Pneumologie 2001; 55(1): 38-43
DOI: 10.1055/s-2001-10443
ORIGINALARBEIT AUS DEM ENGLISCHEN
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Langfristige Behandlung der primären pulmonalen Hypertonie mit inhalativem Iloprost[1]

M. M. Hoeper, M. Schwarze, S. Ehlerding, A. Adler-Schuermeyer, E. Spiekerkoetter, J. Niedermeyer, M. Hamm, H. Fabel
  • Abteilung Pneumologie, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung:

Hintergrund: Die kontinuierliche Infusion von Prostacyclin ist eine effektive Behandlung der primären pulmonalen Hypertonie. Allerdings ist hierfür ein permanenter zentraler Venenzugang erforderlich mit dem entsprechenden Risiko infektiöser Komplikationen. In den letzten Jahren ist die Anwendung von inhalativem Iloprost, einem stabilen Prostacyclinderivat als alternative Behandlungsmöglichkeit für Patienten mit primärer pulmonaler Hypertonie beschrieben worden. Methodik: Wir untersuchten die Auswirkungen einer einjährigen Behandlung mit Iloprost-Aerosol auf die körperliche Belastbarkeit und die Hämodynamik bei Patienten mit primärer pulmonaler Hypertonie. Ergebnisse: Vierundzwanzig Patienten mit primärer pulmonaler Hypertonie erhielten Iloprost-Aerosol in einer kumulativen Tagesdosis zwischen 100 und 150 µg. Die mittlere (± SD) Gehstrecke im 6-min-Gehtest stieg darunter von 278 ± 96 Metern vor Therapiebeginn auf 363 ± 135 Meter nach 12-monatiger Therapie an (P < 0,0001). Während des gleichen Zeitraumes fiel der mittlere pulmonal-arterielle Druck von 59 ± 10 mmHg auf 52 ± 15 mmHg ab (P = 0,006), das Herzminutenvolumen stieg von 3,8 ± 1,4 l/min auf 4,4 ± 1,3 l/min (P = 0,02), und der pulmonal-vaskuläre Widerstand fiel von 1,205 ± 467 dynes · s · cm- 5 auf 925 ± 469 dynes · s · cm- 5 ab (P = 0,0003). Die Behandlung wurde allgemein gut vertragen und außer leichtem Husten sowie geringfügigen Kopf- und Kieferschmerzen wurden keine Nebenwirkungen beobachtet. Schlussfolgerung: Die langfristige Behandlung mit inhalativem Iloprost ist sicher und zeigt dauerhafte Effekte auf die körperliche Belastbarkeit und die Hämodynamik bei Patienten mit primärer pulmonaler Hypertonie.

Long-Term Treatment of Primary Pulmonary Hypertension with Aerosolized Iloprost, a Prostacyclin Analogue:

Background: Continuous intravenous infusion of prostacyclin is an effective treatment for primary pulmonary hypertension. This approach, however, requires the insertion of a permanent central venous catheter with the potential risk of serious complications. Recently, administration of aerosolized iloprost, a stable prostacyclin analogue, has been introduced as an alternative therapy for severe pulmonary hypertension. Methods: We evaluated the effects of treatment with aerosolized iloprost over a one-year period on exercise capacity and hemodynamic variables in patients with primary pulmonary hypertension. Results: Twenty-four patients with primary pulmonary hypertension received aerosolized iloprost at a cumulative daily dose of 100 to 150 µg for at least one year. The mean (± SD) walking distance in the 6-min-walk test increased from 278 ± 96 meters at base line to 363 ± 135 meters after 12 months (P < 0.0001). During the same period, the mean pulmonary artery pressure declined from 59 ± 10 mmHg to 52 ± 15 mmHg (P = 0.006), the cardiac output increased from 3.8 ± 1.4 l/min to 4.4 ± 1.3 l/min (P = 0.02), and the pulmonary vascular resistance declined from 1,205 ± 467 dynes · s · cm- 5 to 925 ± 469 dynes · s · cm- 5 (P = 0.0003). Treatment was generally well tolerated and except for mild coughing, minor headache and jaw pain in some patients, no side effects occurred. Conclusions: Long-term treatment with aerosolized iloprost is safe and has sustained effects on exercise capacity and pulmonary hemodynamics in patients with primary pulmonary hypertension.

1 Deutsche Fassung von: Long-term treatment of primary pulmonary hypertension with aerosolized iloprost, a prostacyclin analogueN. Engl. J. Med. 342; (2000): 1866 - 1870

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1 Deutsche Fassung von: Long-term treatment of primary pulmonary hypertension with aerosolized iloprost, a prostacyclin analogueN. Engl. J. Med. 342; (2000): 1866 - 1870

Priv.-Doz. Dr. med M M Hoeper

Medizinische Hochschule HannoverAbteilung Pneumologie

30623 Hannover

Email: E-mail: KMHoeper@AOL.com

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