Z Gastroenterol 2000; 38(10): 841-844
DOI: 10.1055/s-2000-9995
Kasuistiken
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Esophagobronchial fistula combined with a peptic esophageal stenosis

M. Klein, U. Neubert, H. Koop
  • Dept. of Medicine II, Gastroenterology, Klinikum Buch, Berlin, Germany
Further Information

Publication History

7.6.1999

8.5.2000

Publication Date:
31 December 2000 (online)

Summary

Peptic strictures are a rare complication of severe gastroesophageal reflux disease. An esophagobronchial fistula as a complication of a severe long-term reflux esophagitis with peptic stenosis is here described for the first time: A 43-year-old mentally disabled patient suffered from recurrent bronchopneumonia. Endoscopy revealed an esophagobronchial fistula originating in a peptic stricture. Under short-term fasting, intravenous feeding and application of a proton pump inhibitor (PPI) closure of this fistula was achieved within 4 days. Subsequently, dilatation was carried out. The case demonstrates that pulmonary complications in patients with peptic esophageal strictures may not only be due to aspiration of refluxate but - rarely - also to fistulae between the esophagus and the bronchial tree.

Ösophagobronchiale Fistel bei peptischer Ösophagusstenose

Peptische Stenosen sind eine seltene Komplikation einer schweren Refluxösophagitis. Eine ösophagobronchiale Fistel als Komplikation einer langjährigen höhergradigen Refluxösophagitis mit peptischer Stenose wird hier erstmals beschrieben: Bei dem mental retardierten 43-jährigen Patienten bestanden rezidivierende Bronchopneumonien. Endoskopisch wurde eine ösophagobronchiale Fistel, ausgehend von einer peptischen Ösophagusstenose, verifiziert. Unter kurzfristiger Nahrungskarenz, parenteraler Ernährung und Gabe eines Protonenpumpeninhibitors (PPI) war ein Verschluss dieser Fistel binnen 4 Tagen zu beobachten. Anschließend erfolgten Bougierungen zur Therapie der Ösophagusstenose. Diese Falldarstellung zeigt, dass bronchopulmonale Komplikationen bei Patienten mit peptischen Ösophagusstenosen nicht nur durch Aspiration von Refluat, sondern - wenn auch sehr selten - auch durch eine ösophagobronchiale Fistel bedingt sein können.

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Address for correspondence

Dr. Michael Klein

Dept. of Medicine II, Klinikum Buch

Karower Straße 11

13122 Berlin

Email: hkoop@KlinikumBuch.de

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