Z Gastroenterol 2001; 39(8): 555-560
DOI: 10.1055/s-2001-16629
Originalarbeiten
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

A novel immunoassay based on monoclonal antibodies for the detection of Helicobacter pylori antigens in human stool

Ein neuer Immunoassay, basierend auf monoklonalen Antikörpern, zum Nachweis von Helicobacter-pylori-Antigenen im menschlichen StuhlK. Agha-Amiri, U. Peitz, D. Mainz, S. Kahl, A. Leodolter, P. Malfertheiner
  • Department of Gastroenterology, Hepatology and Infectious Diseases, Otto-von-Guericke University, Magdeburg, Germany
Further Information

Publication History

20.11.2000

26.3.2001

Publication Date:
27 August 2001 (online)

Summary

Background and Aim: With the Premier Platinum HpSA EIA™ a new enzyme immunoassay was developed for diagnosis of H. pylori infection, using polyclonal antibodies against H. pylori antigens in human stool. Here we evaluated FemtoLab H. pylori™ based on the use of monoclonal antibodies in comparison to established reference methods.

Methods: 53 consecutive patients (27male, 26 female, age: 17-85 years) undergoing routine upper gastrointestinal endoscopy were enrolled in this study. The H. pylori status was determined by 4 reference methods: Histology, rapid urease test (HUT), 13C-urea breath test (13C-UBT) and serology. Patients were considered to be infected with H. pylori if at least 2 of the 4 reference tests were positive. Stool samples were aliquoted after reception and stored frozen (-20 °C) until tested. The FemtoLab H. pylori™ (Connex GmbH, Germany) and the Premier Platinum HpSA EIA™ (Meridian, Connecticut, Ohio, USA) were performed according to the manufacturers protocols. Results: 26 of the 53 patients were H. pylori infected. 3 were false-negative by the FemtoLab H. pylori™ and one false-positive result was obtained (sensitivity 88,5 %, specificity 96,3 %). The concordance between the 2 stool tests was 94,3 % (50/53 cases). Conclusion: The diagnostic quality of the novel FemtoLab H. pylori™ Enzyme Immunoassay is comparable with the established Premier Platinum HpSA EIA™. The differences between positive and negative results obtained with the FemtoLab H. pylori™ are greater in comparison to the Premier Platinum HpSA EIA™ and therefore this test system allows a better distinction.

Ein neuer Immunoassay, basierend auf monoklonalen Antikörpern, zum Nachweis von Helicobacter-pylori-Antigenen im menschlichen Stuhl

Hintergrund und Ziel: Durch die Entwicklung des Premier Platinum HpSA EIA™, gelang der Nachweis spezifischer Helicobacter-pylori-(H. pylori)Antigene mittels polyklonaler Antikörper im Stuhl. In dieser Arbeit überprüften wir die diagnostische Treffsicherheit des FemtoLab H. pylori™, der auf der Verwendung monoklonaler Antikörper beruht, im Vergleich zu den etablierten Standardverfahren.

Methodik: 53 konsekutive Patienten (27 m, 26 w, Alter: 17-85 Jahre), die routinemäßig eine Ösophagogastroduodenoskopie erhielten, wurden in diese Untersuchung eingeschlossen. Der H.-pylori-Status wurde anhand der 4 Referenzmethoden - der Histologie, dem Helicobacter-Urease-Schnelltest (HUT), dem 13C-Harnstoff-Atemtest (13C-UBT) und der Serologie - ermittelt. Patienten gelten als mit H. pylori infiziert, wenn 2 von 4 Referenzmethoden positiv sind. Stuhlproben wurden portioniert und bei -20 °C bis zur Durchführung des Tests gelagert. Der FemtoLab H. pylori™ (Connex GmbH, Germany) und der Premier Platinum HpSA EIA™ (Meridian, Connecticut, Ohio, USA) wurden entsprechend der vom Hersteller angegebenen Anleitung durchgeführt. Ergebnisse: 26 der 53 Patienten waren mit H. pylori infiziert. 3 Ergebnisse waren falsch negativ im FemtoLab H. pylori™ und ein Ergebnis falsch positiv (Sensitivität 88,5 %, Spezifität 96,3 %). Die Qualität zwischen den beiden Stuhltests ergab 94,3 % (50/53 Proben). Schlussfolgerung: Die diagnostische Qualität des FemtoLab H. pylori™ (Connex GmbH, Germany) ist vergleichbar mit der des Premier Platinum HpSA EIA™. Die gemessenen Differenzen (OD450) zwischen positiven und negativen Ergebnissen im FemtoLab H. pylori™ sind größer als beim HpSA-Enzym-Immunoassay™, sodass eine bessere Unterscheidung zwischen positiven und negativen Ergebnissen möglich ist.

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Prof. Dr. P. Malfertheiner

Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Infektiologie
Otto-von-Guericke-Universität

Leipziger Straße 44, Haus 39

39120 Magdeburg

Fax: +49/391/6713105

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