Zusammenfassung
Fragestellung
Wir berichten von zwei Patientinnen, die in unserer Klinik an einem Plattenepithelkarzinom
des kleinen Beckens operiert wurden. Die Hysterektomie der Patientinnen lag 14 bzw.
22 Jahre zurück, durch die damalige histologische Aufarbeitung der Uteruspräparate
wurde sowohl ein Zervix- als auch ein Endometriumkarzinom ausgeschlossen. Jetzt entsprach
das Ausbreitungsmuster der Karzinome am ehesten einem Zervixkarzinom. Beide Patientinnen
wurden makroskopisch tumorfrei operiert und erhielten anschließend eine kombinierte
Radiochemotherapie. Die HPV-Diagnostik wurde in beiden Fällen mit der PCR-Sequenzierung
vorgenommen.
Material und Methode
Diese Kasuistiken führen zu der Frage, welche Möglichkeiten der primären und der rezidivierenden
Entstehung eines squamös differenzierten Karzinoms im kleinen Becken bei bereits entferntem
Uterus bestehen.
Schlussfolgerungen
Die Wahrscheinlichkeit eines Tumorrezidivs nach einem primär nicht erkannten frühinvasiven
Zervixkarzinom liegt in Abhängigkeit von der Invasionstiefe zwischen 1 % bei einer
Invasion von weniger als 3 mm und 5 % für Invasionstiefen von 3 - 5 mm. Plattenepithelkarzinome
betreffen 90 % der Malignome der Scheide. Wenn auch viel seltener als ein Zervixkarzinom,
treten diese Tumoren zu 50 % nach vorheriger Hysterektomie auf. Seltene Entstehungsorte
für Plattenepithelkarzinome des kleinen Beckens sind das Endometrium und die Ovarien.
Plattenepitheliale Metaplasien der ableitenden Harnwege können in 25 - 33 % der Fälle
zu einem Plattenepithelkarzinom führen, die des Peritoneums sind als Raritäten bekannt,
jedoch nie als Malignome beschrieben worden. Eine weitere Differenzierungsmöglichkeit
des Tumorursprungs ist die HPV-Diagnostik am Tumorgewebe.
We describe two patients with disseminated squamous cell carcinoma in the pelvis 14
and 22 years after hysterectomy for benign reasons. Tumor spread was consistent with
squamous cell carcinoma of the cervix. Both patients underwent complete surgical removal
of all gross tumor and received postoperative radiochemotherapy. The differential
diagnosis of squamous cell carcinoma in the pelvis after remote hysterectomy for benign
indications includes recurrent cancer of the cervix or endometrium, vaginal cancer,
squamous cell carcinoma of the ovary, and carcinoma arising from squamous metaplasia
of the urogenital tract.
Schlüsselwörter
Schlüsselwörter Plattenepithelkarzinom - Plattenepithelkarzinomrezidiv - HPV
Literatur
1
Abeler V M, Kjorstad K E, Berle E.
Carcinoma of the endometrium in norway: A histopathological and prognostic survey
of a total population.
Int J gynecol Cancer.
1992;
2
9-22
2
Abulafia O, Triest W E, Sherer D M.
Angiogenesis in malignancies of the female genital tract.
Gynecol Oncol.
1999;
72 (2)
220-231
3
Averette H E, Nelson J H.
Diagnosis and management of stage IA microinvasive carcinoma of the cervix uteri.
Cancer.
1976;
38
414-425
4
Ben-Baruch G, Menashe Y, Herczeg E, Menczer J.
Pure primary ovarian squamous cell carcinoma.
Gynecol Oncol.
1988;
29
257-262
5
de Bruijn H WA, Duk J M, van der Zee A DJ, Pras E, Willemse P HB, Boonstra H, Hollema M JE,
Mourits E GE, de Vries J G.
The clinical value of squamous cell carcinoma antigen in cancer of the uterine cervix.
Tumor Biology.
1998;
19 (6)
505-516
6
Burghardt E, Girardi F, Lahousen M. et al .
Microinvasive carcinoma of the uterine cervix.
Cancer.
1991;
67
1037-1045
7
Copeland L J, Silva E G, Gershenson D M.
Superficialy invasive squamous cell carcinoma of the cervix.
Gynecol Oncol.
