörmann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Die Neuralgie des Nervus laryngeus superior ist klassischerweise durch einschießende Schmerzempfindungen im Bereich der betroffenen Halsseite definiert. Sie gilt als äußerst seltenes Krankheitsbild zumeist unklarer Ätiologie. Falldarstellung: Im Oktober 1999 wurde ein 44-jähriger Mann wegen zunehmender Dysphagie vorstellig. Er beklagte darüber hinaus nahezu permanent bestehende Schmerzen im Bereich des lateralen Halsdreiecks rechts. Dies hatte zu einer Abneigung gegen feste Speisen geführt, er hatte daher innerhalb von zweieinhalb Jahren 50 kg Gewicht verloren. Eine umfassende Diagnostik, auch mit Hilfe radiologischer und endoskopischer Verfahren, hatte keinen pathologischen Befund erbracht. Auf lokale Infiltration des schmerzhaften Bezirks mit einem Lokalanästhetikum konnten die Beschwerden beseitigt und die Diagnose einer Laryngeus-superior-Neuralgie gestellt werden. Mit 3 × 200 mg Carbamazepin pro Tag wurde eine weitgehende Besserung der Beschwerden erreicht. Schlussfolgerung: Auch bei im Vordergrund stehender Dysphagie mit persistierenden Schmerzen und damit einhergehender Gewichtsabnahme sollte bei unauffälligem morphologischem Befund an eine Neuralgie des Nervus laryngeus superior gedacht werden.

Excessive Weight Loss Caused by Dysphagia Due to Superior Laryngeal Nerve Neuralgia - A Case Report

Background: Superior laryngeal nerve neuralgia is a very rare disease typically associated with paroxysmal and lancinating pain mostly localised on one side of the laryngeal region and sometimes radiating into the homolateral jaw or ear. The condition is usually idiopathic and treated successfully with carbamazepine. Even if the symptoms are unusual or not typical for superior laryngeal nerve neuralgia, the condition should be considered as a possible diagnosis if there are no other pathological findings. Case Report: In October 1999, a 44-year old man presented a progressive dysphagia. Complaining about increasing problems in swallowing, he started refusing solid food and lost about 50 kg in two and a half years. In addition, he complained about persistent pain in the right laryngeal region, intensified by chewing or swallowing. Extensive investigations produced no pathological findings, especially no neoplastic process or other consuming diseases. After an injection of local anaesthetic near to the right hyothyroid membrane, the symptoms improved dramatically for a few hours and the diagnosis of superior laryngeal neuralgia was made. To confirm the diagnosis we injected sodium chloride as a plazebo without any effect. The condition was successfully treated with 200 mg of carbamazepine three times daily without any major side effects. Conclusions: Even if the symptoms are not typical and dysphagia and weight loss are the outstanding symptoms, superior laryngeal nerve neuralgia should be considered as the possible diagnosis, especially if no other pathological findings are revealed. Injection of local anesthetic is a valuable tool for diagnosing the disease.

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Dr. med. B. A. Stuck

Universitäts-HNO-Klinik

68135 Mannheim

Email: E-mail: boris.stuck@hno.ma.uni-heidelberg.de

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