Z Gastroenterol 2002; 40(10): 881-884
DOI: 10.1055/s-2002-35262
Kasuistik
© Karl Demeter Verlag im Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Palliative Second-Line Treatment with Oxaliplatin, Gemcitabine and Weekly High-Dose 5-Fluorouracil as 24-h Infusion in Patients with Metastatic Pancreatic Adenocarcinoma[*]

Palliative Zweitbehandlung mit Oxaliplatin, Gemcitabin und wöchentlich hochdosiert 5-Fluorouracil als 24-h-Infusion beim metastasierten Adenokarzinom des PankreasF. Boxberger1 , K. Happich1 , I. Schirner1 , W. M. Brueckl1 , W. Hohenberger2 , E. G. Hahn1 , A. Wein1
  • 1Department of Medicine I, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg
  • 2Department of Surgery, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg
Further Information

Publication History

Manusscript received: 1 February 2002

Accepted after revision: 27 July 2002

Publication Date:
18 November 2002 (online)

Zusammenfassung

In der palliativen Erstbehandlung des metastasierten Adenokarzinoms des Pankreas wird die Gemcitabin(Gem)-Monotherapie am häufigsten verwendet, wobei Kombinationstherapien derzeit in Studien überprüft werden. Eine palliative Zweitbehandlung ist derzeit beim Pankreaskarzinom nicht etabliert. Die hier vorgestellten 4 Patienten erhielten eine palliative Zweitbehandlung mit Oxaliplatin (L-OHP), Gem und 5-Fluorouracil (5-FU) als 24-h-Infusion nach Progression einer Erstbehandlung mit Gem und einer wöchentlich hochdosierten 5-FU Gabe als 24-h-Infusion.

Insgesamt wurden 67 Chemotherapieapplikationen in der Zweitbehandlung verabreicht. Die palliative Zweitbehandlung wurde gut vertragen. An höhergradiger Toxizität war eine Thrombozytopenie Grad IV zu verzeichnen. Durch die Zweitbehandlung konnte bei drei Patienten eine Krankheitsstabilisierung (SD) mit z. T. deutlichem Abfall des Tumormarkers CA 19 - 9 und bei einer Patientin eine partielle Remission (PR) erreicht werden. Die Überlebenszeit der 4 Patienten betrug nach palliativer Erst- und Zweitbehandlung 9, 9, 15 und 20 Monate. Zur weiteren Optimierung der Dosierungen der drei Substanzen wurde jetzt eine multizentrische Phase-I-Studie begonnen.

Abstract

The most commonly used treatment in the palliative first-line therapy of metastatic pancreatic adenocarcinoma is the Gemcitabine (Gem) monotherapy, while several combination therapies are currently being tested in clinical trials. With regard to pancreatic cancer, a palliative second-line therapy has not been established, yet. The four patients presented in this paper received a palliative second-line therapy with Oxaliplatin (L-OHP), Gem and high-dose 5-Fluorouracil (5-FU) as a 24-h infusion after a first-line therapy with Gem and weekly high-dose 5-FU as a 24-h infusion.

During second-line therapy, four patients received 67 chemotherapy applications, which were well tolerated. As severe symptom of toxicity, thrombocytopenia (CTC toxicity grade 4) was observed in one patient. As a result of second-line therapy, stable disease (SD) with a significant decrease of CA 19 - 9 was achieved in three patients and partial remission (PR) in one patient.

After palliative first- and second-line treatment the survival time of the patients was 9, 9, 15 and 20 months. Currently, a multicentre phase I study has been started aiming at an optimisation of the three-drug combination dosage.

1 * Supported by a grant from Lilly Deutschland GmbH

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1 * Supported by a grant from Lilly Deutschland GmbH

PD Dr. A. Wein, MD

Department of Internal Medicine I, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg

Ulmenweg 8

91054 Erlangen

Email: Axel.Wein@med1.imed.uni-erlangen.de

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