Zentralbl Gynakol 2002; 124(2): 96-103
DOI: 10.1055/s-2002-24240
Übersichten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Neue Aspekte bei der Therapie des Ovarialkarzinoms

Was ändert sich nach dem ASCO-Meeting 2001?New Aspects by the Therapy of Ovarian CancerWhat Changes After the ASCO-Meeting 2001?S. D. Costa1 , G. von Minckwitz1 , K. Wernicke2 , M. Kaufmann1
  • 1Zentrum der Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Goethe-Universität Frankfurt am Main
  • 2Frauenklinik des Markus Krankenhauses, Frankfurt am Main
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
04. April 2002 (online)

Zusammenfassung

Die postoperative Standardtherapie des fortgeschrittenen Ovarialkarzinoms besteht aus Paclitaxel und Carboplatin. Beim diesjährigen Kongress der American Society of Clinical Oncology (ASCO) wurden erstmals Daten einer großen randomisierten Studie vorgestellt, in der die Kombination Docetaxel/Carboplatin bei gleicher Wirksamkeit einen günstigeren Toxizitätsprofil als Paclitaxel/Carboplatin aufweist. Der Zusatz einer dritten Substanz (Epirubicin) führte zu keiner Verbesserung des Überlebens bei Patientinnen mit fortgeschrittenem Ovarialkarzinom. Beim Ovarialkarzinomrezidiv ist die Wirkung verfügbarer Substanzen enttäuschend und bestenfalls von kurzer Dauer. Die ersten Berichte über den Einsatz kleiner Moleküle, die den EGF-Rezeptor bzw. die Signaltransduktion der EGF-Rezeptor-Familie hemmen (OSI-774 bzw. das Antisense-Oligonukleotiden ISIS 5132), zeigten eine viel versprechende Aktivität bei Ovarialkarzinomrezidiven, so dass weitere Studien geplant werden. Als neue Substanzgruppen wurden die Acylfulvene und die Epothilone vorgestellt, die beim Ovarialkarzinom zytotoxisch wirksam sind. Weder die Kombination von Chemotherapien mit Antikörpern gegen CA 12-5 noch die Metalloproteinase-Inhibitoren führten zu signifikanten Vorteilen gegenüber Plazebo. Aufgrund der relativ niedrigen Inzidenz des Ovarialkarzinoms sind Fortschritte nur im Rahmen von großen, multizentrische Studien zu erzielen.

Abstract

The standard primary therapy of advanced ovarian cancer consists of platinum derivatives in combination with paclitaxel. In a first report presented at this year's meeting of the American Society of Clinical Oncology (ASCO) docetaxel appeared to be as effective as paclitaxel in combination with carboplatin, while the toxicity profile present some advantages. The addition of a third drug to platinum-taxane-combination does not appear to improve the therapeutic index. According to the data of the ICON1- and ACTION-trial, carboplatin containing chemotherapies are associated with a significant benefit also in early ovarian cancer. Platinum-resistant disease remains a therapeutic challenge, since the available drugs display only limited activity of short duration. Some experimental data suggest evidence for a possible therapeutic role of small molecules that inhibit the epidermal growth factor receptor (OSI-774) or antisense oligonucleotides interfering with EGF-receptor signalling (ISIS 5132). Novel classes of chemotherapeutic agents, including the acylfulvenes and the epothilone-analogues warrant further study in this disease. Multimodal therapies combining cytotoxic agents with antibodies against CA 12-5 or metalloproteinase inhibitors have failed to demonstrate any survival benefit in patients with ovarian cancer. Despite significant progress in the last decade ovarian cancer remains the most lethal gynaecologic malignancy in women in most western countries. Further multicenter clinical studies are needed to better define new therapeutic options.

