Ultraschall Med 2002; 23(2): 108-112
DOI: 10.1055/s-2002-25193
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Twin-Twin Transfusion Syndrome - An Unsolved Problem

Das Feto-fetale Transfusionssyndrom - Ein ungelöstes ProblemWibke  Blaicher1 , Barbara  Ulm1 , M.  Ulm1 , S.  Kuhle2 , J.  Deutinger1 , G.  Bernaschek1
  • 1Department of Gynaecology and Obstetrics, Division of Prenatal Diagnosis and Therapy
  • 2Department of Paediatrics, Division of Neonatology and Intensive Care University Hospital of Vienna, Austria
Further Information

Publication History

May 21, 2001

December 7, 2001

Publication Date:
18 April 2002 (online)

Zusammenfassung

Studienziel: Die Analyse von Schwangerschaften mit Feto-fetalem Transfusionssyndrom (FFTS) mit dem Ziel der Selektion klinischer Parameter zur Vorhersage des Outcomes der Kinder. Methode: Wir präsentieren pränatale Ultraschalluntersuchungen, den Einfluss von therapeutischen Maßnahmen und Outcome von 28 Schwangerschaften mit FFTS, die in den letzten 3 Jahren an unserem Zentrum betreut wurden. Das FFTS wurde in folgende Stadien eingeteilt: Stadium I: Harnblase des Donors darstellbar, unauffällige Dopplerströmungsmessungen, Stadium II: Harnblase des Donors nicht darstellbar, unauffällige Dopplerströmungsmessungen, Stadium III: auffällige Dopplerströmungsmessungen, Stadium IV: Hydrops. Ergebnisse: Bei neun der betreuten Schwangerschaften überlebte kein Kind die Perinatalperiode (die ersten 28 Tage nach der Geburt): das mediane Gestationsalter zum Zeitpunkt der Geburt war 24 (range 21 - 29) Wochen; sechs von diesen neun Schwangerschaften (66 %) wurden den Stadien III und IV zugeordnet. Bei fünf Schwangerschaften überlebte ein Kind die Perinatalperiode: das mediane Gestationsalter zum Zeitpunkt der Geburt war 28 (range 27 - 32) Wochen; vier von diesen fünf Schwangerschaften (80 %) wurden den Stadien III und IV zugeordnet. Bei 14 Schwangerschaften überlebten beide Kinder: das mediane Gestationsalter zum Zeitpunkt der Geburt war 30.5 (range 28 - 39) Wochen; zwei von diesen 14 Schwangerschaften (14 %) wurden den Stadien III und IV zugeordnet. Schlussfolgerung: Pränatale Dopplerströmungsmessungen sind der wichtigste klinische Parameter zur Vorhersage des Outcomes der Kinder zum Zeitpunkt der Diagnose. Zum Zeitpunkt der Geburt hat das Gestationsalter die größte Bedeutung.

Abstract

Aim: We analysed the data of pregnancies with twin-twin transfusion syndrome (TTTS) in order to identify clinical factors present at the time of diagnosis which can be used to predict the outcome of the pregnancy. Method: We report prenatal sonographic findings, interventions and outcomes of 28 TTTS pregnancies over a three-year period. Patients were classified into stages of TTTS as follows: Stage I: bladder of donor visible, normal Doppler studies; Stage II: bladder of donor not visible, normal Doppler studies; Stage III: abnormal Doppler studies; Stage IV: hydrops. Results: In nine pregnancies the infants did not survive the perinatal period (the first 28 days after delivery): the median gestational age at delivery was 24 (range 21 - 29) weeks; six of these nine pregnancies (66 %) were classified as stages III or IV. In five pregnancies one infant survived the perinatal period: the median gestational age at delivery was 28 (range 27 - 32) weeks; four of these five pregnancies (80 %) were classified as stages III or IV. In 14 pregnancies both infants survived the perinatal period: the median gestational age at delivery was 30.5 (range 28 - 39) weeks; two of these 14 pregnancies (14 %) were classified as stages III or IV. Conclusion: In pregnancies complicated by TTTS, the results of Doppler studies at the time of diagnosis represent the most important clinical factor predicting the outcome of the pregnancy. At the time of delivery, however, the predicted outcome is most directly linked to the gestational age.

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Dr. Wibke Blaicher

Department of Obstetrics and Gynaecology · Division of Prenatal Diagnosis and Therapy · University Hospital Vienna

Waehringer Guertel 18 - 20 · A-1090 Vienna · Austria, Europe ·

Phone: ++43/1-404002994

Fax: ++ 43/1-404002995

Email: w.blaicher@akh-wien.ac.at

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