Z Orthop Ihre Grenzgeb 2001; 139(2): 143-146
DOI: 10.1055/s-2001-15046
KINDERORTHOPÄDIE

Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Häufigkeit der thrombophilen Faktor-V-Leiden- und Prothrombin-G20210A-Mutation bei Morbus Perthes - Eine Pilotstudie

Thrombophilic Factor V (Leiden) and Prothrombin (G20210A) Mutation in Children with Perthes' Disease - A Pilot StudyA.  Schmitz1 , J.  Pförtner1 , A.  Protzel2 , U.  Harbrecht3
  • 1Klinik und Poliklinik für Orthopädie der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn (Direktor: Prof. Dr. med. O. Schmitt)
  • 2Abteilung für Kinderorthopädie, Johanniter-Kinderklinik (Chefarzt: Dr. M. Mann; St. Augustin)
  • 3Institut für Experimentelle Hämatologie und Transfusionsmedizin der Universität Bonn (Direktor: Prof. Dr. med. P. Hanfland)
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Studienziel: Thrombophile Faktoren werden in der Ätiopathogenese des M. Perthes diskutiert. Wir untersuchten, ob sich bei Kindern mit M. Perthes eine erhöhte Rate der zu Thrombosen prädisponierenden Faktor-V-Leiden- und Prothrombin-G20210A-Mutationen finden lässt. Methode:In einer Pilotstudie wurden konsekutiv 20 Kinder mit M. Perthes (16 Jungen, 4 Mädchen, Altersdurchschnitt bei Diagnose 6,4 Jahre) untersucht. Nach Catterall lag in 2 Fällen Schweregrad I, in 7 Fällen Schweregrad II, in 8 Fällen Schweregrad III und in 3 Fällen Schweregrad IV vor. Der Nachweis einer Mutation bzw. der jeweiligen Wildtypen erfolgte aus EDTA-Blut mittels PCR-Amplifikation und restriktions-enzymatischer Aufspaltung mit anschließender gelelektrophoretischer Darstellung. Ergebnisse: Für die Faktor-V-Leiden-Mutation fanden sich zwei und für die Prothrombin-G20210A-Mutation ein heterozygoter Träger. Bei einer Auftretenswahrscheinlichkeit von durchschnittlich 0,05 für die Faktor-V-Leiden-Mutation und von bis zu 0,04 für die Prothrombin-Mutation liegen die Ergebnisse damit nicht signifikant außerhalb der Erwartungswerte der jeweiligen Mutationen. Schlussfolgerung: In dem hier konsekutiv untersuchten Perthes-Kollektiv konnte keine signifikant höhere Rate der Faktor-V-Leiden-Mutation und Prothrombin-G20210A-Mutation gegenüber denjenigen in der Normalbevölkerung gefunden werden. Die quantitativ bedeutsamsten hereditären thrombophilen Veränderungen können nach diesen Ergebnissen in Zusammenschau mit kürzlich veröffentlichten Studien als Ursache für den M. Perthes weitgehend ausgeschlossen werden.

Thrombophilic Factor V (Leiden) and Prothrombin (G20210A) Mutation in Children with Perthes' Disease - A Pilot Study.

Aim:Thrombophilic mutations may play a role in the pathogenesis of the juvenile osteonecrosis of the femoral head, Perthes' disease. We investigated whether children with Perthes' disease have an increased incidence of mutations of factor V (Leiden) and prothrombin (G2O210A), which predispose to thrombosis. Methods:For this pilot study, we analysed the data of twenty consecutive children (16 boys, 4 girls, mean age at diagnosis 6.4 years). According to Catterall's classification of severity, 2 children were in group 1, 7 in group 2, 8 in group 3, and 3 were in the most severe group 4. Mutations of factor V and prothrombin were identified in EDTA-blood by PCR amplification, digestion with restriction enzymes, and gel electrophoresis. Results: Heterozygoty for the factor V mutation was detected in two children, for the prothrombin mutation in one child. Both results did not differ significantly from the incidence in Germany, which is 0.05 for factor V mutations and 0.04 for prothrombin mutations. Conclusions: For the presented group of children with Perthes' disease, we did not find an increased rate of factor V or prothombin mutations compared to the natural incidence. In accordance to other recent studies, our results do not support a link between inherited thrombophilic mutations and Perthes' disease.