Literatur

  • 1 Villa A, Parazzini F, Acerboni S, Guarnerio P, Bolis G. Survival and prognostic factors of early ovarian cancer.  Br J Cancer. 1998;  77 123-124
  • 2 Kolomainen D F, A'Hern R, Gore M. Can patients with relapsed previously untreated stage I epithelial ovarian cancer be salvaged?.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 803
  • 3 Vergote I B, Trimbos B J, Guthrie D, Parmar, Bolis G, Mangioni C, Anastasopolou A, Toni V, Vermorken J. Results of a randomized trial in 923 patients with high-risk early ovarian cancer, comparing adjuvant chemotherapy with no further treatment following surgery.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 802
  • 4 Vasey P. on behalf of the Scottish Gynecologic Cancer Trials Group . Preliminary results of the SCOTROC trial: a phase III comparison of paclitaxel-carboplatin (PC) and docetaxel-carboplatin (DC) as first-line chemotherapy for stage IC-IV epithelial ovarian cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 804
  • 5 du Bois A, Weber B, Pfisterer J, Groupil A, Wagner U, Barats J, Olbrich S, Mousseau M, Nitz U, Meden H. Epirubicin/paclitaxel/carboplatin (TEC) versus paclitaxel/carboplatin (TC) in first-line treatment of ovarian cancer FIGO Stages IIB-IV. Interim results of an AGO-GINECO intergroup phase III trial.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 805
  • 6 Vasey P A, Atkinson R, Coleman R. et al . Docetaxel-carboplatin as first line chemotherapy for epithelial ovarian cancer.  Br J Cancer. 2001;  84 170-178
  • 7 du Bois A, Luck H J, Bauknecht T. et al . First-line chemotherapy with epirubicin, paclitaxel, and carboplatin for advanced ovarian cancer; a phase I/II study of the Arbeitsgemeinschaft Gynäkologische Onkologie Ovarian Cancer Study Group.  J Clin Oncol. 1999;  17 46-51
  • 8 McGuire W P, Hoskins W J, Brady M F, Kucera P R, Partridge E E, Look K Y, Clarke-Pearson D L, Davidson M. Cyclophosphamide and cisplatin with paclitaxel and cisplatin in patients with stage III and stage IV ovarian cancer.  N Engl J Med. 1996;  334 1-6
  • 9 du Bois A, Lück H J, Meier W, Möbus V, Costa S D, Richter B, Bauknecht T, Warm M, Schröder W, Olbricht S, Nitz U, Jackisch C. Carboplatin plus paclitaxel as first-line chemotherapy in previously untreated advanced ovarian cancer. German AGO Study Group Ovarian Cancer. Arbeitsgemeinschaft Gynäkologische Onkologie.  Semin Oncol. 1997;  24 11-28
  • 10 Piccart M J, Bertelsen K, James K, Cassidy J, Mangioni C, Simonsen E, Stuart G, Kaye S, Vergote I, Blom R, Grimshaw R, Atkinson R J, Swenerton K D, Trope C, Nardi M, Kaern J, Tumolo S, Timmers P, Roy J A, Lhoas F, Lindvall B, Bacon M, Birt A, Andersen J E, Zee B, Paul J, Baron B, Pecorelli S. Randomized intergroup trial of cisplatin-paclitaxel versus cisplatin-cyclophosphamide in women with advanced epithelial ovarian cancer: Three-year results.  J Natl Cancer Inst. 2000;  92 699-708
  • 11 Costa S D, Möbus V, Meden H. Medikamentöse Primärtherapie beim fortgeschrittenen epithelialen Ovarialkarzinom. Der Gynäkologe 2001 (in press)
  • 12 Dizon D, Hensley M, Sabbatine P, Poynor E, Hummer A, Venkatraman E, Spriggs D. Carboplatin and paclitaxel as initial second-line therapy in recurrent epithelial ovarian carcinoma.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 809
  • 13 Möbus V, von Schilling C, Kreienberg R, Wiesneth M, Bergmann L, Frickhofen N. Stammzellgestützte Hochdosischemotherapie (HDCT) in der Primärbehandlung des fortgeschrittenen Ovarialkarzinoms.  Schweiz Rundsch Med Prax. 1999;  88 507-512
