Zusammenfassung.
Ziel: Korrelation von MR-tomographischer und histologischer Darstellung der Prostata nach
kombinierter Radiotherapie (Afterloading und percutan) des lokal begrenzten Prostatakarzinoms.
Der Wert der MRT für die Verlaufskontrolle soll geprüft werden. Material und Methoden: 23 Patienten wurden zwischen 6 und 24 Monaten nach Abschluss einer kombinierten Radiotherapie
bei 1,5 T untersucht. Die Prostata wurde mit axialen und koronaren T2-gewichteten Sequenzen und axialen T1-gewichteten Sequenzen vor und nach intravenöser Gabe von Gd-DTPA abgebildet. Bei
allen Patienten wurde nach der MR Untersuchung eine Quadranten- oder Sextantenbiopsie
durchgeführt. Bei drei Patienten erfolgte bei gesicherter Tumorpersistenz eine Salvageprostatektomie.
Die MR-Bilder wurden mit den Biopsieergebnissen bzw. mit Großflächenschnitten verglichen.
Ergebnisse: Im T2-gewichteten Bild stellt sich die fibrotisch veränderte periphere Zone hypointens,
Tumorgewebe hyperintens dar. Solide Tumoren konnten ab einem Durchmesser von 1 cm
dargestellt werden. Eine multifokale diffuse Tumorpersistenz entging der Darstellung.
Die kontrastunterstützte T1-gewichtete Bildgebung erbrachte keine zusätzlichen Informationen. Die Treffsicherheit
bezüglich der Detektion von Tumorpersistenz betrug 74 %. Schlussfolgerungen: Histopathologische Veränderungen nach kombinierter Radiatio korrelieren mit Befunden
in der T2-gewichteten MRT. Die MRT Untersuchung kann jedoch die routinemäßige Biopsieentnahme
nicht ersetzen und sollte nur bei im Verlauf steigendem PSA-Wert eingesetzt werden,
um eine lokale Operabilität zu beurteilen. Weitere Studien werden den Wert der MRT-Untersuchung
für diese Patienten aufzeigen müssen.
MRI of the Prostate after Combined Radiotherapy (Interstitial with External Beam Irradiation):
Histopathological Correlation.
Aim: To identify the MRI changes of the prostate after combined (high-dose rate interstitial
with external beam) radiotherapy for, localized prostate cancer and to correlate the
findings with histology in order to determine the value of MR imaging in the follow-up
of these patients. Material and methods: Twenty-three patients underwent MR imaging at 1.5 T between 6 and 24 months after
completion of combined radiotherapy. The prostate was imaged with axial and coronal
T2-weighted sequences and axial T1-weighted sequences before and after intravenous administration of Gd-DTPA. Quadrant
or sextant biopsy was performed in all cases and three patients with proven persistence
of the tumor underwent salvage prostatectomy. The MRI findings were compared with
the biopsy results or the large-area sections. Results: On T2-weighted images the fibrotically changed peripheral zone was hypointense while persistent
tumor tissue showed hyperintensity. Solid tumors were depicted when they had a diameter
of 1 cm or more. Persistent tumors of the diffuse multifocal type escaped detection.
Contrast-enhanced T1-weighted imaging yielded no additional information. The accuracy in detecting persistent
tumor was 74%. Conclusions: Histopathologic changes seen after combined radiotherapy correlate with the findings
on T2-weighted MR images. MR imaging cannot replace follow-up by routine biopsy. Its only
role is assessing local operability in cases found to have increasing PSA levels during
follow-up. Further studies are needed to determine the role of MR imaging in this
patient population.
Schlüsselwörter:
MRT - Prostata - Radiotherapie - Afterloading
Key words:
MRI - Prostate - Interstitial with external beam irradiation
Literatur
- 1
Paul R, Hofmann R, Schwarzer J U, Stepan R, Feldmann H J, Kneschaurek P, Molls M,
Hartung R.
Iridium 192 high-dose-rate brachytherapy - a useful alternative therapy for localized
prostate cancer?.
World J Urol.
1997;
15
252-256
- 2
Deger S, Dinges S, Roigas J, Schnorr D, Türk I, Budach V, Hinkelbein W, Loening S A.
High-dose rate iridium 192 afterloading therapy in combination with external beam
irradiation for localized prostate cancer.
Tech-Urol.
1997;
3
190-194
- 3
Dinges S, Deger S, Koswig S, Boehmer D, Schnorr D, Wiegel T, Loening S A, Dietel M,
Hinkelbein W, Budach V.
High-dose rate interstitial with external beam irradiation for localized prostate
cancer - results of a prospective trial.
Radiother Oncol.
1998;
48
197-202
- 4
Colombo T, Schips L, Augustin H, Gruber H, Hebel P, Petritsch P H, Hubmer G.