Literatur

  • 01 Dustmann  H O. Ätiologie und Pathogenese der Epiphysennekrose im Kindesalter am Beispiel der Hüfte.  Z Orthop. 1996;  134 407-412
  • 02 Liu  S L, Ho  T C. The role of venous hypertension in the pathogenesis of Legg-Perthes disease. A clinical and experimental study.  J Bone Joint Surg Am. 1991;  73 194-200
  • 03 Glueck  C J, Crawford  A, Roy  D, Freiberg  R, Glueck  H, Stroop  D. Association of antithrombotic factor deficiencies and hypofibrinolysis with Legg-Perthes-disease.  J Bone Joint Surg Am. 1996;  78 3-13
  • 04 Bertina  R M, Koeleman  P BC, Koster  T, Rosendaal  F P, Dirven  R J, de Ronde  H, van der Velden  P A, Reitsma  P H. Mutation in blood coagulation factor V associated with resistance to activated protein C.  Nature. 1994;  369 64-67
  • 05 Poort  S R, Rosendaal  F R, Reitsama  P H, Bertina  R M. A common genetic variation in the 3′-untranslated region of the prothrombin gene is associated with elevated plasma prothrombin levels and an increase in venous thrombosis.  Blood. 1996;  88 3698-3703
  • 06 Dahlbäck  B. Inheriteda thrombophilia: resistance to activated protein C as a pathogenetic factor of venous thromboembolism.  Blood. 1995;  85 607-614
  • 07 Svensson  P J, Dahlback  B. Resistance to activated protein C as a basis for venous thrombosis.  N Engl J Med. 1994;  330 517-522
  • 08 Witt  I. APC-Resistenz (Falctor-V-Mutation).  Dt. Ärzteblatt. 1998;  95 1656-1661
  • 09 Rosendaal  F R, Doggen  C JM, Zivelin  A. Geographie distribution of the 20210 G to A Prothrombin variant.  Thromb Haemost. 1998;  79 706-708
  • 10 Catterall  A. The natural history of Perthes disease.  J Bone Joint Surg Br. 1971;  53 37-53
  • 11 Hall  D J. Genetic aspects of Perthes' disease. A critical review.  Clin Orthop. 1986;  209 100-114
  • 12 Schobess  R, Junker  P, Auberger  K, Munehow  N, Burdach  S, Nowak-Gottl  U. Factor V G1691A and prothrombin G20210A in childhood spontaneous venous thrombosis - evidence of an age-dependent thrombotic onset in carriers of factor V G1691A and prothrombin G20210A mutation.  Eur J Pediatr. 1999;  158 105-108
  • 13 Brandt  G, Gruppo  R, Glueck  C J, Stroop  D, Becker  A, Pillow  A, Wang  P. Sensitivity, specificity and predictive value of modified assays for activated protein C resistance in children.  Thromb Haemost. 1998;  79 567-570
  • 14 Glueck  C J, Brandt  G, Gruppo  R, Crawford  A, Roy  D, Tracy  T, Stroop  D, Wang  P, Becker  A. Resistance to activated protein C and Legg-Perthes disease.  Clin Orthop. 1997;  338 139-152
  • 15 Hayek  S, Kenet  G, Lubetsky  A, Rosenberg  N, Gitel  S, Wientroub  S. Does thrombophilia play an aetiological role in Legg-Calve-Perthes disease?.  J Bone Joint Surg Br. 1999;  81 686-690
  • 16 Arruda  V R, Belangero  W D, Ozelo  M C, Oliveira  G B, Pagnano  R G, Volpon  J B, Annichino-Bizzacchi  J M. Inherited risk factors for thrombophilia among children with Legg-Calve- Perthes disease.  J Pediatr Orthop. 1999;  19 84-87
  • 17 Thomas  D P, Morgan  G, Tayton  K. Perthes' disease and the relevance of thrombophilia.  J Bone Joint Surg Br. 1999;  81 691-695
  • 18 Gallistl  S, Reitinger  T, Linhart  W, Muntean  W. The role of inherited thrombotic disorders in the etiology of Legg-Calve-Perthes disease.  J Pediatr Orthop. 1999;  19 82-83

Dr. med. A. Schmitz

Klinik und Poliklinik für Orthopädie der Rheinischen Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn

Sigmund-Freud-Str. 25

53105 Bonn

Email: E-mail: a.schmitz@uni-bonn.de

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