Psychiatr Prax 2002; 29(6): 301-305
DOI: 10.1055/s-2002-34033
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Subgruppen und Prognose besonders schwer zu enthospitalisierender schizophrener Langzeitpatienten: Eine Differenzierung des „harten Kerns”

Teil 2 der Hessischen EnthospitalisierungsstudieSubgroups and Prognosis of „Difficult-to-Place” Schizophrenic Long-Stay Patients: Distinguishing „Hard Core” PatientsPart 2 of the Hessian Deinstitutionalisation StudyThorsten  Meyer1 , Michael  Franz1 , Bernd  Gallhofer1
  • 1Arbeitsgruppe Sozialpsychiatrie, Psychiatrische Klinik, Justus-Liebig-Universität Gießen
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 September 2002 (online)

Zusammenfassung

Am Ende langjähriger Enthospitalisierungprozesse verbleiben Patientengruppen mit einem besonderen Behinderungsprofil in den Krankenhäusern. Die Literatur legt nahe, dass sozial auffällige und unakzeptable Verhaltensweisen einen Hinderungsgrund für ein Leben in der Gemeinde darstellen. Deshalb wird anhand von Indikatoren des Sozialverhaltens und der Compliance eine solche „Rest”-Gruppe chronisch schizophrener Patienten analysiert. Eine latente Klassenanalyse zeigt drei unterschiedliche Subgruppen, eine davon mit besonders schlechter sozialer Anpassung. Die Prognose der Betreuer sowie der Anteil später enthospitalisierter Patienten unterscheidet sich jedoch nicht zwischen den drei identifizierten Gruppen. Die in der Literatur diskutierten Merkmale von „most-difficult-to-place”-Patienten werden auf der Basis der vorliegenden Befunde hinterfragt.

Abstract

Long-standing processes of deinstitutionalization often display processes of selection that result in groups of patients with marked disability profiles left in hospital. According to the literature socially deviant and unacceptable behaviour are a main obstacle to living in the community. Therefore, a group of „remnant” chronic schizophrenic patients was analysed by means of a latent class analysis with indicators of social behaviour and compliance. Three different subgroups were found, one of which had an extremely poor level of adaptation. However, prognosis of staff with regard to patients' ability to live outside the psychiatric hospital, and the rates of patients being moved into the community in the course of subsequent deinstitutionalization were not different among the three groups. Characteristics of „most-difficult-to-place patients' ” as discussed in the literature are called into question on the basis of the results of this study.

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Dipl.-Psych. Thorsten Meyer

Arbeitsgruppe Sozialpsychiatrie · Psychiatrische Klinik · Justus-Liebig-Universität Gießen

Am Steg 24

35385 Gießen

Email: thorsten.meyer@psychiat.med.uni-giessen.de

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