Value of transrectal ultrasound in preoperative staging of prostate cancer.
Minerva-Urol-Nephrol.
1999;
51
1-4
- 5
Liebross R H, Pollack A, Lankford S P, von Eschenbach A C, Zagars G K.
Relationship of ultrasound staging and bilateral biopsy positivity to outcome in stage
T1c prostate cancer treated with radiotherapy.
Urology.
1998;
52
647-652
- 6
D'Amico A V, Whittington R, Malkowicz S B, Schultz D, Schnall M, Tomaszewski J E,
Wein A.
A multivariate analysis of clinical and pathological factors that predict for prostate
specific antigen failure after radical prostatectomy for prostate cancer.
J Urol.
1995;
154
131-138
- 7
Freiha F S, Bagshaw M A.
Carcinoma of the Prostate: Results of Post-Irradiation Biopsy.
The Prostate.
1984;
5
19-25
- 8
Scardino P T.
The Prognostic Significance of Biopsies After Radiotherapy for Prostatic Cancer.
Sem Urology.
1983;
1
243-252
- 9
Huch Böni R A, Boner J A, Lütolf U M, Trinkler F, Pestalozzi D M, Krestin G P.
Contrast-Enhanced Endorectal Coil MRI in Local Staging of Prostate Carcinoma.
JCAT.
1995;
19
232-237
- 10
Jager G J, Ruijter E TG, Kaa C A, Rosette J JMCH, Oosterhof G ON, Thornbury J R, Ruijs S HJ,
Barentsz J O.
Dynamic TurboFLASH Subtraction Technique for Contrast-enhanced MR Imaging of the Prostate:
Correlation with Histophatologic Results.
Radiology.
1997;
203
645-652
- 11
Yu K K, Hricak H, Alagappan R, Chernoff D M, Bacchetti P, Zaloudek C J.
Detection of Extracapsular Extension of Prostate Carcinoma with Endorectal and Phased-Array
Coil MR Imaging: Multivariate Feature Analysis.
Radiology.
1997;
202
697-702
- 12
Tempany C MC, Rahmouni A D, Epstein J I, Walsh P C, Zerhouni E A.
Invasion of the Neurovascular Bundle by Prostate Cancer: Evaluation with MR Imaging.
Radiology.
1991;
181
107-112
- 13
Nicolas V, Beese M, Keulers A, Bressel M, Kastendieck H, Halund H.
MR-Tomographie des Prostatakarzinoms. Vergleich konventionelle und endorektale MRT.
Fortschr Röntgenstr.
1994;
161
319-326
- 14
Chan T W, Kressel H Y.
Prostate and Seminal Vesicles after Irradiation: MR Appearance.
JMRI.
1991;
1
503-511
- 15
Sugimura K, Carrington B M, Quivey J M, Hricak H.
Postirradiation Changes in the Pelvis: Assessment with MR Imaging.
Radiology.
1990;
175
805-813
- 16
Chen M, Hricak H, Kalbhen C L, Kurhanewicz J, Vigneron D B, Weiss J M, Carroll P R.
Hormonal Ablation of Prostatic Cancer: Effects on Prostate Morphology, Tumor Detection,
and Staging by Endorectal Coil MR Imaging.
Am J Roentgenol.
1996;
166
1157-1163
- 17
White S, Hricak H, Forstner R, Kurhanewicz J, Vigneron D B, Zaloudek C J, Weiss J M,
Narayan P, Carroll P R.
Prostate Cancer: Effect of Postbiopsy Hemorrhage on Interpretation of MR Images.
Radiology.
1995;
195
385-390
- 18
Kurhanewicz J, Vigneron D B, Hricak H, Parivar F, Nelson S J, Shinohara K, Carroll P R.
Prostate Cancer: Metabolic Response to Cryosurgery as Detected with 3D H-1 MR Spectroscopic
Imaging.
Radiology.
1996;
200
489-496
- 19
Kaji Y, Kurhanewicz J, Hricak H, Sokolov D L, Huang L R, Nelson S J, Vigneron D B.
Localizing Prostate Cancer in the Presence of Postbiopsy Changes on MR Images: Role
of Proton MR Spectroscopic Imaging.
Radiology.
1998;
206
785-790
- 20
Link P, Freiha F S.
Radical Prostatectomy after definitive Radiation Therapy for Prostate Cancer.
Urology.
1991;
37
189-192
Dr. med. Dirk Beyersdorff
Institut für Radiologie Charité, Humboldt-Universität zu Berlin
Schumannstraße 20/21
10117 Berlin
Phone: 030-2802-2078
Fax: 030-2802-5042
Email: dirk.beyersdorff@charite.de