  • 14 Cure H, Battista C, Guastalla G P, Fabbro M, Tubiana-Mathieu N, Bourgeois H, Lioure B, Lhomme C, Chiurazzi B, Paraiso D, Pujade-Lauraine E. Phase III Randomized Trial of high-dose chemotherapy and peripheral blood stem cell support as consolidation in patients with responsive low-burden advanced ovarian cancer: Preliminary results of a GINECO/FNCLCC/SFGM-TC study.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 815
  • 15 Bristow R E, Tomacruz R S, Armstrong D K, Trimble E L, Montz F J. Survival impact of maximum cytoreductive surgery in advanced ovarian carcinoma during the platinum era: a meta-analysis of 6 848 patients.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 807
  • 16 Scambia G, Benedetti-Panici P, Ferrandina G. et al . Epidermal growth factor, oestrogen and progesterone receptor expression in primary ovarian cancer: correlation with clinical outcome and response to chemotherapy.  Br J Cancer. 1995;  72 361-366
  • 17 Finkler N, Gordon A, Crozier M, Edwards R, Figueroa J, Garcia A, Hainsworth J, Irwin D, Silberman S, Allen L, Ferrante K, Fisher D, Nadler P. Phase 2 Evaluation of OSI-774, a Potent Oral Antagonist of the EGFR-TK in Patients with Advanced Ovarian Carcinoma.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 831
  • 18 Sarosy G A, Kotz H, Smith S, Murgo A, Minasian L, Dywer V, Kohler D, Kim S, Reed E. Phase II Study of Irofulven in Platinum-Resistant Recurrent Ovarian Cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 868
  • 19 Davidson K, Sun D, Young R S. et al . Effects of irofulven (MGI 114) on telomerase activity in human tumor cell lines. Proc NCI-EORTC-AACR Symposium on new drugs in cancer therapy.  Suppl Clin Cancer Res. 2000;  6 103a
  • 20 Altmann K H, Wartmann M, O'Reilly T. Epothilones and related structures-a new class of microtubule inhibitors with potent in vivo antitumor activity.  Biochem Biophys Acta. 2000;  1470 M79-M91
  • 21 Hardt I H, Steinmetz H, Gerth K, Sasse F, Reichenbach H, Hofle G. New natural epothilones from Sorangium cellulosum, strains So ce90/B2 and So ce90/D13: isolation, structure elucidation, and SAR studies.  J Nat Prod. 2001;  64 847-856
  • 22 Mani S, McDaid H, Shen H, Sparano J A, Hamilton A, Runowicz C, Höchster H, Muggia F, Fields A, Damle B, Letrent S, Lebwohl D, Horwüz S B. Phase I Evaluation of an Epothilone B Analog (BMS-247550): Clinical Findings and Molecular Correlates.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 269
  • 23 Rubin E H, Sw L L, Beers S, Moore M J, Thompson C, Becher M, Chen T L, Cohen P, Rothermel J, Oza A M. A Phase I and Pharmacologic Trial of Weekly Epothilone B in Patients with Advanced Malignancies.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 270
  • 24 Langdon S, McPhillips F, Mullen P, Ritchie A, Smyth J, Monia B, Dorr A. Antisense Oligonucleotide (ISIS 5132) targeting of c-raf-kinase in ovarian cancer models.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 833
  • 25 Berek J, Ehlen T, Gordon A, Nicodemus C, Schultes B, Whiteside T, Noujaim A. Interim analysis of a double blind study of Ovarex™ mAb B43.13 (OV) versus placebo (PBO) in patients with ovarian cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2001;  Abstract 837

PD Dr. Serban D. Costa

Universitäts-Frauenklinik

Theodor-Stern-Kai 7

60590 Frankfurt am Main

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