1992;
45
307-312
8 Coppleson M.
Early invasive squamous and andenocarcinoma of the cervix: clinical features and management. Coppleson M Gynecologic oncology. Edinbourgh; Churchill Livingston 1989: 631-648
9
Covens A, Kirby J, Shaw P, Chapman W, Franseen E.
Prognostic factor for relapse and pelvic lymph node metastase in early stage I adenocarcinoma
of the cervix.
Gynecol Oncol.
1999;
74 (3)
423-427
10
Crawford R A, Caldwell C, Iles P K, Lowe D, Sheperd J H, Chard T.
Prognostic significance of the bel-2 apoptotic family of proteins in primary and recurrent
cervical cancer.
Br J Cancer.
1998;
78 (2)
210-4
11
Creasman W T, Fetter B F, Clarke-Pearson D L.
Management of stage IA cervix carcinoma.
Am J Obstet Gynecol.
1985;
153
164-172
12
Delgado G, Bundy W N, Fowler B C.
A prospective surgical pathological study of stage I squamous carcinoma of the cervix:
A Gynecologic Oncology Group Study.
Gynecol Oncol.
1989;
35
314-320
13 DiSaia P J, Creasman W T. Clinical Gynecologic Oncology. 3rd ed. St. Louis; Mosby
1989
14
Droller M J.
Bladder Cancer.
J Urol.
1994;
151
47-48
15 Friedberg V, Herzog R E.
Die Therapie der Zervixkarzinome. Käser O, Friedberg V, Ober KG, Thomsen K, Zander J Gynäkologie und Geburtshilfe.
Bd. III/2 Spezielle Gynäkologie 2. 2. Auflage. Stuttgart; Thieme 1988
16
Fluhmann C F.
Squamous epithelium in the endometrium in benign and malignant conditions.
Surg Gynecol Obstet.
1928;
47
309
17
Gallup D G, Talledo O E, Shah K J, Hayes C.
Invasive squamous cell carcinoma of the vagina; a14 year study.
Obstet Gynecol.
1987;
69
782-785
18
Hart W R, Norris H J.
Cervix adenocarcinoma of mesonephric type.
Cancer.
1972;
29
106
19
Harwighorst H, Knapstein P G, Weikel W, Knopp M V, Zuna I, Knof A, Brix G, Schaeffer U,
Wilkens C, Schoenberg S O, Essig M, Vaupel P, von Kaick G.
Angiogenesis of uterine cervical carcinoma: characterization by pharmakokinetic magnetic
resonance parameters and histological microvessel density with correlation to lymphatic
involvement.
Cancer Res.
1997;
57 (21)
4777-4786
20
Hockel M, Schlenger K, Hockel S, Aral B, Schaffer U, Vaupel P.
Tumor hypoxia in pelvic recurrences of cervical cancer.
Int J Cancer.
1998;
79 (4)
365-369
21
Hove M G, Dinh T V, Hannigan E V, Lucci J A, Schopra V, Smith E R, To T.
Oncogene expression and microvessel count in recurrent and non-recurrent stage Ib
squamous cell carcinoma of the cervix.
J Reprod Med.
1999;
44 (6)
493-496
22 Monograph I ARC. IARC Monographs on the evaluation of carcinogenic risk to humans.
Human papillomaviruses. Lyon, France; IARC 1995: 64
23
Kirchhoff M, Rose H, Peterson B L, Maahr J, Gerdes T, Lundsteen C, Bryndorf T, Kryger-Baggesen N,
Christensen L, Engelholm S A, Philipp J.
Comparative genomic hybridization reveals a recurrent pattern of chromosomal aberrations
in severe dysplasia/carcinoma in situ of the cervix and in advanced stage cervical
carcinoma.
Genes Chromosomes Cancer.
1999;
24 (2)
144-150
24
Koldstad P.
Follow-up study of 232 patients with Stage IA1 and 411 patients with stage IA2 squamous
cell carcinoma of the cervix.
Gynecol Oncol.
1989;
33
265-272
25 Koss L G. Diagnostic cytology and its histopathologic basis. Vol. 1. New York;
JB Lippincott Company 1992
26
Lemann M H, Benson W L, Kurmann R J.
Microinvasive carcinoma of the cervix.
Obstet Gynecol.
1976;
48
571
27
Macko M B, Johnson L A.
