Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2001; 33(3): 265-274
DOI: 10.1055/s-2001-16600
Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kieferorthopädisches Management im Bereich des zweiten Unterkiefer-Prämolaren

Orthodontic management of the lower second premolar regionJ. C. Bennett, R. P. McLaughlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 August 2001 (online)

Im Routinefall der kieferorthopädischen Behandlung ist die mechanische Einstellung der zweiten Unterkiefer-Prämolaren ohne Schwierigkeiten zu beherrschen, da diese sich mit Hilfe der Behandlungsapparatur im Allgemeinen gut einordnen lassen. In Situationen wie Nichtanlage eines unteren zweiten Prämolaren oder Infraokklusion des unteren zweiten Milchmolaren hingegen sind sorgfältige Zeitplanung der Behandlung, Therapieentscheidung und Auswahl der Behandlungsmechanik vonnöten. Die Autoren haben schon in einer früheren Veröffentlichung die allgemeine Handhabung der Region des unteren zweiten Prämolaren [[1]] besprochen, hier soll besonders auf diagnostische Entscheidungen und die Behandlungsmechanik eingegangen werden.

Literatur

  • 1 Bennett J., McLaughlin R. P.. Orthodontic management of the dentition with the preadjusted appliance.  Isis Medical Media, Oxford ISBN 1899066918 251-271 1997
  • 2 Ravn J. J., Nielsen H. G.. A longitudinal radiographic study of the mineralisation of second premolars.   Scandinavian Journal of Dental Research. 88 365-369 1977; 
  • 3 Thilander B., Myrberg N.. The prevalence of malocclusion in Swedish school children.  Scandinavian Journal of Dental Research . 81 12-20 1973; 
  • 4 Bergström K.. An orthopantomographic study of hypodontia, supernumeraries and other anomalies in school children between the ages of 8-9 years.  Swedish Dental Journal. 1 145-157 1977; 
  • 5 Locht S.. Panoramic radiographic examination of 704 Danish children aged 9-10 years. Community Dentistry and Oral Epidemiology.  8 375-378 1980; 
  • 6 Grahnén H.. Hypodontia in the permanent dentition. A clinical and genetical investigation.   Odontologisk Revy. 7 suppl 3 1956; 
  • 7 Wisth P. J., Thunold K., Bo O. E.. The craniofacial morphology of individuals with hypodontia.  Acta Odontologica Scandinavica. 32 293-302 1974; 
  • 8 Steffensen B.. En longitudinal radiologisk-klinisk undersogelse af overtal og aplasi hos 415 jyske skoleborn (English summary).  Tandlaegebladet. 85 245-249 1981; 
  • 9 Joondeph D. R., McNeill R. W.. Congenitally absent second premolars: an interceptive approach.  American Journal of Orthodontics. 59 50-66 1971; 
  • 10 Lindqvist B.. Extraction of the deciduous second molar in hypodontia.  European Journal of Orthodontics. 2 173-181 1980; 
  • 11 Kurol J.. Infraocclusion of primary molars: an epidemiologic and familial study.   Community Dent Oral Epidemiol. 9 94-102 1981; 
  • 12 Kurol J.. ibid .  1981; 
  • 13 Kurol J., Thilander B.. Infraocclusion of primary molars and the effect on ocdusal development, a longitudinal study.  European Journal of Orthodontics. 6 277-293 1984; 
  • 14 Ödman J., Gröndahl K., Lekholm U., Thilander B.. The effect of osseointegrated implants on the dentoalveolar development. A clinical and radiographic study in growing pigs.  European Journal of Orthodontics. 13 279-286 1991; 
  • 15 Zuccati G.. Therapy in cases of agenesis.  Journal of Clinical Orthodontics. 27 369-373 1993; 
  • 16 Bjerklin K., Bennett J.. The long-term survival of lower second primary molars in subjects with ageneis of the premolars.  European Journal of Orthodontics. 22 245-255 2000; 
  • 17 Lundberg T., Isaksson S.. A clinical follow-up study of 278 autotransplanted teeth.  British Journal of Oral and Maxillofadal Surgery. 34 181-185 1996; 
  • 18 Bjerklin K., Bennett J.. supra
    >