Rofo 2000; 172(11): 901-904
DOI: 10.1055/s-2000-8374
ABDOMEN
ORIGINALARBEIT
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Water enema CT examination of rectum cancer by reduced amount of water

A. Palkó1 , Cs. Gyulai1 , N. Fedinecz1 , Á. Balogh2 , F. Nagy3
  • 1Department of Radiology
  • 2Department of Surgery
  • 3Department of 1st Internal Medicine, Faculty of General Medicine, University of Szeged, Hungary
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Publication Date:
31 December 2000 (online)

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Summary.

Objective: To define whether volume of water, administered during water enema CT (WE-CT) for local staging of rectal cancer, may be reduced without compromising the diagnostic value of the examination. Materials and Methods: 29 patients with rectum cancer underwent preoperative WE-CT. Contrast-enhanced CT (equilibrium phase) measurements were performed after i. v. injection of smooth muscle relaxant and rectal administration of 400 - 500 ml lukewarm tap water. Quality of the obtained scans was evaluated and the images were analyzed for depth of tumor invasion. Results of the CT examinations were compared to findings at surgery. Results: Despite reduced dose of water enema, 19/29 examinations were of excellent quality, 6/29 good, and 4/29 poor, but still diagnostic. We achieved sensitivity (90.1), specificity (70.1) and accuracy (86.2) in differentiating tumors confined to the bowel wall from those extending beyond it. Conclusion: Large volume of water enema administered during CT examination of the rectum may cause complaints and increases the risk of complications. Our results prove that using lower amount of water does not impair the quality of examination and accuracy of local staging of rectum carcinomas.

Hydro-CT des Rektumkarzinoms mit reduzierter Wassermenge.

Zielsetzung: Beurteilen, ob die in der Hydro-CT (H-CT) rektal applizierte Wassermenge reduziert werden kann, ohne den diagnostischen Wert der Untersuchung im lokal-Staging des Rektumkarzinoms zu mindern. Material und Methode: 29 Patienten mit Rektumkarzinom wurden präoperativ mit H-CT untersucht. Nach i.v. Prämedikation zur Darmparalyse wurden rektal ca. 400 - 500 ml lauwarmes Wasser appliziert, und i.v. kontrastverstärkte CT-Untersuchungen durchgeführt. Die Qualität der CT-Scans und die Tiefe der Invasion des Tumors in die Darmwand wurden analysiert. Die computertomographischen Befunde wurden mit den Operationsbefunden verglichen. Ergebnisse: Trotz der reduzierten Menge des Einlaufswassers, 19/29 Untersuchungen hatten ausgezeichnete, 6/29 gute, und 4/29 schwache aber noch bewertbare Qualität. Wir erreichten 90,1 % Sensitivität, 70,1 % Spezifität und 86,2 % Treffsicherheit in der Differenzierung zwischen den sich an die Darmwand beschränkenen bzw. die Darmwand übertretenen Tumoren. Schlussfolgerung: Große Einlaufswassermenge in der H-CT kann zu Beschwerden führen und steigert das Wagnis von Komplikationen. Unsere Ergebnisse beweisen, dass die reduzierte Wassermenge verschlimmert die Qualität der Untersuchung und die Genauigkeit von local-Staging des Rektumkarzinoms nicht.

Literatur

András PalkóMD, PhD 

Department of Radiology Faculty of General Medicine, University of Szeged

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6720 Szeged

Hungary

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