Primary squamous ovarian carcinoma. A case report and review of the literature.
Cancer.
1983;
52
1117-1119
28
Maimann M, Fruchter R G, Di Maio T M.
Superficially invasive squamous cell carcinoma of the uterine cervix.
Obstet Gynecol.
1988;
72
399-403
29
Marcus S L.
Primary carcinoma of the vagina.
Obstet Gynecol.
1960;
15
673
30 Muir C, Waterhouse J, Mack T, Powell J, Welan S. Cancer incidence in five continents. Lyon;
IARC 1987: 5
31
Murad F M, Durant J R, Maddox W A, Dowling E A.
The pathologic behavior of primary vaginal carcinoma and its relationship to cervical
cancer.
Cancer.
1975;
35
785-797
32
van Nagel J R, Greenwell N, Powell D F.
Microinvasive carcinoma of the cervix.
Am J Obstet Gynecol.
1983;
145
981-991
33
Perez C A, Grigsby P W, Camel H M.
Irradiation alone or combined with surgery in stage IB, IIA and IIB carcinoma of the
uterine cervix: update of a nonrandomised comparison.
Int J Radiat Oncol Biol Phys.
1995;
31
703-716
34 Plentyl A A, Friedmann E A. Lymphatic system of the female genitalia: the morphologic
basis of oncologic diagnosis and therapy. Philadelphia; WB Saunders 1971: 51-74
35
Roth N L, Hornback N B.
Clear-cell adenocarcinoma of the cervix in young woman.
Cancer.
1975;
34
1761-1774
36
Rubio C A.
Cytologic studys in cases with carcinoma in situ and microinvasive carcinoma of the
uterine cervix.
Acta Pathol Microbiol Scand.
1974;
82
161-181
37
Schatz J E, Colgan T J.
Squamous metaplasia of the peritoneum.
Arch Pathol Lab Med.
1991;
115
397-398
38
Schnürch H G, Bender H G.
Möglichkeiten der Rezidivbehandlung des Zervixkarzinoms.
Der Gynäkologe.
1999;
32
312-321
39
Schwartz S M, Weiss N S.
Increased incidence of adenocarcinoma of the cervix in younger woman in the United
states.
Am J Epidemiol.
1986;
124
1045-1047
40 Scully R E. Tumors of the ovary and maldeveloped gonades (AFIP Fascicle16, Second
series). Washington, DC; Armed Forces Institute of Pathology 1971: 53-151
41
Sedlis A, Sall S, Tsukada Y.
Microinvasive carcinoma of the uterine cercix. A clinical pathologic study.
Am J Obstet Gynecol.
1979;
133
64-74
42
Sevin B U, Nadji M, Averette H E.
Microinvasive carcinoma of the cervix.
Cancer.
1992;
70
2121-2128
43
Simon N L, Gore H, Shingleton H M.
Study of superficially invasive carcinoma of the cervix.
Obstet Gynecol.
1986;
68
19-24
44
Simon E, Kopolvic J, Beyth Y.
Primary squamous cell carcinoma of the endometrium.
Gynecol Oncol.
1988;
31
454-461
45
Tjalma W, Sonnemans H, Weyler J, Van Marck E, Van Deale A, van Dam P.
Angiogenesis in cervical intraepithelial neoplasia and the risk of recurrence.
Am J Obstet Gynecol.
1999;
181 (3)
554-559
46 Winter R, Lahousen M, Petru E.
Rezidivchirurgie beim Endometrium- und Zervixkarzinom. Meerpohl HG, Pfleiderer A, Profous CZ Das Rezidiv in der gynäkologischen Onkologie. Berlin,
Heidelberg, New York; Springer 1990: 182-190
47
Zur Hausen H.
Papillomavirus infection - a major cause of human cancers.
Biochem Biophys Acta.
1996;
1288
55-78
48
Zur Hausen H.
Are human papillomavirus infections not necessary or sufficient causal factors for
invasive cancer of the cervix?.
Int J Cancer.
1995;
63
315-316
Dr. med. Wulf Siggelkow
Klinik Gynäkologie und Geburtshilfe Klinikum der RWTH Aachen
Pauwelsstraße 30
52074 Aachen
Email: wsiggelkow@post.klinikum.rwth-aachen.de